Hastighetsmätare till Harley Davidson

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hastighetsmätare till Harley Davidson

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn, Skulle för min del tippa på att fotgängare och cyklister toppar listan utan konkurens... :roll:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Glenn skrev:Det är farligt att köra MC, inget snack om det, men om du kollar vilka som dör/skadar sej mest är det folk som aldrig hade på en MC att göra från början, folk utan körkort, folk utan skyddsutrustning och folk som druckit.

Sorterar man bort dessa så ser statistiken genast lite annorlunda ut.

Vill man vända ännu mer på statistiken så kan man ju roa sej med att sortera bort alla olyckor där en idiot i bil inte såg hojen och körde ut rätt framför.

(jag skulle gärna se att alla som tog bilkörkort skulle tvingas åka X antal mil bakpå en MC för att se hur det är.)
Det är mycket oroande att några har den inställningen!

Om man istället går lite djupare i olyckorna av just den här typen så kan man konstatera att man kommer man ganska långt i 200+ knyck, bilen som ska ut på huvudleden hinner få i ettan och släppa upp kopplingen medan plastraketen förflyttar sig från osynlig och fram till korsningen.

Tyvärr finns det inga ”svarta lådor” på motorcyklarna än så länge för det skulle ha friat väldigt många bilförare från vårdslöshet i trafik även postumt!

Det syns i många fall på skadorna att det inte gått i 70 när mc’n trotts väldigt långa bromsspår nästan delat bilen i två delar men det går inte på ett hållbart sätt i rätten att bevisa hastigheten. Resultatet blir då att ”idioten” som du kallar bilföraren får skulden!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Andy: Jag vet inte hur många gånger jag varit en hårsmån ifrån att smälla med idioter i bilar som kört rätt ut i korsningar med såväl "lämna företräde" som stopp-plikt, trots att jag kört i lagenlig hastighet.

Det är otvivelaktigt det absolut vanligaste "nära olyckan" scenariot jag känner till, och vore det inte för att man är så medveten om att alla bilister är idioter och sitter och väntar på att det ska hända med fingrarna på bromsen och nerverna på helspänn hade olyckan varit där för länge sedan.

..Fast vad vet jag, jag har ju bara kört MC varje sommar i 15 år..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kan inte annat än hålla med Glenn - men jag har bara 10 års april-oktober varje dag pendlande på motorcykel i stockholmstrafik - så jag vet inte så mycket...

Man måste ha väldigt cynisk syn på bilister som MC-förare för att överleva, som att bilister är idioter och kan företa sig precis vad som helst, när som helst och hur som helst - och det gör dom också! Den riskbilden hanterar jag då jag känner reglerna - det jag däremot inte hanterar är älgarna och deras slumpmässighet, speciellt inte efter min mellanbror gick bort i en sådan älgolycka för 10 år sedan - så därför så ar det slutåkt med MC för min del - det är jättekul när man väl sitter på hojen dom gånger jag provat efteråt - men jag får inte på mig stället och stövlarna och proceduren innan, det är för tungt...

Skulle du Andy tvingar köra motorcykel ett år så skulle helgonförklaringen av bilister solkas avsevärt och till sist skulle du också undra vad det är för ena jäklar djur som kör bilarna egentligen... visst det finns idioter på MC också - men det finns desto fler bilister som är idioter och borde inte få sitta i en bil och än mindre köra - och en stor del av dessa kör gärna med dubbla avgasarör - 2 eller 3 bokstäver som bilmärke och det är lika mycket mer hästar i bilarna som prislappen ökat gentemot standardbilisten. Och några få av dom tål inte att man accelererar ifrån dom vid rödljusen och när man släpper gasen vid 50 km gör dom en ful omkörning med väldigt små marginaler, lägger sig framför och sedan tvärnita så det rycker om alla 4 däcken i hopp att jag som motorcyklist skall smälla i baken på bilen - när jag körde en honda revere, inget sexigt alls i motorcyckelväg vare sig prestanda eller något annat och kanske därför var extra förnedrande för bilisten med märke av 3 bokstäver på huven... - det har hänt mig två gånger under 10 år (den andre var 4 bokstäver och turbo) och hade man inte varit så koncentrerad som man är när man kör MC och MC:n i dom fallen kunde bromsa hårdare än bilen så kunde det ha blivit träfrack båda gångerna, och då förstås MC:s fel statistiken eftersom det kördes på bakifrån...

Att ligga i mittenkön och rulla brevid en stillastående höger eller vänsterkö vid bredäng/solberga, södra stockholm är totalt livsfarligt - folk sitter fast i kön och kokar upp trycket och när de får nog så slänger de bara ut bilen i filen som rör sig utan att titta - dom ser inte motorcykeln som något att bry sig om, medans en lastbil kanske man tänker för sig två gånger - men inte alltid det heller...

och taxi skall man inte prata om, de helt enkelt exproprierar den markplätt som motorcykeln råka rulla på mellan bilarna framför och bakom och med bilbredsidan helt enkelt trycker ut MC ut till området mellan bilarna i kön - för de anser markplätten tillhör dem eftersom det var lucka där (MC räknas inte som att luckan är upptagen) när de byter fil...

Ja det finns hur mycket som helst att prata om och det är inte till bilisternas fördel... inte för att MC-förarna är guds bästa barn heller...
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Det finns en enkel lösning på bilistproblemet. Nej, två enkla lösningar:
1. Kör på vägar där bilister inte huserar. Hojval: Honda XR600R eller liknande.
2. Kör på bana. Hojval: fritt.

Har funkat för mig mer än halva livet nu.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Om någon har nåt mer att säga om allt annat än ämnet, skriv en insändare till tidningen.

Choppertony.

Det verkar vara ett kul projekt. Jag har ingen erfarenhet av liknande, men googlesökning och datablad får mig att tro att komponenterna bör kunna göra jobbet. Kalibrering får du göra med potentiometrar.

Med samma komponenter kan du till och med göra en varvräknare, 3½ LED bör ju räcka till en HD :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Glenn skrev:Andy: Jag vet inte hur många gånger jag varit en hårsmån ifrån att smälla med idioter i bilar som kört rätt ut i korsningar med såväl "lämna företräde" som stopp-plikt, trots att jag kört i lagenlig hastighet.

Det är otvivelaktigt det absolut vanligaste "nära olyckan" scenariot jag känner till, och vore det inte för att man är så medveten om att alla bilister är idioter och sitter och väntar på att det ska hända med fingrarna på bromsen och nerverna på helspänn hade olyckan varit där för länge sedan.

..Fast vad vet jag, jag har ju bara kört MC varje sommar i 15 år..
Det händer ofta mig i bil också att ”idioter” kör ut så att jag måste bromsa, det är inget som är speciellt för MC. Skillnaden är att man är mer oskyddad och får anpassa sig till det. Min tid på två hjul avslutades redan långt innan det fanns motorcyklar som lätt presterar över 300 km/h. Jag är tveksam till att köra två hjuling idag när så många är dåligt koncentrerade på trafiken och i stället pratar i mobilen eller gör annat under tiden. Jag har sett en hel del längs vägarna och har på nära håll följt en del utredningar så jag har klart för mig vad som förekommer. Därmed vill jag absolut inte påstå att det är all mc-förare som är ”idioter” för det finns många som myser i 80 knyck men då har man inte valt en plastraket utan kör då en maskin lämpad för detta. Jag kör också fortare än tillåtet ibland men aldrig 3 ggr den tillåtna hastigheten. Det händer att man blir omkörd av motorcyklar på motorvägen som klämmer sig i mellan mitträcket och bilen trotts att man kör i vänster körfält (i 140) och passerar andra bilar i högerfältet. Japanska cyklar heter t ex Hayabusa och annat häftigt men inte Kamikaze, det borde någon kanske fundera på.
När det finns 45 m bromsspår en död tjej i höger stolen (som kört bilen) och en mc inkilad i vänsterdörren och som har framgaffeln parkerad där växelspaken suttit på en golf behöver man inte vara expert för att ”gissa” att det gick nog inte i 70 km/h. Jag vet inte exakt hur fort man kan stanna från 70 på torr asfalt men när det efter 45 m bromsspår fortfarande finns kraft att klyva en golf och krossa en människokropp så vågar jag påstå att det gick fortare än 70!
Föraren av mc’n som passerat över bilen och gled iväg en bra bit bröt ett ben några revben och ett nyckelben blev frikänd eftersom tjejen skulle lämnat företräde och det inte gick att bevisa att mc’n överskridit hastighetsbegränsningen. Det enda vittnet som fanns dödades omedelbart.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag instämmer med de som kört hoj länge här. Man får ha foten och handen på bromsen varje gång man närmar sig en korsning, och gärna gå ner i hastighet oxå. Hellre krocka i 70 än 90. Och var gång man är ute så får man nästan vara med om att en bil kör ut utan att se en. Jag har oxå stått mitt i vägen för att svänga vänster. Och hört bromstjut bakom mig. Hade jag inte släppt kopplingen o kört rakt fram så hade jag legat på vindrutan på den bilen. Vänstersvängar skall man undvika om man kan. Kör in till högersidan och vänta tills det är fritt, eller kör o vänd i nästa rondell. Man vill ju köra hoj på sommaren, inte ligga gipsad eller nedgrävd.

Nog om detta. Jag skall försöka luska ut mer om givaren som sitter på växellådan, så man kan gå vidare. Vill oxå visa hastighetsmätaren som sitter på drivkraftenschopper. där finns en knapp så man kan se mil o tripp oxå. En mycket liten en som kostar mer än skjortan. Bild
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ok, en typisk Harley-mätare alltså.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där var ju riktigt snyggt faktiskt, vad är prickarna ovanför siffrorna ?
choppertony

Inlägg av choppertony »

prickarna ovanför siffrorna visar bara var varvräknaren är. Det kommer en liggande stapel med prickar längs de prickarna. Vi blev sponsrade av http://www.custombike.se/ med denna mätare. Man kan se lite mer om mätaren på deras hemsida, och där står nog priset oxå för en lös mätare... Det är inte priset inkl oket som den sitter i på våran hoj. Och i oket sitter ju 4 dioder infällda oxå ... slå ihop priserna på de enheterna så får ni nog fram summan som http://www.custombike.se/ sponsrade oss med.

Men nu behöver jag en till min egen hoj o de pengarna har jag inte råd med så därför luskar jag lite hur jag kan lösa det
på ett enkelt sätt.... Just de displayerna gillar jag. men jag vet inte om de kan köras utan att använda en pic? Finns det färdiga kretsar som skriver 3 siffro på en sådan display, och vad heter den sortens display? Tackar på förhand!
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kul projekt! Men du borde verkligen överväga att bygga med pic-processor eller likn. Du kommer säkert att vilja modifiera något när du testar i praktiken med en pic kan du lätt modifiera och lägga till extra funktioner om du vill det, som ljusstyrka reglerat mot omgivningsljus, upp/ned-räkningshastighet så att inte siffrorna fladdrar för mycket, trippmätare etc. Elektroniken blir mycket enklare också, men det vill du kanske inte?
Det går säkert att få hjälp av någon med programmerandet, men det är inte så svårt att komma igång med annars.
Risken är väl att bli pic-addict och bygga pic-styrningar för allting!
Välj en pic med A/D (för analoga givare) och EEPROM (minne utan batteribackup) så har du flexibilitet om du vill lägga till funktioner.
choppertony

Inlägg av choppertony »

det låter som om jag får lära mig mer om Pic-programmering i vinter. Jag fick inge ordning på det sist. Men det kan bero på att jag ville för mycket på en gång. Just nu så kör jag EFA böckerna... Det är bäst att göra alla övningarna där innan man försöker sig på ett miniprojekt. De är ganska nyttiga trots sin ålder. De har inget med pic o göra , men grundläggande elektronik för nybörjare så e de ganska bra om man vill läsa på svenska.
Skriv svar