DNS Strul
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: DNS Strul
Det är nåt helknasigt med DNS servrarna, är det någon som fått tag på support hos sin ISP? Vad har ni fått för svar?
Driftstörning DNS. För närvarande har vi en driftstörning vad gäller DNS:er i ditt område. Det innebär att du kan ha problem att komma åt vissa hemsidor på Internet. Vi jobbar på att åtgärda problemet så snabbt som möjligt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Samma meddelande från Glocalnet, orkar inte sitta kvar med luren för att få prata med någon.
nslookup använder systemets dns-servrar. Det är den som får timeout.
När ni väl startat nslookup får ni välja server med
När ni väl startat nslookup får ni välja server med
Kod: Markera allt
server <ip>
Jag kan rekommendera en egen recursive resolver för att slippa sånt här, man slipper också eventuell censur som ISP kan ha.
Instämmer med Johanb, kör egen DNS så slipper man ISP'ernas dumheter.
Dessutom så är UDP paket rätt borttappat på större nätverk.
Slipper man censur via DNS är det ju ren bonus..

Dessutom så är UDP paket rätt borttappat på större nätverk.
Slipper man censur via DNS är det ju ren bonus..

Den enda censur som jag vet är officiell är väl "barnporrfiltret" vilket i grund och botten är mycket lovvärt. Problemet har varit ecpat och deras policy över blockering samt brist på kontroll.
Hmm, som av en händelse rasade min internetanslutning ihop när jag sökte på ecpat kritik
Tur man har backuper 
Hmm, som av en händelse rasade min internetanslutning ihop när jag sökte på ecpat kritik

1) Tänk på barnen!
2) Fabror trygg hindrar otäckingarna
3) Alla som är jobbiga hindras att säga något..
4) Eftersom ingen kan säga något kan man farbror själv göra elaka saker.. (inklusive barn)
Medbestämande, insyn, granskning och transparens som betyder mer än ord annars kan man lika gärna förklara misstroendevotum.
Apropå trådskaparens ämne. DNS använder UDP som saknar automatisk funktion för omsändning mm. Det fungerar oftast acceptabelt på ett lokalt nätverk. Inte från ett nätverk som paketeras med PPPoA/PPPoE skickas till internetleverantörens underdimensionerade nät med bl.a stora bitströmmar från protokoll som hanterar omsändning (t.ex TCP) för att sedan nå en knepig och underdimensionerad DNS server, sen ska allt tillbaks samma väg.. UDP är utmärkt till direktsänt ljud och definitivt mjukt degraderande video. Som krydda på moset så saknar IPv4 UDP kontrollsumma mot överföringsfel, vilket nämndes i Ethernet bitbang tråden. Där det i det sammanhanget är en fördel.
Kanhända DNS protokollet i sig självt ombesörjer omsändning men då med långa timeout:s som i sin tur kan triggas av ett enda tappat paket i ett hårt traffikerat nätverk.
Hoppas det gör att folk förstår bättre hur problemställningen ser ut.
2) Fabror trygg hindrar otäckingarna

3) Alla som är jobbiga hindras att säga något..
4) Eftersom ingen kan säga något kan man farbror själv göra elaka saker.. (inklusive barn)
Medbestämande, insyn, granskning och transparens som betyder mer än ord annars kan man lika gärna förklara misstroendevotum.
Apropå trådskaparens ämne. DNS använder UDP som saknar automatisk funktion för omsändning mm. Det fungerar oftast acceptabelt på ett lokalt nätverk. Inte från ett nätverk som paketeras med PPPoA/PPPoE skickas till internetleverantörens underdimensionerade nät med bl.a stora bitströmmar från protokoll som hanterar omsändning (t.ex TCP) för att sedan nå en knepig och underdimensionerad DNS server, sen ska allt tillbaks samma väg.. UDP är utmärkt till direktsänt ljud och definitivt mjukt degraderande video. Som krydda på moset så saknar IPv4 UDP kontrollsumma mot överföringsfel, vilket nämndes i Ethernet bitbang tråden. Där det i det sammanhanget är en fördel.
Kanhända DNS protokollet i sig självt ombesörjer omsändning men då med långa timeout:s som i sin tur kan triggas av ett enda tappat paket i ett hårt traffikerat nätverk.
Hoppas det gör att folk förstår bättre hur problemställningen ser ut.
Problemet som verkar ha gått förbi de flesta användare men även bredbandsbolagets kundservice är att det inte primärt var DNS:en som strulade. Som jag förstod det (med lite tracert) så routades man någonstans till telenors nät, och därefter ner i bytebucket. Att det ledde till att deras DNS-system la av var en konsekvens av att routingen inte fungerade. Därför var det verkningslöst att använda en annan DNS. Men jag kan ju ha haft fel.