Låsa upp Nokia telefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Låsa upp Nokia telefon?

Inlägg av Glenn »

Jag ringer dock väldigt lite på min privata mobil, är jag på jobbet[1] ringer jag på jobbtelefonen (mobile extension, alltså en GSM som används som en fast telefon) och hemma ringer jag på den fasta telefonen, så de flesta samtalen blir i stil med "Hej, nu är jag framme, var är du ?" eller "Skulle jag köpa mjölk ?" osv.

Det är möjligt att kostnaderna har sjunkit, framförallt på minutpriset skulle jag tro. när jag skaffade min första mobil kostade den väl 150kr/mån om jag minns rätt, som man iofs fick ringa för, taxan var nåt i stil med 4kr/min dagtid och 2kr/min kvällstid tror jag.

[1] Jag skulle ju kunna betala för att få använda den även privat, men efterssom jag föredrar att inte bli uppringd angående jobbgrejer när jag är ledig så har jag valt att ha en jobbtelefon och en privat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Om OECDs siffror
http://www.dn.se/ekonomi/sverige-tar-br ... r-1.929103

Litet om hur priserna sjunkit:
http://www.va.se/asikter/bloggar/carlbo ... -comment=1

Det som tydligen var ett av de stora problemen med enkronorstelefonerna för några år sedan var att folk köpte dem och sedan drog på sig skyhöga avgifter som sedan hamnade hos kronofogden.

Sedan är det enormt svårt att överblicka operatörernas tariffer. Vi ändrade våra abonnemang på jobbet för ett tag sedan och då sjönk avgiften avsevärt.

Pratar inte heller mycket i nallen. 90% är arbetsrelaterat. Utomlands använder jag den för att kolla epost etc. Hemma har vi trådtelefon
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

HJÄLP HJÄLP FORUMPOLISEN! Min tråd har blivit KAPAD!

Kan jag nu när denna tråd blivit 2 sidig kanske be någon med insikt i "upplåsningsvärlden" att svara :-)

Jag har ALDRIG köpt en telefon med abbonemang, denna Nokia har jag köpt via en annonsida.
Med vetskapen om att jag kan gå till Turken på hörnet och få den upplåst för 300kr på 5minuter.

Fast jag tycker att det borde gå att lösa med goda forumvänners hjälp.

/DeVille
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag postade en länk i ett tidigare svar.
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Nokia har ett ganska avancerat krypto, jag har utrustning till andra fabrikat, men vid omflashning av nokian är risken för att "bricka" telefonen relativt hög så de som gör det brukar ofta ta en del betalt. Ericsson har bättre skydd för "brickning" vid flashning.

Så de flesta nokia telefoner är alltså relativt svåra att flasha om (låsa upp).
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Som JohanRuben säger, det är väldigt riskabelt att flasha om nokia telefoner, har vart med om flera stycken brickade, det går att få igång brickade också, men det är inte roligt.
men det är självklart inte omöjligt att flasha om dom, Med lite tid och envishet går det mesta.
Har tyvär ingen erfarenhet av Nokia 6220, =/

du kan alltid testa det här; http://www.peters1.dk/unlock/nokia/code ... p?sprog=sv
OBS! Det sker på egen risk, varken jag eller dom som gjort programet/har hemsidan, ansvarar ifall nått skulle hända.
Om du har knappat koden fel 4 gånger, du måste vända till en butik för att låsa upp din telefon. vet inte om den låser sig totalt, men jag tror det.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jodå Anders jag såg allt din länk tidigare.
Men tyvärr funkade inte det programmet till min modell, men jag skojade lite med er före, inte så allvarligt.

Nu har jag fått mer länkar att bita i. Tack för förslagen sålänge.

Vad är det egentligen som händer när en telefon blir "brickad"
Det är ju lagligt att ta bort simlås på mobiler, varför ska tillverkaren bry sig egentligen :-)

Hur som helst så återkommer jag med hur det går.

/DeVille
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Länken som "Mstandar" borde funka utmärkt på din telefon. När man brickar telefonen är den stendöd, "brick" som i tegelsten. Det finns alltså ingen boatloader kvar i telefonen som svarar på programmering.

Men metoden som Mstandar länkade till är helt säker och kan inte resultera i brickning. Dock funkar den bara på "äldre" nokia telefoner. Observera att du bara har 3-4 försök på dig, sen låses telefonen helt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Tyvärr fungerar inte den länken heller. :cry:

Eftersom de bara fungerar till äldre modeller.
Min modell kör Symbian S60 och verkar ha nåt "skydd" som kallas BB5.

Har tittat runt och det ser tyvärr ut som att man behöver en box som heter DM3 för att låsa upp min modell.

Ska googla lite till, annars får det bli upplåsing av turken på hörnet.

För det är väl knappast nån som har en sån box liggande i bra å ha lådan? :pray:

/DeVille
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

har tyvärr ingen för nokia, men har för sony ericsson och ericsson. Inte billigare att köpa en färdig upplåst på tradera?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Okej det var synd att du inte hade för Nokia.

För att tro att det vore billigare att köpa färdigupplåst på Tradera så måste man veta vad jag gett...

Gav 600:- skyddsplasten kvar, alla tillbehör, låda kvitto samt 18månaders garanti kvar.
Så jag har väl eg "budgeterat" för upplåsning..

Fast att slippa bli "skinnad" för nåt som tar 5min, skulle kännas bra! :D

/DeVille
JanErik

Inlägg av JanErik »

Om ni ursäktar finskan, men finns inte sånahär kort att köpa i Sverige:

http://www.huuto.net/kohteet/magicsimpo ... /129128025
http://www.huuto.net/kohteet/sim-lukitu ... /129736726

Sätts alltså mellan SIM-kortet och läsaren.
Användarvisningsbild
Cnuut

Inlägg av Cnuut »

Vet inte om denna sida hjälper, men jag haxxade min Nokia E51 med hjälp av information där :)

http://forum.dailymobile.se/
http://dailymobile.se/
Skriv svar