Fjäderbelastad gripklo
Re: Fjäderbelastad gripklo
Hur du än konstruerar måste antingen motorn stängas av, eller att det inte gör nåt att den fortsätter.
En slirkoppling vore kanske nåt? Då kan motorn fortsätta att snurra.
Eller en anordning likt en sax, men en fjäder gör så att den kan åka till ändläget men att fjädern gör att den inte klämmer mer än nödvändigt.
En stegmotor och kontrollerkort kan du annars få av mig. Har massa stegmotorer som har 48 steg/varv. En sån duger säkert till det du ska ha den till, men inte CNC. Den tål ju att ha moment på sig hela tiden. Då kan du göra som föreslagits med en vänster och en högergängad stång. Jag har det till några fixturer jag gjorde förut. Så stänger kan jag nog också leta fram. Kan nog även hitta fram nån SW-fil som du kan rita vidare på.
En slirkoppling vore kanske nåt? Då kan motorn fortsätta att snurra.
Eller en anordning likt en sax, men en fjäder gör så att den kan åka till ändläget men att fjädern gör att den inte klämmer mer än nödvändigt.
En stegmotor och kontrollerkort kan du annars få av mig. Har massa stegmotorer som har 48 steg/varv. En sån duger säkert till det du ska ha den till, men inte CNC. Den tål ju att ha moment på sig hela tiden. Då kan du göra som föreslagits med en vänster och en högergängad stång. Jag har det till några fixturer jag gjorde förut. Så stänger kan jag nog också leta fram. Kan nog även hitta fram nån SW-fil som du kan rita vidare på.
Hmm jag kanske ska gå på stegmotor ändå, starkt och lätt att styra...
Så är ju en som gripklo som Jesper K gjort snygg och enkel att göra.
Nu är inte projektet igån ännu, jag bara spånar kring det än så länge och väntar på att några
pusselbitar ska falla på plats men jag hoppas jag kan börja köpa grejer snart.
Jag kan ju bygga en prototyp i hdf som ser ut som Jespers och testa lite med den, ingen som har en ritning som man kan skala upp till det tredubbla av Jespers och montera en nema 17 på.
Jag får ingen riktigt bra bild i huvet på hur en lösning med dc-motor ska se ut men jag ska fortsätta tänka på det lite till.
Konstigt när man vet vad man vill ha, men ändå inte
Så är ju en som gripklo som Jesper K gjort snygg och enkel att göra.
Nu är inte projektet igån ännu, jag bara spånar kring det än så länge och väntar på att några
pusselbitar ska falla på plats men jag hoppas jag kan börja köpa grejer snart.
Jag kan ju bygga en prototyp i hdf som ser ut som Jespers och testa lite med den, ingen som har en ritning som man kan skala upp till det tredubbla av Jespers och montera en nema 17 på.
Jag får ingen riktigt bra bild i huvet på hur en lösning med dc-motor ska se ut men jag ska fortsätta tänka på det lite till.
Konstigt när man vet vad man vill ha, men ändå inte

Här är motorerna jag menade:
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMGP0925_1024.JPG
Här är maskinen jag byggde med vänster/högergängstång:
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMG_0887.JPG
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMG_0888.JPG
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMGP0925_1024.JPG
Här är maskinen jag byggde med vänster/högergängstång:
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMG_0887.JPG
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMG_0888.JPG
Jag kanske missar något här men med den DC-motor behöver du inga gränslägen eller sensorer eller nått sånt. Kör den bara med konstant ström så går den tills den "har grepp" och sen står den där, vill du "nypa" hårdare eller lösare justerar du strömmen genom motorn. Så länge du inte överskrider motorns märkström så tar den ingen skada av att "stå still". Du kan "bända isär" grippern (beroende på mekanisk konstruktion förståss) och när du släpper så "fjädrar" den bara tillbaka - med den kraft som strömmen genererar. Ju mer ström desto "styvare" blir den.
Aha, jag trodde det var snudd på bara stegmotorer som inte tog skada av att stå stilla.
Då var det nån orsak att vakna i morse, visste väl det.
Då var det nån orsak att vakna i morse, visste väl det.

Okej, jag trodde också motorn tog skada av att stå i ett sånt läge, är det inte så kan jag ju bygga "Jespers" klo med Dc-motor.
Jag har ju några LM317T hemma som jag har provat till power led, så det är bara att köra med dom.
Så kan jag skaffa en Potentiometer i lagom storlek och justera gripklons styrka om jag fattat rätt.
Så tex en skruvdragare tar ingen skada om den inte orkar dra i skruven mera men man fortsätter ändå köra den, förutsatt att man inte ger mer ström än motorn tål och den blir varm?
Jag har ju några LM317T hemma som jag har provat till power led, så det är bara att köra med dom.
Så kan jag skaffa en Potentiometer i lagom storlek och justera gripklons styrka om jag fattat rätt.
Så tex en skruvdragare tar ingen skada om den inte orkar dra i skruven mera men man fortsätter ändå köra den, förutsatt att man inte ger mer ström än motorn tål och den blir varm?
Alltså nyckeln här är att reglera strömmen - inte spänningen, så vi inte missförstår varandra.
Om du bara kopplar en motor till ett kraftigt batteri och "låser" axeln så kommer den antagligen att brinna upp (helt beroende på storlek på motor och batteri såklart). Anledningen är att när motorn inte roterar så omvandlas ALL effekt till värme i motorn lindning (inget blir mekanisk effekt). En 24V motor på 10W kanske har en resistans på 2 ohm, om du kopplar 2 ohm över 24V så får du 12A genom motorn och effekten som motorn måste avge som värme (eftersom den inte kan rotera) blir 288W, det blir lite mycket för en motor på 10W....
Så nyckeln är som sagt att reglera/begränsa strömmen så att motorn inte KAN dra mer än vad den tål.
EDIT: Hur en typisk skruvdragare är konstruerad vet jag faktiskt inte. Jag skulle tro att dom låter motorn gå rätt mycket i "peak regionen".
Om du bara kopplar en motor till ett kraftigt batteri och "låser" axeln så kommer den antagligen att brinna upp (helt beroende på storlek på motor och batteri såklart). Anledningen är att när motorn inte roterar så omvandlas ALL effekt till värme i motorn lindning (inget blir mekanisk effekt). En 24V motor på 10W kanske har en resistans på 2 ohm, om du kopplar 2 ohm över 24V så får du 12A genom motorn och effekten som motorn måste avge som värme (eftersom den inte kan rotera) blir 288W, det blir lite mycket för en motor på 10W....
Så nyckeln är som sagt att reglera/begränsa strömmen så att motorn inte KAN dra mer än vad den tål.
EDIT: Hur en typisk skruvdragare är konstruerad vet jag faktiskt inte. Jag skulle tro att dom låter motorn gå rätt mycket i "peak regionen".
Nejdå jag hänger med på vad du menar och jag har koll på hur man ska göra med en LM317 så jag ska nog kunna få det att funka.
Jag var lite blockerad i och med att jag utgick från att det inte gick bara.
Det här kommer vara det alternativet jag ska försöka mig på tror jag.
edit: jag har använt det här förut som guide på hur man ska göra och det funkar nu med tror jag, bara att byta ut dioden mot en motor:
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... /87594.pdf
Jag var lite blockerad i och med att jag utgick från att det inte gick bara.
Det här kommer vara det alternativet jag ska försöka mig på tror jag.
edit: jag har använt det här förut som guide på hur man ska göra och det funkar nu med tror jag, bara att byta ut dioden mot en motor:
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... /87594.pdf
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att prova med stegmotor och DC-motor så får jag se vad det blir till slut.
Jag har fräst ut en klo men den blev lite väl stor så jag ritade en ny och det är den jog kommer prova med.
Det är fästen till en nema17 inritat.
Den "gapar" 95mm och der första provet gapade 140mm.
Missade att man måste förskjuta en halv kugg på det första provet men nu ska det vara rätt.

Jag har fräst ut en klo men den blev lite väl stor så jag ritade en ny och det är den jog kommer prova med.
Det är fästen till en nema17 inritat.
Den "gapar" 95mm och der första provet gapade 140mm.
Missade att man måste förskjuta en halv kugg på det första provet men nu ska det vara rätt.

-
Det är lätt att klaga men svårare att vara konstruktiv...
Så bara en lite stilla fundering.
Kommer det där verkligen bli starkt nog?
Du skall ju ta hela rörelsen på maximalt 90 grader motorvinkeln.
Såvitt jag kan se/gissa så blir motorns vridmoment uppväxlat dvs det på burken tryckande momentet blir mindre än det ursprungliga.
Men att det blir mycket snabbt är självklart.
Så bara en lite stilla fundering.
Kommer det där verkligen bli starkt nog?
Du skall ju ta hela rörelsen på maximalt 90 grader motorvinkeln.
Såvitt jag kan se/gissa så blir motorns vridmoment uppväxlat dvs det på burken tryckande momentet blir mindre än det ursprungliga.
Men att det blir mycket snabbt är självklart.
Funderat på servon? Finns ju riktigt kraftiga sådana som kanske orkar direkt eller med lite finurlig utväxling... Annars är väl idén med DC-motor och genomgående axel gängad som en "vantskruv" något att fundera på. Den lösningen du nu labbar med verkar lite "känslig" och som Limpan skriver kanske lite kraftresurskrävande
Bild för att inspirera...

Bild för att inspirera...

Hmm det är exakt det jag också funderar på, jag satt och greppa saker med den jag fräste ut igår och det är ingen bra utväxling för att få starkt grepp. Det vore bättre om den växlade så att den gick sakta och blev stark..
Flytta motorn utanför kugghjulet och sätt ett litet kugghjul på motorn. Då får du ju utväxling och i övrigt blir det samma design.
Tack för erbjudandet om motor, jag har nån 3,75gr liggandes som jag kan prova med.
Tjänar jag nått på att sätta en kugg till, det är lätt att fixa men är inte en stegmotor starkast när den går sakta och samma sak blir det med en dc-motor med växellåda på?
Tjänar jag nått på att sätta en kugg till, det är lätt att fixa men är inte en stegmotor starkast när den går sakta och samma sak blir det med en dc-motor med växellåda på?