Köpa ny kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Köpa ny kamera

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kan rekommendera en Olympus µ-7010.

1: Formatet bör inte vara för stort, ska få plats i bröstfickan på jackan.
97,5 x 55,7 x 26,2 mm

2: Möjlighet att ta riktiga närbilder.
Närgräns på 2cm. 7x optisk zoom. 12Mpix.

3: Ska fungera att ta kort inomhus vid normal belysning.
Blixten når strax under 6 meter. ISO upp till 1600. Upp till 4sek slutartid.., osv. Det finns även ett "djur-läge" som är perfekt.

4: Batterikapaciteten bör räcka till minst 30-40 bilder.
Inga problem. Svårt att ge siffror eftersom det beror på hur mycket blixt man använder, mm.
Vi tog iallafall närmare hundra bilder inomhus på nyårsafton.

5. Enkel urtankning med USB-kabel, utan speciella program.
Det är bara att plugga in USB-kabeln.

6. Enkel laddning, med kabel direkt i kameran, ingen laddstation eller liknande.
Den har iofs en laddstation, i storlek som två tändsticksaskar.

7: Självklart, inte allt för dyr.
Vad som är dyrt är ju relativt. Den här kostar från 1854kr enligt prisjakt.nu.
Värd varenda öre enligt oss. (Vi köpte den från Net-on-net.)

Inlägget med mina första intryck.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mera LYSE dvs. massor med sånt in i den svarta verkstaden så kan du ta dina bilder.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Många lysrör är grejen här för att få bra bilder...

Som exempel har vi på jobbet ungefär ett halvt 40w-lysrör per kvadratmeter där jag sitter,
och det ger en scysst ljusstyrka i kombination med ett att rummet har vita väggar, tak och ljust golv.

Vet att dom flesta verkstäder brukar ha _betydligt_ mycket sämre belysning än så.

En Nikon P6000 är inte helt fel kamera, eller i svagt ljus är en Panasonic Lumix LX3 bättre, men det är nog lite mer avancerade kompakter än du letar efter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med lysrör som blinkar vill man gärna ha exponeringstider längre än 1/10 sekund, så stativ och kamera som går att ställa manuellt är bra att ha
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

eller använda HF-ballaster, men det är dyrare.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

säter skrev:Frågan är om jag ska överge kravet på storlek och skaffa en äldre beg. systemkamera? Enbart för inomhusbilderna.
Nej, jag hade inte köpt en trots allt så pass bra kamera bara för inomhusbilder! Huset kanske är billigt men optik kostar oavsett ålder :(
säter skrev:Samtidigt är jag ingen fotoexpert, och vill inte hålla på att gänga av och på objektiv hela tiden.
Det behöver man inte göra heller! Jag fotar alla "garagebilder" med samma optik om det inte är mest för att det är roligt med något annat!
Klarar du att använda en fast brännvidd (inte zooma) så kan du få väldigt bra optik för pengarna!
Kan du hantera en kamera på ett bra sätt så är det inga problem med ett lite billigare hus och begagnad optik.
En beggad Nikon D40 + ett Nikkor 55mm Micro är en prisvärd combo om du kan fokusera själv o lite så?
säter skrev:Man får nästan intrycket, om man läser mellan raderna, att med en påkostad kamera,även om den den är gammal, producerar bra bilder.
Det beror på hur man ser det, en t.ex "gammal" Nikon D1 eller D2 ger ju väldigt bra bilder när det finns tillräckligt med ljus och du kan använda låga ISO-tal (känsligheten på filmen/sensorplanet). Kommer man sen till de lite mörkare avdelningarna, där högre ljuskänslighet och större dynamiskt omfång krävs sopar en billig instegskamera (T.ex Nikon D60, D300) mattan med dessa gamla klenoder!

Behöver jag säga at fota är roligt? :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En Nikon D70 med en 50mm 1.8 går att få billigt i dag och kan vara ett alternativ om du klarar dig med fast brännvidd, dock inget supermacro på den linsen inte....
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Man får nästan intrycket, om man läser mellan raderna, att med en påkostad kamera,
även om den den är gammal, producerar bra bilder.
Skit in = Skit ut !! dvs har du dåligt ljussatt så kan du inte trolla med en 'dyrare' kamera (tja liiiiiiiiiiite kanske)

Vad du än gör så faller allt tillbaka på din ljussättning, fixa till detta så ska du se att dina kameror du har fixar mycket bättre bilder, detta med närbilder går att fixa till med en försättslins även på en kompaktkamera. Jag använder en sådan ofta som jag håller för hand framför när jag behöver riktiga närbilder som inte kameran klarar av.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja köp en D3S och sätt en f/1.4-glugg på den så kan du trolla en hel del, låter dock som en väldigt dyr lösning i sammanhanget :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men då.... om man nu vill ta närbilder så är ett av önskemålen förmodligen skärpedjup och då spelar det fan ingen roll om det är en 1,4 glugg i nosen på kameran eller hur? Man måste ju blända ner kraftigt ändå ocg då behövs .... ja just det massor med ljus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med, förutom om inte massor av ljus , längre slutartider

bara till att prova sig fram
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var tråkiga rekommendationer ni kommer med. 8)

Det är dunkelt i verkstaden, väggar och tak är sotiga av gjutjärnsdamm och jordgolvet becksvart.
Att arrangera strålkastare eller kamerastativ för att snabbfota en uppspänning i fräsmaskinen känns tungt.

Ni har nog rätt i att en systemkamera är fel grej för mig.
Kompromissen måste bli kraftig blixt.

Den här "antiparkinson" grejen som finns på nyare kameror, gör den att det är möjligt att fota med långa tider utan stativ?

Olympus µ-7010 som Jimmy lovordar kanske är en lämplig kompromiss?
Kanske finns äldre Olympus som också duger?
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har nyss köpt en Canon G11 och de bilder jag tagit utan att närmare hunnit läsa den långa bruksanvisningen är mycket bra.

Har även min gamla kamera kvar en Fujifilm F30. Den kan jag verkligen rekommendera om du vill ha en lite kamera med bra batterilivslängd
och som tar bilder även i svag belysning. Användbara bilder även i ISO 1600

Tyvärr finns den inte ny men du kan få tag på den beg på E-bay 6.3 M pixlar vilket räcker bra

ett exempel finepix 100%

läs mera

http://www.fujifilm.se/templates/Standa ... anguage=EN

mvh/Håkan

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Alla omdömen är ju i stil med ”Suverän vid svagt ljus” och liknande.
Det där låter perfekt för mig. Vad ska du ha för din kamera Håkan?

Angående MegaPixlar, vad jag kan begripa så är min bildskärm på 1.9MegaPixlar (1600x1200).
Om man bara ska titta på bilderna via en dator, är det då någon större vits med t.ex. 12Mpixel?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Den här "antiparkinson" grejen som finns på nyare kameror, gör den att det är möjligt att fota med långa tider utan stativ?

Nja, långa och långa, ett stativ ersätter det ju inte, men det hjälper en hel del.
Skriv svar