Fundering: vattentemperatur i vattenkokare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Fundering: vattentemperatur i vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Visst fan det är ju vattenkokare det snackas om inte kaffebryggare. :wall: Glöm allt jag sagt, är så insnöad på kaffebryggare då jag aldrig använder vattenkokare.
Fimo

Inlägg av Fimo »

har för mig att ju renare vattnet tex flaskvatten är så kan det bli varmare innan det kokar sk super upphettat?? eller helt fel? samt att även saltvatten e mer "trög kokat" motsäger varran lite men men.. en ide bara
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fimo, läs länken om super heating som postades några inlägg längre upp. Precis i botten av artikeln står det att det är en myt att vattnet måste vara rent. Så länge det är en homogen blandning så går det att superupphetta (två ord på engelska, men bara ett ord på svenska). Det viktiga är att det inte finns några så kallade "nucleation sites", t.ex. bubblor i vätskan eller små bubblor i små repor i behållaren.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror också att det beror på att vattnet kyls av koppen, samt av ev. kanna. Vattenkokare till tekanna till kopp blir drickbart. Tevatten direkt i pappmugg bränner tungan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I en vattenkokare kan vattnet inte bli märkbart överhettat. Det blir varmast vid elementet och bildar bubblor där. Men i mikron kan man få det fenomenet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte på första inlägget och vad jag kan tro är folks idéer och föreställningar.
Dottern skulle alltid, speciellt när hon hade bråttom (vilket hon alltid hade) stormkoka allt eftersom hon trodde det kokade fortare -"Men är inte vattnet varmare??"
Likaså tror säkert många att ju längre man kokar/värmer destu varmare blir det. Men håller min värmekälla 100 grader kan ägget, spagettin, potatisen .... aldrig bli varmare än 100 grader. Elementärt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

soundbrigade: Jo, men varför (i detta fall) skulle oilka människor, vid olika tillfällen, utan att ha pratat med varandra uppleva samma sak (vi känner inte ens varandra, det är deras bekanta som varit på besök)? När jag påtalade att vattnet var varmt som i helv*te sa dom att andra (dvs. deras bekanta) också hade regareat på samma sak vid tidigare tillfällen...

bearing: Som jag skrivit tidigare, vattnet går direkt från vattenkokare till mugg/kopp av porslin eller lergods...

Den teori jag haft är att vattnet i deras kokare blir 100 grader (eftersom den stormkokar vattnet längre än jag sett andra kokare göra) och att andra kokare kanske ligger runt 90-95 grader. Men samtidigt visar mina mätningar att också vattnet i min kokare kommer upp till 100 grader, ändå upplever jag inte att vattnet är lika hett hemma :humm:

Men som jag sagt tidigare, jag ska vid tillfälle göra en blindtest genom att ta dit min kokare och använda samma typ av kopp/mugg för en bättre jämförelse. Använder jag samma vattenkran, samma el, och samma typ av kopp bör ju förhållandet vara tillräckligt bra för att jag ska kunna uppleva samma sak från båda kokarna (eller kanske en skillnad) :badgrin:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men jag kan ju uppleva samma sak här hemma under exakt (??) samma omständigheter. Samma slatt te eller kaffe känns olika varmt/kallt vid olika tillfällen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Mät vad du har för temperatur i koppen när du ska dricka det. Om du jämför det med vattentemperaturen i kokaren så vet du ju när vattnet kyls ner.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har märkt ett liknande fenomen med vissa koppar, detta beror på att de är mycket tunnare än andra. Luften (antar jag) leder bort bra mycket mindre värme än själva koppen (iaf under kort tid). Har man då en stor kopp så förlorar man mycket värme.
Skriv svar