Nu börjar gräset växa så då är det dags att prioritera detta projekt så jag slipper handjagaren.
Jag klippte gräset några gånger sent förra sommaren med rätt bra resultat, men jag har en hel del som jag behöver förbättra för att det skall fungera smidigt.
En sak som gör det krångligt är styrningen som består i en laptop med XP som åker med på klipparen, det är rätt struligt att starta upp den när den skall användas, plus att det tar mycket plats med elektroniken.
Jag läste tråden om
flerkanalig fjärrstyrning http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65512 vilket gav mig inspiration till vad jag har påbörjat labba med nu....jag har skaffat en PS2-kontroller som jag ansluter till en Arduino Pro Micro, jag har även en display som jag tänkt ha på kontrollern för att få feedback från klipparen.
Micron samt (en mindre) display skall jag bygga in i PS2-kontrollern tillsammans med en 433MHz modul (samma som i tråden ovan)
På klipparen så blir det en Raspberry, eller en Arduino Mega, jag har inte bestämt mig än.
Eftersom jag inte kan programmera för Arduino så har jag dragit mig för att skaffa sådana ...men med färdiga bibliotek så var det lättare än jag befarat.
Nu kan Arduinon läsa av PS2-kontrollern och presentera detta på displayen och skicka på serieporten.
Jag skall göra klart kontroller delen så att den kan skicka rätt info, sedan skall jag titta på Raspberryn.
Ja just det....bland det första jag lyckades med var att knäcka usb-porten så micron, så därför måste jag programmera den via megan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.