Hur hittar internet tillbaka
- prototypen
Re: Hur hittar internet tillbaka
Nej bakom brandväggen har varje dator ett IPnr (det är väl samma på alla routrar som börjar med 192.168.0... ) men lösningen på min fråga är kanske att det nuffret stoppas in i förfrågan ut på nätet och när det kommer tillbaka så är det nuffret sista delen i IPadressen så att det delas ut till rätt adress/rätt dator.
Vad jag kanske inte trodde fanns var att systemet från början var gjort för ytterligare en router efter IP nummret.
IP numret är en vanlig adress men dessutom finns en attention (så min egne vaktmästare lägger min post i min korg och fruns i hennes)
Protte
Vad jag kanske inte trodde fanns var att systemet från början var gjort för ytterligare en router efter IP nummret.
IP numret är en vanlig adress men dessutom finns en attention (så min egne vaktmästare lägger min post i min korg och fruns i hennes)
Protte
> IP numret är en vanlig adress men dessutom finns en attention...
- Din frus PC (192.168.1.30) gör en anslutning till en extern webserver.
- Din router gör en anslutning med *routerns* externa IP-adress (den som
kommer t.ex från Telia och du har Telia abb) och ett dynamsikt (tillfälligt)
portnummer som är unikt för just den anslutningen.
- Routern sparar det unika port-numret i en intern tabell tillsammans med
dins frus PC's interna IP-adress.
- Web servern gör det den ska göra och returner resultetet tillbaka till
din routers externa adress och det speciella port-numret.
- Routern gör en uppslagning i sin interna tabell (se ovan) och ser att
trafik till just den porten ska "routas" till just din frus PC.
Klart.
> men visst går väl datan in och vänder i routern och ut på porten som tillhör den "lokala" datorn?
Trafik mellan två adresser inom samma net-mask behöver ingen router alls !
Och går det i alla fall genom routern så är det kraftigt felkonfigurerat...
- Din frus PC (192.168.1.30) gör en anslutning till en extern webserver.
- Din router gör en anslutning med *routerns* externa IP-adress (den som
kommer t.ex från Telia och du har Telia abb) och ett dynamsikt (tillfälligt)
portnummer som är unikt för just den anslutningen.
- Routern sparar det unika port-numret i en intern tabell tillsammans med
dins frus PC's interna IP-adress.
- Web servern gör det den ska göra och returner resultetet tillbaka till
din routers externa adress och det speciella port-numret.
- Routern gör en uppslagning i sin interna tabell (se ovan) och ser att
trafik till just den porten ska "routas" till just din frus PC.
Klart.
> men visst går väl datan in och vänder i routern och ut på porten som tillhör den "lokala" datorn?
Trafik mellan två adresser inom samma net-mask behöver ingen router alls !
Och går det i alla fall genom routern så är det kraftigt felkonfigurerat...
- prototypen
Nu citera jag Sodjan
<< så
skickar routern sin (externa) web adress och ett dynamiskt portnummer (ett högt nummer
större än 1024, tror jag) som svaret ska returneras på. Detta dynamiska portnummer
håller routerna reda på och vet vilken intern PC som de paketen ska (tillbaka) till.
Detta dynamiska port-nummer är bara aktuellt för den aktuella visningen, så snart som
sidan är klar så stängs det och nästa gång någon gör något från browsern så plockas
ett nytt dynamiskt port-nummer fram (genereras).>>
Där är väl svaret på min fråga, routern märker (sätter på en Post-It) med ett portnummer högre än 1024 på min förfrågan till http://www.expressen sedan när svaret kommer tillbaka så skickas data med "mitt" portnummer till mitt interna IP som då råkar vara min dator. Frun har ett annat portnummer till aftonbladet. Portnumren används bara så länge det behövs (sidan färdig eller timat ut).
Protte
Jag har läst att du svarat Sodjan
<< så
skickar routern sin (externa) web adress och ett dynamiskt portnummer (ett högt nummer
större än 1024, tror jag) som svaret ska returneras på. Detta dynamiska portnummer
håller routerna reda på och vet vilken intern PC som de paketen ska (tillbaka) till.
Detta dynamiska port-nummer är bara aktuellt för den aktuella visningen, så snart som
sidan är klar så stängs det och nästa gång någon gör något från browsern så plockas
ett nytt dynamiskt port-nummer fram (genereras).>>
Där är väl svaret på min fråga, routern märker (sätter på en Post-It) med ett portnummer högre än 1024 på min förfrågan till http://www.expressen sedan när svaret kommer tillbaka så skickas data med "mitt" portnummer till mitt interna IP som då råkar vara min dator. Frun har ett annat portnummer till aftonbladet. Portnumren används bara så länge det behövs (sidan färdig eller timat ut).
Protte
Jag har läst att du svarat Sodjan
All trafik inom det interna nätverket hanteras av din switch eller hub (kan vara inbyggd i t ex en bredbandsrouter). All trafik som inte ska till någon host inom ditt interna nätverk skickas till routern, som ser till att det skickas till rätt ställe. Därför är det som Sodjan säger, att routern ska inte vara inblandad i intern trafik.
Du har rätt, men det beror på att jag inte var tillräckligt noga med språket (vilket jag inte tyckte krävdes för trådskaparens fråga) byt ut Routern till "Switchen i routern" i mitt svar så är det rättsodjan skrev:> Har du verkligen bara *ett* IP-nummer? Det normala är annars att varje dator på det lokala får *en* lokal IP,
Varje internt PC har en egen IP adress, t.ex 192.168.1.30, 192.168.1.31 o.s.v.
Dessa tilldelas normalt från routern som normalt även är DHCP server.
> dessa datorer skickar sedan alla paket (med avsändare/mottagare) till routern,
Bara paket som inte ligger inom den egna nät-masken, annars går direkt mellan hostarna.
> routern översätter addressen efter sin tabell och om måladdressen är på en dator på det egna interna nätet så skickas datan dit,
Som sagt, i så fall går det aldrig via routern alls...
Trafik inom den egna nätmasken (t.ex mellan an PC med 192.168.1.30 och en skrivare
med adress 192.168.1.5, eller något sådant) ska *inte* gå via routern, i så fall är det
väldigt felkonfigurerat...
- prototypen
<<Trafik mellan två adresser inom samma net-mask behöver ingen router alls !
Och går det i alla fall genom routern så är det kraftigt felkonfigurerat...>>
Interntrafik går väl inte genom routern, när det är LAN här så sitter de bakom 3 st switchar men routern delar ju ut interna IP adresser (DHCP) så lite är den inblandad. Min router har en 4-vägs switch (det fanns inte
Protte
Och går det i alla fall genom routern så är det kraftigt felkonfigurerat...>>
Interntrafik går väl inte genom routern, när det är LAN här så sitter de bakom 3 st switchar men routern delar ju ut interna IP adresser (DHCP) så lite är den inblandad. Min router har en 4-vägs switch (det fanns inte
Protte
> byt ut Routern till "Switshen i routern" i mitt svar så är det rätt
Självklart, men det har ingenting med *routing* funktionen att göra.
Även om det i hoppbyggt i samma apparat...
> (vilket jag inte tyckte krävdes för trådskaparens fråga)
Men det är ju en väldig skillnad mellan att "bara" switcha trafik mellan
olika interna adresser och att blanda in all den funktionallitet som
ligger i routing/NAT o.s.v.
> Därför är det som Sodjan säger, att routern ska inte vara inblandad i intern trafik.
Nja, vad jag sa var att routern inte ska vara inblandad i trafik inom *samma net-mask* ("subnet").
Om det "interna nätet" är delat i flera sub-nät, så.....
Men det är sällan aktuellt i hemmanätet...
> men routern delar ju ut interna IP adresser (DHCP) så lite är den inblandad.
Ja, men det har inte direkt något med den trafik som sedan går på nätet.
Självklart, men det har ingenting med *routing* funktionen att göra.
Även om det i hoppbyggt i samma apparat...
> (vilket jag inte tyckte krävdes för trådskaparens fråga)
Men det är ju en väldig skillnad mellan att "bara" switcha trafik mellan
olika interna adresser och att blanda in all den funktionallitet som
ligger i routing/NAT o.s.v.
> Därför är det som Sodjan säger, att routern ska inte vara inblandad i intern trafik.
Nja, vad jag sa var att routern inte ska vara inblandad i trafik inom *samma net-mask* ("subnet").
Om det "interna nätet" är delat i flera sub-nät, så.....
> men routern delar ju ut interna IP adresser (DHCP) så lite är den inblandad.
Ja, men det har inte direkt något med den trafik som sedan går på nätet.
mm, jag har lite svårt att hålla rätt på det här med vad som gör vad och kallar ofta alla nätverksdelare för Router, jag vet att det är fel men orkar inte vara så noga. Idah är ju nästan alla nätverksdelare antingen router eller switch, och oftast går båda funktionerna genom en och samma krets om det är en router. Hubb har iallafall inte jag haft någon på ganska många år.
> Idah är ju nästan alla nätverksdelare antingen router eller switch,
Men de har väldigt olika funktion, en switch kan *aldrig* ersätta en router t.ex...
> och kallar ofta alla nätverksdelare för Router,
Gör helst aldrig det när du vill beskriva för någon annan hur något fungerar.
Det blir sannolikt enbart väldigt förvirrat alltihopa...
> Hubb har iallafall inte jag haft någon på ganska många år.
Kanske det. Däremot kan du gärna blanda switch och hub, de gör *i princip*
samma sak men switchen gör det bättre/effektivare...
Men de har väldigt olika funktion, en switch kan *aldrig* ersätta en router t.ex...
> och kallar ofta alla nätverksdelare för Router,
Gör helst aldrig det när du vill beskriva för någon annan hur något fungerar.
Det blir sannolikt enbart väldigt förvirrat alltihopa...
> Hubb har iallafall inte jag haft någon på ganska många år.
Kanske det. Däremot kan du gärna blanda switch och hub, de gör *i princip*
samma sak men switchen gör det bättre/effektivare...
>Men de har väldigt olika funktion, en switch kan *aldrig* ersätta en router t.ex...
Men ganska ofta används en router fast den skulle kunna ersättas med en billigare switch (skulle gå i mitt hemmanätverk, men jag har ju ändå en extra router)
>Gör helst aldrig det när du vill beskriva för någon annan hur något fungerar.
>Det blir sannolikt enbart väldigt förvirrat alltihopa...
Ja, det är inget jag säger emot
>Kanske det. Däremot kan du gärna blanda switch och hub, de gör *i princip*
>samma sak men switchen gör det bättre/effektivare...
Det håller jag inte riktigt med om, det är ganska stor skillnad på om nätverksdatan skickas ut till *alla* anslutna datorer (hubb) eller om datan skickas till endast rätt dator. Både overhead och omsändningar skiljer rätt mycket.
Men som sagt, om jag pratar med "normala" människor så skulle dom bara titta förvirrat på en om man lade tyngd på vad som är vad
Men ganska ofta används en router fast den skulle kunna ersättas med en billigare switch (skulle gå i mitt hemmanätverk, men jag har ju ändå en extra router)
>Gör helst aldrig det när du vill beskriva för någon annan hur något fungerar.
>Det blir sannolikt enbart väldigt förvirrat alltihopa...
Ja, det är inget jag säger emot
>Kanske det. Däremot kan du gärna blanda switch och hub, de gör *i princip*
>samma sak men switchen gör det bättre/effektivare...
Det håller jag inte riktigt med om, det är ganska stor skillnad på om nätverksdatan skickas ut till *alla* anslutna datorer (hubb) eller om datan skickas till endast rätt dator. Både overhead och omsändningar skiljer rätt mycket.
Men som sagt, om jag pratar med "normala" människor så skulle dom bara titta förvirrat på en om man lade tyngd på vad som är vad
- prototypen
Björn om du har dubbla routrar så vill väl båda bestämma eller är en router "avstängd" så det bara är switchen som jobbar?
Protte
Protte
Just nu har jag det som två subnät där den ena routern ligger under den andra, men det är definitivt inget jag skulle behöva ha så utan dom 255 addresserna från första skulle såklart räcka.
Detta gör att jag har 192.168.1.x på den ena och 192.168.2.x på den andra. Onödigt och inte ens optimalt men det funkar.
Detta gör att jag har 192.168.1.x på den ena och 192.168.2.x på den andra. Onödigt och inte ens optimalt men det funkar.
björn: Har du en ledig LAN-port på den inre routern så borde det gå att koppla den direkt till den yttre routern istället för genom WAN-porten.
Det verkar vara lite si och så med pedagogiken i de förklaringar jag har sett hittills i tråden, och det verkar som om routing och NAT blandas ihop friskt:-)
Tcp/ip fungerar genom att det skickas TCP-paket mellan olika datorers ip-adresser. (Det kan skickas UDP-paket också, men principen är densamma.)
Normalt har varje dator en ip-adress, så en förbindelse mellan två datorer definieras så att säga av två ip-adresser (ungefär som om jag ringer till dig och sen ringer du tillbaka och svarar).
MEN, eftersom en dator kan ha flera olika tjänster/program som använder tcp/ip så för att veta vilket program i datorn som paketen ska till så använder man även portar. Det skulle lite grann kunna liknas med anknytningar i en telefonväxel. Eller det klassiska med olika postlådor på samma gatuadress (alla lägenheter i samma portuppgång har samma gatuadress, d.v.s. samma ip-adress, men posten kommer i rätt brevlåda ändå).
Om jag t.ex. ska surfa till Aftonbladet så kommer min webbläsare att allokera en port av operativsystemet (vi kan säga att den får port 4711). Vi kommer då att få en tcp-förbindelse som definieras av:
www.aftonbladet.se:80 och min-dators-ip-adress:4711
Ingen annan förbindelse kan ha denna kombination. Ingen annan
När man sitter bakom en router som kör NAT så sätts detta lite ur spel. Förbindelsen kommer då att delas upp i två delar:
1. www.aftoblandet.se:80 och min-routers-externa-ip-adress:1234
2. www.aftonbladet.se:80 och min-dators-ip-adress:4711
Förbindelse 1 är den som syns ute på internet (portnumret 1234 har routern valt, den tar ett som är ledigt ungefär som när min webbläsare i datorn fick port 4711), sen har min router en NAT-tabell som håller reda på kopplingen mellan 1 och 2 och ser till att översätta åt bägge hållen. Kommer det ett paket från min dator som ska till www.aftonbladet.se:80 så ändrar routern avsändaren på det paketet från min-dators-ip-adress:4711 till min-routers-externa-ip-adress:1234. Kommer det ett paket från www.aftonbladet.se:80 är adresserat till min-routers-externa-ip-adress:1234 så skickar min router det vidare till min-dators-ip-adress:4711.
Man kan lite grann likna det vid postens eftersändning eller vidarekoppling av telefon.
Tcp/ip fungerar genom att det skickas TCP-paket mellan olika datorers ip-adresser. (Det kan skickas UDP-paket också, men principen är densamma.)
Normalt har varje dator en ip-adress, så en förbindelse mellan två datorer definieras så att säga av två ip-adresser (ungefär som om jag ringer till dig och sen ringer du tillbaka och svarar).
MEN, eftersom en dator kan ha flera olika tjänster/program som använder tcp/ip så för att veta vilket program i datorn som paketen ska till så använder man även portar. Det skulle lite grann kunna liknas med anknytningar i en telefonväxel. Eller det klassiska med olika postlådor på samma gatuadress (alla lägenheter i samma portuppgång har samma gatuadress, d.v.s. samma ip-adress, men posten kommer i rätt brevlåda ändå).
Om jag t.ex. ska surfa till Aftonbladet så kommer min webbläsare att allokera en port av operativsystemet (vi kan säga att den får port 4711). Vi kommer då att få en tcp-förbindelse som definieras av:
www.aftonbladet.se:80 och min-dators-ip-adress:4711
Ingen annan förbindelse kan ha denna kombination. Ingen annan
När man sitter bakom en router som kör NAT så sätts detta lite ur spel. Förbindelsen kommer då att delas upp i två delar:
1. www.aftoblandet.se:80 och min-routers-externa-ip-adress:1234
2. www.aftonbladet.se:80 och min-dators-ip-adress:4711
Förbindelse 1 är den som syns ute på internet (portnumret 1234 har routern valt, den tar ett som är ledigt ungefär som när min webbläsare i datorn fick port 4711), sen har min router en NAT-tabell som håller reda på kopplingen mellan 1 och 2 och ser till att översätta åt bägge hållen. Kommer det ett paket från min dator som ska till www.aftonbladet.se:80 så ändrar routern avsändaren på det paketet från min-dators-ip-adress:4711 till min-routers-externa-ip-adress:1234. Kommer det ett paket från www.aftonbladet.se:80 är adresserat till min-routers-externa-ip-adress:1234 så skickar min router det vidare till min-dators-ip-adress:4711.
Man kan lite grann likna det vid postens eftersändning eller vidarekoppling av telefon.
Jag har lite svårt att hålla rätt på det här med som gör vad och kallar ofta alla elverktyg för Borrmaskin, jag vet att det är fel men orkar inte vara så noga:-)björn skrev:mm, jag har lite svårt att hålla rätt på det här med vad som gör vad och kallar ofta alla nätverksdelare för Router, jag vet att det är fel men orkar inte vara så noga.