Miniprojekt: UV-låda [KLAR]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Miniprojekt: UV-låda

Inlägg av nlinus »

Kanske etsar idag.
Har börjat testa att etsa med saltsyra och väteperoxid. Provade lite förre helgen och fick ganska bra resultat.
Är dock inte speciellt imponerad av Electrokits laminat. Fotoresisten är sjukt känslig och släpper rejält i kanterna efter att man kapat korten. Dessutom ser man nätt och jämt något mönster när de framkallats.
Såg att Svebry har jättebra priser på sådana. Någon som har erfarenhet av kvalitén?

Har programmerat i MikroC. Tänkte först använda en display med i2c-interface, men fick ett gäng söta displayer av Larda som jag använder.
När allt är klart och provat så kan jag väl lägga ut scheman och källkod. Inget hemligt precis. :)

Tillägg:
Etsat
Bild
Rätt nöjd med tanke på att det första kortet jag gjort med egna prylar. Fick inte riktigt bort all koppar. En liten överbryggning och en via som hålet inte är helt öppet i, men annars rätt bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser ju bra ut. :tumupp:

Vet du nånting om varför det blev en överbryggning?

Förresten, täcker det svarta helt och hållet på dina utskrifter? Laser eller bläck?
Ska just göra ett nytt kort och märkte just att det svarta är lite svagt "brusigt"
när man håller upp pappret mot skrivbordslampan. Däremot inga ränder eller liknande.
(Jag kör med bläckstråleskrivare. En gammal Epson Stylus Color 480 som ger lite mer skärpa än våra andra HP-skrivare.)

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Svebry's laminat. Hittills har jag köpt från Kjell&Co eller Elfa.
Trivs väldigt bra med dem från Kjell&Co. Tack för varningen om Electrokit's.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tjusigt.

Måste däremot varna lite för svebrys laminat. Det verkar vara samma som på kjell o co. Scankemi som levererar dem. Men de senaste två st jag köpt därifrån har fotoresisten lossnat och satt kvar på skyddsfilmen. Dessutom är fotoresisten "gulbrun" så den är mycket svår att se när den är klar i framkallningen. Electrokits är grön, fotoresisten och är mycket lätt att se när den är klar.
Så måste säga emot här faktiskt. :)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Skrev fel angående electrokit. Det är efter exponering man ser mönstret dåligt. Man får verkligen hålla kortet mot ljuset och anstränga sig rejält för att se ens en tendens till mönster.
Däremot syns det skitbra när den är framkallad. :)
Måste även säga att resisten på Electrokits kort är oerhört känslig. Inte bara det att det släpper massor i kanterna där man har kapat (även om man kapat försiktigt), men det blir sååå lätt repor i den. Nuddade lite med en plastpincett och gjorde en repa som syntes direkt som ett litet avbrott i en bana.

Överbryggningen kan ha berott på slarv. Har gjort något mer kort efter det som har sett bättre ut.

Blir ett litet "brus" i utskriften men det verkar inte göra så stor skada. Blev lite mer med en annan laserskrivare och då blev inte resultatet så bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha. Det var bra att veta. :)

"Det är efter exponering man ser mönstret dåligt."

När jag tänker på det så är det likadant på Kjell&Co's laminat.
Hade inte direkt tänkt på att det *ska* synas ens. :D

citizendildo:
"fotoresisten lossnat och satt kvar på skyddsfilmen."

Det låter inte som någon lyckad variant. :D
Jag har bara fått 1st dåligt laminat från Kjell&Co, men det berodde på ett annat fel. Se bild här.
Däremot inget problem med att skyddsfilmen suttit för hårt eller att fotoresisten släppt.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Kan ju för övrigt meddela att jag beställde kort från Conrad härom veckan.

På vissa kort finns det ett fält i informationen som anger om de är belagda eller inte. På detta stod inget alls, men en hel massa i informationstexten om resistens kvalité och så vidare. Självklart tar man för givet att korten är belagda när de beskriver beläggningen i infon.
När de kom så visade det sig att de var obelagda, så jag hörde av mig och bad dem skicka belagda kort snarast möjligt, samt uppdatera produktinformationen för alla artiklar där detta är fel. Detta skulle ordnas omgående. På ett par veckor har inget hänt, så jag ringde idag. Korten var inte skickade, och man hade tydligen glömt bort mig helt.
Produktinformationen på just precis det kortet jag ursprungligen beställt var ändrad, men inte på alla de andra artiklarna.
De lät mig vänta ett bra tag i luren och återkom sedan och frågade om jag returnerat de andra korten. Självklart hade jag inte gjort det då jag inte blivit ombedd till det eller fått någon retursedel. Tydligen måste de felaktiga korten returneras först, så nu måste jag vänta på en retursedel (som de skickar ut idag) så jag kan skicka tillbaks dem. När de fått korten så skickar de nya till mig. Ingen vidare service enligt mig...

Kortet jag beställde (numera med uppdaterad info)
Kort med (vad jag anser vara) felaktig info, precis som ovanstående kort innan de ändrade det
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Etsade själv ett kort häromveckan. (Bläckstråle på OH, 1 och 2 lager + UV-lampa) Resultatet blev jättedåligt, dvs kopparn blev som "svamp", alltså en massa porer. De ledare jag mätte på släppte iofs fram ström, men man visste inte hur nära gränsen det var.

Nästa kort (dubbel OH-film och utan jordplan) blev inte bättre.

Dessa båda var Elfakort som jag hade haft liggande ett par år.

Köpte nya kort på Kjell och resultatet blev perfekt. Problemet var antingen åldern på korten eller känsligheten på resisten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Flyttade en fråga om etsproblem till en egen tråd.
Blir mycket lättare att hålla isär allt då. :)

Jag borde kanske inte ha skrivit att det går så bra med mina laminat..
Exponerade och framkallade just ett kort där det inte hände nånting med fotoresisten
trots 20 minuters exponering och säkert 5 minuters framkallning.
Det var precis som om fotoresisten var helt okänslig för UV-ljus. :D

Förresten, vad har du (Nlinus) för blandingsförhållande på din framkallningsvätska när det blir ett bra kort?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Blandningen på framkallningsvätskan?
Lite drygt en halv matlåda i hårdplast och ett halvt kaffemått :vissla:

Byggde för övrigt klart igår. Blev rätt bra.
Fler bilder, samt liten videodemonstration
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Miniprojekt: UV-låda [KLAR]

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Undrar shemat till timern tänker du lägga ut det ?
M.v.h
Chaf
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Vassego
Schema + källkod. Inte så himla tillsnyggat, men det var å andra sidan inte tänkt för serieproduktion :vissla:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Grattis till en trevlig UV-box! :)

Jag tycker både schema och kod ser bra ut.
Hängde med trots att det är sällan som jag programmerar i C.

"Blandningen på framkallningsvätskan?
Lite drygt en halv matlåda i hårdplast och ett halvt kaffemått"

Exakt på pricken lika mycket som jag har.
Nä, men det är nog ungefär lika. :D

Lyckat projekt. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

nlinus skrev: Är dock inte speciellt imponerad av Electrokits laminat. Fotoresisten är sjukt känslig och släpper rejält i kanterna efter att man kapat korten. Dessutom ser man nätt och jämt något mönster när de framkallats.
Visst är det electrokit som har grön fotoresist? Eller har de börjar sälja något annat fabrikat? Har bara positiva erfarenheter av deras laminat med grön fotoresist i varje fall.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo de har grön resist, och jag uttryckte mig fel (vilket jag klargjorde i ett senare inlägg). Det är efter exponering som man har väldigt svårt att se om det hänt något.Tydligheten efter framkallning är det alltså inget fel på - snarare riktigt bra.
Dessutom tycker jag att resisten är väldigt känslig. Lossnar stora flagor efter kapning.
Skriv svar