Börja med plc
Re: Börja med plc
Omron har jättefina små PLCar som CPM1A 10/20/30 etc.
Kostar inte massor av pengar och programvara kablage ska väl gå att fixa till rimlig peng.
Hur man än gör med PLC-programmering så kostar det ju ändå en del.
Siemens S5 programmering görs väl snarare i STL än i ladder, då Omron lätt kan programmeras i ladder i omrons programvara CX-One.
CX-One är dessutom väldigt lättanvänt.
Om man föredrar STL eller Ladder verkar variera från person till person och system till system.
Tror inte man kan säga att ladder är "outdated".
Kostar inte massor av pengar och programvara kablage ska väl gå att fixa till rimlig peng.
Hur man än gör med PLC-programmering så kostar det ju ändå en del.
Siemens S5 programmering görs väl snarare i STL än i ladder, då Omron lätt kan programmeras i ladder i omrons programvara CX-One.
CX-One är dessutom väldigt lättanvänt.
Om man föredrar STL eller Ladder verkar variera från person till person och system till system.
Tror inte man kan säga att ladder är "outdated".
S5 programmeras lika enkelt i ladder som STL.
Ska man ha långa nätverk programmerar man i STL, men kortare går lika bra med ladder.
Jag gör varjefall på det viset i S5
Ska man ha långa nätverk programmerar man i STL, men kortare går lika bra med ladder.
Jag gör varjefall på det viset i S5
Där ser man!
Fel av mig.
För min del gäller felsökning/programmering i verktygsmaskiner och därför rätt så stora PLC-program.
Så ladder har inte direkt vart smidigt i det fallet.
Däremot när det gäller småprogram till våra mindre Omron-enheter, är ladder supersmidigt.
Fel av mig.
För min del gäller felsökning/programmering i verktygsmaskiner och därför rätt så stora PLC-program.
Så ladder har inte direkt vart smidigt i det fallet.
Däremot när det gäller småprogram till våra mindre Omron-enheter, är ladder supersmidigt.
Jo, men tittar man även i det modernaste systemen t.ex. på stora system med Siemens S7 så är många FC´n även dom skrivna i ladder. Men i det flesta system kan man ju i de flesta fall få visning i både ladder och STL.
Jag använder PG2000 till S5/S7.
Har funkat fint hittills i både ladder/STL.
Har funkat fint hittills i både ladder/STL.
Själv blir det mest FBD för min del, Både i siemens S5 och S7 och ABB 800.
Till S5 rekommenderas S5 for Windows® från IBHsoftec, bättre än Step5.
Till S5 rekommenderas S5 for Windows® från IBHsoftec, bättre än Step5.
Bättre kanske var fel ord val, trevligare passar bättre.
Finns en demo version att testa. http://www.ibhsoftec-sps.de/english/Dow ... 6_Demo.htm
Finns en demo version att testa. http://www.ibhsoftec-sps.de/english/Dow ... 6_Demo.htm
Köp nåt av de startkit som bl.a elfa har, gamla PLC' kostar nästan ingenting men man inser snart att programmeringskabeln kan kosta tusenlappar (som Siemens), startkiten har PLC + kabel + programvara.
Ett billigare alternativ och kanske mer användbart är t.ex Arduino (finns andra liknande utvecklingskort också såklart). Kolla upp det innan du investerar i PLC och programvara för tusenlapp(ar).
- Electricguy
Jag skulle satsa på någon SMC pneualpha. (det är en mitsubishi med annat skal och har en knappsats och display för att programmera rakt i enheten) sen är dom jätteenkla att programmera i datorn. vill man koppla ihop t.e.x en AND grind med en NOT grind så plockar man fram dom grafiskt och kopplar ihop dom (mer som ett rit program)
men allt väljs ju efter tyck och smak.
men allt väljs ju efter tyck och smak.