Min Bebis kvaddar mitt hem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av Borre »

Jag vet ett flertal barn i olika åldrar som har fått höra "nej", "ajaj", "får inte" osv sedan tidig ålder, det fungerade väl någorlunda i tidig ålder, under ett år, vid äldre ålder gör de precis tvärtom. Hör och vet de att det är något de inte får göra, då ska de göra det bara för att.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm... är det då bara jag som har ett sånt pli på ungarna att när jag säger "Nej!" då slutar de?

Minstingen på 2,5 kan käfta emot men sluter pilla när jag säger till, tjejen på 9 gör som det blir sagt (tydligen vanligt för tjejer) och pojken på 12 med Aspergers Syndrom kan argumentera för sin sak men lyder likaväl när jag säger till.

Men såklart, om det inte är farligt låter jag bli att bry mig á la laban12.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det handlar mycket om att bara säga nej när man verkligen menar det. Om det går att förhandla så lär de sig det väldigt fort. Så om man säger nej ska man hålla på det, även om man ångrar sig.
Borre

Inlägg av Borre »

De (inte mina ungar) slutar väl när det sägs till, så småning om, men det är väldigt benägna att göra saker de vet att de inte får göra och gärna tjafsa emot väldigt när det sägs till. Mina föräldrar säger samma sak, jag och mina syskon blev inte tillsagd sålänge det inte var direkt fara för livet eller allvarlig skada och vi var inte alls lika intresserad av saker vi inte fick (vad det nu var eftersom vi sällan hörde det) och tjafsade inte emot när vi väl blev tillsagd, i jämförelse med dessa barn.
Men det är ju säkerligen väldigt olika för barn till barn.
Skriv svar