Radiostyrd gräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Radiostyrd gräsklippare

Inlägg av orvar-e »

På EF är inget omöjligt ..... :lol:

Undra hur det går för trådskaparen med ideén?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror det blir bättre med bara tre hjul i stället för fyra. En trebent pall står stadigare, med alla ben i marken, än en med fyra.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Nu är första steget avklarat...uppdaterat i första inlägget.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Jag har inte inte haft tid att fixa med permobilen på hela sommaren, men nu fick jag en stund över för att labba lite.
Tidigare så fick jag lösningen att fungera med en trådlös gamepad kopplad till permobilen. Men jag ville kunna styra den över lite större avstånd...

Jag har nu gjort en tcp-server tar emot styrkommandon och skickar dessa seriellt till permobilen via CAN-bus.
Jag har även gjort en klient som tar kommandon från en gamepad och skickar dessa till servern via tcp/ip.
Jag använder Netmeeting för stunden för att kunna se webkameran som är monterad på permobilen.
Förhoppningsvis får jag till en bättre kameralösning senare då Netmeeting är rätt segt att köra webkameran via.

Nu har jag ett rullande chassi som går att styra via wlan:et.
Det jag behöver fixa härnäst är själva klipparen...............
Bild
Bild på styrprogrammet och netmeeting.
Bild
Bild på chassit med 155Ah batterier.....kan gel-batterier ligga ned utan fara?
voltmannen

Inlägg av voltmannen »

Väldigt coolt !
Du kan jue utrusta den med allt möjligt lattjo. Strålkastare typ om du inte redan har.
Fast grannarna kanske inte gillar när man klipper gräset mitt i natten :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

är det bly gel batterier? i såfall ska dom kunna ligga ner! jag har monterat många av mina "vanliga" bly ackar liggande, och dom är ju gel fyllda! :) har aldrig varit några som helst tecken på läckage!
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Mitt projekt har legat i träda rätt lång tid.
Men nu tog jag mig lite tid och byggde vidare på klipparen.
Jag tog en gammal starter för glödstiftsmotor jag hade liggandes. På starter-axeln satte jag en skiva av plexiglas med rakblad på...
Det fungerade över förväntan, den klipper jämnt och fint och den orkade bra.
Ett litet klipp när jag testade den i kväll

Är det någon som har koll på dessa starter motorer, vad de har för effekt/varvtal osv.
Jag vill få tag i 3st motorer med liknande prestanda för att sätta bredvid varandra för att få en vettig klippbredd.
Så tips på motsvarande motorer mottages tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Någon som har koll på motorer och kan tipsa mot om lämpliga motorer för klipparen?
Som jag skrev ovan så fungerar startern bra, men eftersom jag behöver 3st så vill jag ha tips på lämpliga....gärna ej för dyra.
Vad tror ni om att använda borstlösa motorer för detta, skulle det fungera bättre eller blir det en dyr lösning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har byggt en prototyp med borstlös motor. Jag har bara kört lite radiostyrt med den, så om det funkar på riktigt vågar jag inte säga säkert.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Eftersom det gick över förväntan att klippa gräset med denna så tänkte jag prova att bygga steg2.
Slungan tänkte jag driva med en 6,5hp bensinmotor...få se om det fungerar.
Idag har jag gjort adaptrar så jag kan använda järnhjulen, jag använde rör för det men behöver troligen få tag i bussningar för att hjulen skall klara belastningen.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Nu börjar gräset växa så då är det dags att prioritera detta projekt så jag slipper handjagaren.

Jag klippte gräset några gånger sent förra sommaren med rätt bra resultat, men jag har en hel del som jag behöver förbättra för att det skall fungera smidigt.
En sak som gör det krångligt är styrningen som består i en laptop med XP som åker med på klipparen, det är rätt struligt att starta upp den när den skall användas, plus att det tar mycket plats med elektroniken.
Jag läste tråden om flerkanalig fjärrstyrning http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65512 vilket gav mig inspiration till vad jag har påbörjat labba med nu....jag har skaffat en PS2-kontroller som jag ansluter till en Arduino Pro Micro, jag har även en display som jag tänkt ha på kontrollern för att få feedback från klipparen.
Micron samt (en mindre) display skall jag bygga in i PS2-kontrollern tillsammans med en 433MHz modul (samma som i tråden ovan)

På klipparen så blir det en Raspberry, eller en Arduino Mega, jag har inte bestämt mig än.

Eftersom jag inte kan programmera för Arduino så har jag dragit mig för att skaffa sådana ...men med färdiga bibliotek så var det lättare än jag befarat.
Nu kan Arduinon läsa av PS2-kontrollern och presentera detta på displayen och skicka på serieporten.
Jag skall göra klart kontroller delen så att den kan skicka rätt info, sedan skall jag titta på Raspberryn.

Ja just det....bland det första jag lyckades med var att knäcka usb-porten så micron, så därför måste jag programmera den via megan.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Jag har problem med Raspberryn...
Jag har en USB-hubb med 2st USB-RS232 anslutna till denna.
När jag tittar på vad som kommer in på serieporten så tappar den massor med tecken.

Kan det bero på att Raspberryn inte orkar driva dessa ordentligt, eller är det någon som har en annan teori?
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Nu har jag äntligen hittat en 3:e klippmotor som verkar fungera bra.
Ett företag säljer reservdelar till de elscootrar de säljer, jag köpte en 24v 250w.
I morgon skall jag fortsätta med Arduino-fjärren, kör fortfarande med pc och gamepad.
http://youtu.be/1ykK_JEVaaQ
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Detta kan nog vara ett av de långsammaste projekten på forumet.
Men nu har jag i alla fall tagit tag i steg2 av klipparen.
Jag har införskaffat en Sabertooth 2x60 vilken styrs av en Arduino Mega.
Jag köpte även en ny Arduino pro-micron och opererade in i PS2-kontrollern(smältlim är bra).
Nu har jag precis fått mitt program i PS2-kontrollern att prata med programmet i Megan som i sin tur styr Sabertoothen.

Ett litet problem som jag märkt är att motorerna hoppar lite när Megan startar upp.
Jag ju vill inte att den skall röra sig nåt innan jag har aktiverat den via fjärren.

Är det någon som använder Sabertooth/Arduino och har upplevt samma sak?
Corpze

Inlägg av Corpze »

Spännande bygge, liknar mitt rätt mkt; eldrift, klippaggregat, snöslungefunderingar, sabertooth etc :)
Vad har du för drivmotorer? Varför valde du 2x60 sabertooth? mina motorer stallar vid 40A men jag tänkte prova att driva dem med en 2x25 först (en polare har 2x25 sabertooth) Min första verision blir RC-driven (6ch DX6i radio) men framöver är tanken att jag skall ta in radiosignalerna i en arduino för att kunna välja om jag vill köra med radio eller GPS/sensorstyrning.

MVH
Skriv svar