vad göra med NMT 450 tele?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: vad göra med NMT 450 tele?

Inlägg av Electricguy »

hehe, käftig "vanlig" FM radio! :P knappa in frekvensen på luren o lyssna! :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det fanns väldigt mycket beskrivningar i amatörtidningar på den tiden det begav sig. Det var innan internet var någon hit. Dvs. på den tiden man använde 300 bauds eller 1200/75 bps splitspeed modem och kopplade upp sig mot BBS. Det är nog anledningen till varför det inte finns så mycket på internet. Leta i bibloteket på någon amatörradioklubb om det finns några kvar. Kommer nog ihåg fel, det var nog MTB/MTD som byggdes om på den tiden.

Men mitt tips är att du talar om vilken typ det är och lägger upp en bild så att den går att känna igen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

gurgalof skrev:"Det mesta av skräpet ligger fortfarande kvar på golvet i källaren i en liten låda."
Bilder, skulle kunna ta över ditt "skräp"...
Jag kan ju kolla... men just nu är min kamera lite kass... (trasig batterilucka mm.)
Sen kan det ju hända att jag redan tagit det roligaste.. om det nu fanns något (nån stor kondensator, antennkontakter, effekttransistorer)... Men luren är hel och i befintligt skick, kanske går att använda till något?
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jesse: hade mer tänkt mig mottagare, sändare och slutstegskorten...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

NMT's FFSK, hur skiljer den sig från vanlig FSK ..?

I övrigt är NMT450 som en 15 W FM sändare som kan upp till 30 km. Inte helt fel.. ;)
2 W för "fickenheter".

Någon som har koll på hur snabbt slutsteget hänger med i frekvens?
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Ingen aning, men jag använder ett slutsteg från en NMT till min 70cm handapparat när jag vill ha lite mer kräm...

Får ut 15W går att få ut upp till 20W med lite justeringar...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Skulle det vara möjligt att konvertera den till en fast telefon?

Det kanske låter konstigt tycker ni, men nuförtiden kan man köpa 4G modem med RJ11 telefonuttag som är gjorda för att acceptera en gammal dum fast telefon. Skulle man kunna använda den gamla mobilen som en normal fast telefon kunde man koppla den till en 4G modem och ringa med den. Då borde det t.om. fungera med VoLTE tror jag...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det verkar finnas olika mycket/lite tillgång till info för ombyggnad för olika tillverkare.

Har frågat på annan plats om Ericsson/SRA/Sonab Roadcom C600 NMT-450 och åsikten var ungefär att slutsteget är väl det enda som eventuellt är smidigt att använda för amatörradiobruk, eftersom radion i övrigt lär använda flera olika lokaloscillatorer i halvkrånglig kombination osv.

En trevlig ombyggnad vore att reverse-engineera protokollet mellan display/tangentbord och resten av elektroniken, och bygga om till blåtand-lur. Blåtand skickar dels såklart ljud åt båda hållen, men skickar även ringsignal, det går att slå nummer för att påbörja samtal och jag tror nummerpresentation skickas via blåtand. Det blir väl mest en ploj-grej t.ex. att ha i gammelbil, men ändå. Blåtand verkar ju bästa alternativet eftersom det lär väl vara ett protokoll som kommer stödas under lång tid.

Idag är det väl inget större värde i FFSK-kretsarna och liknande.

Sidospår: Jag minns när Elfa i ett av sina utskick hade en sida som dels hade en krets för FFSK som t.ex. NMT använde, dels krets för att hantera 12/16kHz-pulser som telefonkioskerna använde mellan telefonkiosk och växel, och dels en krets för att hantera smartcards enligt den standard som telefonkioskerna använde. Den kombinationen var knappast en slump :D
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja jag tänkte kanske det vore enklare att förbipassera hela radiosystemet och få luren att agera som en gammaldags telefon än att bygga nåt eget med bluetooth.

Jag tänker den måste väl i nån del redan ungera som en gammaldags telefon det för att fungera med telefonnätet. Och vad en gammal telefon gör är väl att skicka ljudtoner.

Kommer man så långt så kan man låta ett 4G modem eller annan ATA sköta resten av det svåra med konverteringen.

Annars får man fundera på osmocom-analog, SDR transceiver och bygga en egen basstation som kan omvandla det till nånting modernt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tekniskt är det nog enklare att direkt anpassa luren till blåtand än till analoga telefonnätet. En blåtandmodul pratar redan rimliga signalnivåer osv, och man behöver inte anpassa till analog telenätstandard med dess "krångligare" spänningar och impedanser. Dessutom lär en ATA osv dra rätt mycket onödig ström jämfört med att bara ha blåtand påslaget på mobilen ifall man vill ha den konverterade NMT-telefonen monterad i bil.

Visst kan man montera en sån telefon hemma, men det känns lite märkligt. Då är det väl enklare att bara använda någon gammal analog telefon som den är?

Det beror förstås på vilken modell det är. Luren till en SRA/Sonab/Ericsson Roadcom C600 NMT-450 ser likadan ut som lurarna till analoga Diavox-telefonerna för fasta nätet, sånär som på att luren hålls fast i hållaren med magnetfäste. Så om man verkligen vill göra en low-tech-konvertering så kan man vid behov byta ut mikrofon och hörlur i luren mot de från en Diavox (ifall de inte ändå är likadana), och i övrigt använda elektroniken från en Diavox. Vet inte hur XY-matrisen ser ut för tangentbordet men om den är tillräckligt lik så kan man kanske också använda tangentbordet för att slå nummer. Dock så åker man ändå på att bygga elektronik för att ersätta ringklocka med drivning av summern (och om man vill reläet som tutar med bilens tuta när det ringer, standardfunktion på dessa NMT-lurar :) )

För NMT-telefoner med display och tangentbord i luren så lär det väl vara seriedata för tangentbord+display, matningsspänning, en eller flera signajordledare, och analogt ljud för mikrofon och hörlur, antagligen med förförstärkare för mikrofonen i luren och antagligen två ledare till hörluren (för att strömmen genom hörluren inte ska påverka signaljord osv). För seriedata så kan det kanske vara värt att börja med att provlyssna med 9600,N,8,1. Det är givetvis inte RS232-spänningsnivåer utan TTL eller liknande.

==================================

Annars: En grej som vore riktigt kul men som kräver antingen att man ansluter antennkablar istället för använda etern, har allt i HF-skärmat utrymme eller lyckas få nån form av specialtillstånd, vore att bygga en egen NMT-basstation. NMT-standarden är inte särskilt krånglig. Data skickas i paket med FFSK och i varje paket ingår telefonnumret okrypterat ihop med kommandon eller annan information. I princip ska det vara minst två duplexkanaler på en basstation, en för telefoner att lyssna på när samtal inte pågår, och en för att utföra samtal på. Men om man endast har en enda klient så kan man såklart klara sig med en enda kanal.

I teorin skulle man kanske kunna modifiera NMT450-telefoner för att köra på PMR446-bandet och sätta upp något system med basstation osv, men det är nog svårt att få till ett duplexfilter som funkar med så snävt band. 70cm amatörradio ligger ännu längre bort i frekvens och bandet är inte så jättestort heller.

===========================

Sidospår: Vad gäller egentligen för gamla trådlösa telefoner som en gång blivit typgodkända? Jag har t.ex. en fungerande Uniden 900MHz analog trådlös telefon som är T-märkt. Det vore väl önskvärt om tillstånden kunde dras tillbaka, men en gissning är väl att det inte är möjligt att processa juridiskt mot den som äger en sån telefon och faktiskt använder den. Nu finns den i glesbygden och användes dessutom normalt inte, så inget större problem, men ändå. Jag har även system för trådlösa telefoner att ansluta till kontorsväxel, som är föregångare till DECT, som också är T-märkt. Gissar att 1800-varianten tar upp ungefär samma utrymme som nyare DECT, men det fanns även 900-variant av dessa. Vet faktiskt inte om dessa också behövde tillstånd/licens då de installerades en gång i tiden, det kan ju ha varit ett sånt krav trots att de är T-märkta, kanske.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tanken var inte att montera den hemma, som jag skrev finns det 4G modem med inbyggd ATA, dvs en port för telefonuttag. Lägg det 4g modemet i bilen. Det lät enkelt i mitt huvud.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Fick mobilen idag och luren har rj11 uttag, jag gissar det kör nåt eget "språk" och man kan inte bara lägga den i ett telefonuttag.
RadioDJ

Inlägg av RadioDJ »

Ta en bild så ska jag se om jag kommer ihåg något.
Jobbade med att reparera dessa på 80 o 90-talet.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

OK här är är några bilder, får revidera mig ang. pluggen den är RJ45 men säkerligen nån egen standard.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tog en bild till på kontakten för att se färgerna bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar