Börja programmera.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Re: Börja programmera.

Inlägg av JonasJ »

Jag skrev ihop ett längre inlägg men %&%¤&% datorn låste sig så allt försvann :evil: . Sedan hoppade sodjan in och sammanfattade det hela åt mig! Däremot håller jag inte riktigt med sodjan att allt behöver vara kristallklart från första början . Se det istället som ett sätt att lära dig på vägen. Visst kommer man gå på en och annan nit men det är bara skaka lite på sig och gå vidare. Det är ju trots allt på hobbynivå!

Men för att göra din startsträcka kortare så får du gärna en kopia på mitt program om du har någon nytta av det även om jag inte är redo att lägga ut det publikt ännu.

Jag skrev programmet i C# och använder EmguCV för att ta in videon från ett videograbber kort. Fungerar alldeles utmärkt! EmguCV hanterar de flesta videokällor som t.ex. USB kamera. Jag skrev ett inlägg om det på min blogg.

Programmet på "ROV sidan" är för övrigt skrivet i C.

Det viktigaste med alla resor är att våga ta första steget!
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

JonasJ

Låter intressant.
Tänkte att komma ner i sommar och hälsa på dej om det går för sig.
Då kan du få se lite på mitt bygge som jag har gjort.

Problemet är att man vill lära sig så mycket å göra så mycket, men tiden räcker aldrig till tycker jag.
Vet inte riktigt vart jag skall börja, antingen programmera i C för PC eller programmera microchip.
Skall suga lite på karamellen ett tag å se vad jag kommer fram till och vad som jag har mest nytta av.
Men under tiden så vill jag testa lite å se vad som verkar enklast.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

xenonfire: Om du skall ner "te denne socken" med ROV:ern så är jag gärna med och drägglar över den!!!
Mycket imponerande bygge! :bravo:
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Det skulle vara roligt att anordna en ROV träff i sommar.

JonasJ, Gjorde det stor skillnad i bildkvalité när du monterade adaptrarna i ändarna av kabeln?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Det vore jätteroligt att träffas och prata ROV! Då kanske man får lite mer inspiration till att ta tag i sin egen ROV och få den i vattnet.

xenonfire: Nej ,jag såg ingen synbar skillnad men åandrasidan så har jag inte heller en toppkvalitetskamera. Däremot har jag problem med att RS485 stör bilden något. Stänger jag av kommunikation så försvinner störningarna helt.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Om du bestämmer dig för att göra grejerna i C/C++ så kan jag rekommendera Qt.
Lätt och komma igång, ladda bara ner SDK'et från http://qt.nokia.com/downloads
och starta Qtcreator.
Sen kan ditt program köras i både Windows, Linux etc.
Skriv svar