Skära ut stenciler för lödpasta med Cricut

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Stansa ut stenciler för lödpasta med Cricut

Inlägg av JimmyAndersson »

Bearing:
Jag var bara nyfiken på priset och tänkte att fler kanske är det. Det var därför jag skrev det. :)

Om man tycker att det är lite eller inte beror på behovet och hur tjock plånbok man har.
Personligen tycker jag 2000kr (maskin+program) är ok, men ca 1700kr skulle motivera fler att köpa av t.ex Tecno
istället för på eBay. Rent hypotetiskt så kan vi kanske kan hamna där ifall fler hänger med på ett samköp.

Den här apparaten går ju att använda till mer än pastastenciler och scrapbooking.
Det går att göra schabloner för att få komponentplacering tryckt på kretskort och text/symboler på chassin. :)
Personligen är jag även nyfiken på att testa den med airbrush-sprutan.

Hm.. undrar om man skulle kunna använda den när man gör kretskort?
Stansa ut på ett svart papper för att få maximal kontrast vid exponering.
Eller kanske stansa ut layouten och spraymåla det som inte ska etsas bort.
De idéerna hänger ju på upplösning, noggrannhet, osv hos apparaten.
Tyvärr är jag lite skeptisk, men en idé är aldrig dålig. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Aha, var det maskinen han skulle ge pris på. Jag trodde tecno menade att han skulle kolla vad hon kunde ge för pris på att tillverka en färdigstansad A5 eller liknande.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tillsammans med maskinen blir investeringen nog typ 2000 kr, så jag tycker det är för stor investering då jag sällan tillverkar kretskort överhuvudtaget.
Men då är det ju bara att sälja några stencilplåtar för , låt säga 400 kr/st så har du snart fått betalt för maskinen. Finns nog några här som skulle beställa stenciler för det priset. (alla måste ju inte köpa var sin maskin då)
limpan4all

Re: Skära ut stenciler för lödpasta med Cricut

Inlägg av limpan4all »

Jag är definitivt intresserad av en sådan typ av maskin, om den sen kostar 2k eller 4k spelar inte så stor roll.
Jag har inget som helst behov av kassetter, knappsats, display eller annat, ge mig en USB port (hellre ethernet) och lämplig styrprogramvara så är jag nöjd.
Såvitt jag kan inse så kallas typen även för vinylskärare.
Jag har inte hittat någon lämplig källa för maskin, material, slitdelar eller styrmjukvara.
Det verkar vara en djungel som jag inte lyckas ta till mig :doh: :doh:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag trodde först att det handlade om stansning, men så verkar det inte vara. Maskinen skär med ett knivblad. Jag undrar hur den kan skära i alla riktningar, för själva bladhållaren verkar inte innehålla något som styr vinkeln på nivbladet. Min teori är att knivbladet kan rotera fritt, och att spetsen ligger en bit ifrån rotationscentrum, så att knivbladet vrider sig åt det håll rörelsen går.

I följande länk syns bladhållaren.
http://www.cartridgehelper.com/cricut-maintenance/
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

På skolan har vi en som skär med nål eller med kniv. Den kan göra samma sak typ men vi kallar den plotter.

Nålen är bra om man inte ska skära för tätt, då finns det risk för korvning av plasten.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Någon som kan tänka sig att fräsa stencil i 0,2 laminat så har jag lite sånt på lager.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har man inte så mycket stenciler att göra så kanske det är vettigare att köpa dem istället för att försöka göra egna. Man får väldigt många för priset av en Cricut.

$21 för 21x22cm stencil. Jag ska själva prova detta, har skickat filer åt dem.
http://www.smtstencil.co.uk/?gclid=CN_G ... DgodFDZAZw

Lite dyrare från USA
http://www.pololu.com/catalog/product/446
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag fick stencilerna idag och de ser rätt bra ut. På TQFP 100 var det lite sisådär men överallt annars ser det bra ut. Det man märker är att på stora kort så kan det bli lite utdraget, dvs om man centrerar i mitten hamnar man lite off på sidorna, dock väldigt lite så det duger för hobbyverksamhet. Det var inte så svårt att aligna heller. Jag la kortet på ett bord, lade plasten över smo jag alignade och tejpade fast i bordet plus att 2 tejpar satt i kortet, då var det inga problem alls.

Jag återkommer med lite bilder sedan, nu hade jag inte tid att populera korten så jag strök bara av pastan igen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

TQFP 100 har väl pitch 0.50 mm? Hur gick det? hur breda var paddarna och hur stort var avståndet emellan (och hur långa var dom?) Enligt info ska paddarna vara minst 0.25 mm breda och mellanrummen minst 0.30 mm, vilket ger 0.55 mm...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jesse, det är standardfootprint i eagle, vet inte exakt hur stort avståndet är.

Det blev hyffsat ändå, kanske totalt 5st ihoplödningar på TQFP100, vilket jag tycker är rätt OK. I övrigt fungerade det utmärkt. TQFP64 såg riktigt bra ut. Dock ser jag processorerna som minsta "problemet" då de ändå är så enkla att löda manuellt om man vill eller bara ta bort bryggor med en lödfläta. Det är mängden motstånd och kondingar som är det jobbiga att dispensera manuellt.

Ett tips kan ju vara att när man tänkt använda stenciler göra ett par styrhål i kortet och göra samma sak i stencilen. Dvs när man beställer kortet borrar man 2st hål som man har någon bra pinne att stoppa i och lägga pastamask över hålet i samma diameter. Men det fungerar rätt bra att placera ut manuellt också.

Tycker helt klart det var värt pengarna, speciellt nu när det ska monteras ett gäng kort. Sparar mycket tid och värk att slippa dispensera ut manuellt all pasta.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Konstigt, jag är säker på att jag postade ett inlägg i denna tråden med bilder för någon vecka sedan..... måste missat att klicka på "skicka" :roll:

Jag beställde i alla fall en "provbit" (gratis) stencil från http://www.smtstencil.co.uk och fick hem den för någon vecka sedan.

Här kommer lite bilder av stencilen. På någon av bilderna har jag med en vanlig plåtstencil som jämförelse.

Bild
Så här ser provbiten ut (tyvärr suddig bild).

Bild

Bild
Här ser man mönstret för SOIC-8, med stålstencilen under som jämförelse.

Bild
Pitch på 0.50 mm - här syns det att plastvarianten är lite grötig. Det är ju bra att de har tagit med denna på provbiten så att man kan testa om den är användbar innan man beställer något.

Bild
Ehhh... det var visst inte samma pitch... :doh:

Idag så testade jag att stryka på lite lodpasta med "provstencilen". Jag trodde det skulle bli bökigt, men det gick jättelätt och det fungerade över förväntan bra. Jag testade med en SO-8 och 2 st 0805 motstånd. Sedan lödde jag fast dem med varmluft:

Bild
SO-8 - mycket snygga lödningar!

Bilden på motstånden blev så suddig så den säger inget om kvaliteten.

Slutsats: det blir mycket bättre och tillförlitligare lödningar med lodpasta och stencil + varmluft än att handlöda. Bäst är givetvis att använda ugn. Det blir nästa steg (hoppas få testa TomasL:s ugn som han håller på att bygga).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Eller så köper man en sån här maskin från Kina:

Smt Stencil Laser Cutter
bearing

Inlägg av bearing »

Har du fått något pris på den?
Användarvisningsbild
jesse