Det är väl så att en dåligt designad linjär nätdel är inte bättre än en dåligt designad switchad nätdel. Att få till en bra switchad nätdel är betydligt svårare. Den stora skillnaden är nog inte om alla switchade är sämre än linjära eller om de linjära är sämre. Konsten är nog att hitta de som är bra oavsett vilken teknik de använder.
Eftersom det är betydligt mera komponenter i switchade nätdelar ställer det större krav på konstruktören. Att de använder högre frekvens ställer också högre krav både då det gäller konstruktion och frihet från störningar. Det stora antalet sätt att bygga på ger ännu mera utmaningar.
http://www.smps.us/topologies.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply
http://www.smpstech.com/tutorial/t00con.htm
Switching slutsteg VS tranformator slutsteg. Viken e bäst??
-
Re: Switching slutsteg VS tranformator slutsteg. Viken e bäst??
Jag ställer den nog mest avgörande frågan. är de fast eller mobil anläggning? Är de mobilt så är klart switchade å föredra med tanke på vikten, är de fast så är de ju bara en gång man släpar dit prylarna.
-
- Kontakt:
Det är mobil discoanläggning. Vi har EV S181 och MTL4 för dom kör vi med Camco DL3000 och YAMAHA P4500. Förrut körde vi HIIH 900 som väger ton och låter noll. Större LAB modeller låter bra men svindyra och jag kan fortfarande inte fattar att våra LAB är mycke dyrare än crest steg. Nu tänker vi skaffa beyma basar, men har inte bästmmer oss avilka steg som ska driva dom.
Jag har sett att PAAB, Musikbygget, Rentsound kör fortfarande tranformator steg. Rentsound kör också labsteg, men dom använder camco och EV steg för sina basar.
Har ni bra switchade steg för 18 tumare rekommendera gärna, men vi luta lite mer åt tranformator steg pga pris och precision.
Yahaha P7000s och QSC PLX 3602 verka billig o bra switchad steg, men har inte hört va folk tycker om den.
Jag har sett att PAAB, Musikbygget, Rentsound kör fortfarande tranformator steg. Rentsound kör också labsteg, men dom använder camco och EV steg för sina basar.
Har ni bra switchade steg för 18 tumare rekommendera gärna, men vi luta lite mer åt tranformator steg pga pris och precision.
Yahaha P7000s och QSC PLX 3602 verka billig o bra switchad steg, men har inte hört va folk tycker om den.
- prototypen
Är det någon som bryr sig om hur det låter bara det är tillräckligt högt och dunkadunka
Protte

Protte
vad jag "hört" så ska digitala steg ha (kan ha) mycket bättre åtegivning i basen ända ner till 0 hertz typ...
en del kombinerar ju även kan jag tänka mig.
ett lätt litet bassteg på 2x2000W 4ohm som håller för allt.
samt analoga tunga tegelstenar på topparna som inte kostar lika mycket för sina watt.
en del kombinerar ju även kan jag tänka mig.
ett lätt litet bassteg på 2x2000W 4ohm som håller för allt.
samt analoga tunga tegelstenar på topparna som inte kostar lika mycket för sina watt.
Digitala steg har kanske inte så många kondingar för att eliminera DC-komponent? Det är väl antagligen kondingarna i analoga steg som gör att de inte klarar så låga frekvenser?