Ljusorgel - Var hittar jag transformatorn/optokopplare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xxargs

Re: Ljusorgel - Var hittar jag transformatorn/optokopplare

Inlägg av xxargs »

att köra ljud över optokopplare är knepigt,

du måste ha förstärkare före dioden som biaserar strömmen med lämplig ström genom lysdioden och amplitudmodulera - du måste ha motsvarande förstärkare på mottagande transistor/diod-sidan och dessutom är det hela inte speciellt linjärt om man inte använder ytterligare en optokopplare - helst från samma batch - i motkopplingsktretsen som driver din tilltänkta optokopplare.

skall det vara någon mening med optokopplaren övh. så måste man ha separat strömförsörjning utan galvanisk kontakt mellan varandra för att mata resp. sida av optokopplaren. Isolationskraven är lika hög på strömförsörjningen som optokopplaren i sig - annars tar störningar och troligen ganska distade ljudet genväg via strömförsörjningen istället...

En trafo, typ modemtrafo liknande Elfa 56-670-01 är mycket enklare lösning för den här typen an kopplingar.

även om det formellt bara går ned till 200 Hz så kommer det säkert fungera till 50 Hz med tillfredställande styrka om du har 10 kOhm impedans till dina kretsar och lite drivförmåga på sidan som ger signal.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Då hoppar vi optokopplaren ;) för krongligt! ;)

xxargs skrev:En trafo, typ modemtrafo liknande Elfa 56-670-01 är mycket enklare lösning för den här typen an kopplingar.

även om det formellt bara går ned till 200 Hz så kommer det säkert fungera till 50 Hz med tillfredställande styrka om du har 10 kOhm impedans till dina kretsar och lite drivförmåga på sidan som ger signal.
om du kollar på shemat på denna sida http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... rgan-2.png kan du då tala om om den trafon du föreslog passar? och vilken frekvens ska de vara? den på 2KHz eller 200Hz?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du har bara en att välja på med Elfas artikelnummer - den översta, dvs. CWC9000. dock har jag inte koll på om den är ytmonterad eller pinmonterad, det får du titta ut efter själv.

det står 200Hz - 4000Hz på allihopa, och erfarenhetsmässigt fungerar sådana en bit över 20 kHz utan problem och specarna avser bara frekvensområdet som inryms på telefonlinan. Se till att ha en ganska stor konding i serie typ 47µF med trafon på ingångssidan som DC-blockering då den här typen av trafo har ferriter i sig och därmed mättas så fort det är minsta lilla likström genom lindningen.

Att olika varianter har angiven 200 Hz (talband) eller 2 kHz (modemdrift) anger bara vilken tyngdpunkt på frekvensområde specifikationerna avser då det är ganska bra att 300 Hz är noga specat för röster medans modemen har runt 2100 Hz som sin viktigaste punkt.

i ditt fall så är detta inte speciellt noga mer än att trafon kan gå acceptabelt lågt ned i frekvens (ju lägre frekvens, ju större kärna och fler varav i lindningarna krävs)

tillägg:

jag har en spice-modell av ETAL 1200 modemtrafo som är ganska snarlik den här typen av trafo och med 600 Ohm matningsimpedans och 6000 Ohm lastimpedans så är överföringens 3 dB gränserna vid 21 Hz resp 57 kHz

---

Andra har redan föreslagit att man kan använda små nättrafo bara den har två lika lindningar (tex två 110 volt primärlindningar som man använder för resp sida och strunta att använda sekundärlindningen helt.) - dock brukar dessa inte vara så bra på högre frekvenser (diskant) och man får helt enkelt mäta upp och se om de duger för det man tänker använda dessa till.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

finns det någon bra ersättare för transistorn 2n3904? sökt förgäves på internet
svarar på xxargs inlägg imorgon. för trött nu.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

2N3904/3906 är väl standartrissor, ungefär som BC212/184 eller BC549/559.

Vill du kan jag posta en av mina trafar till dig.
Nästan så här ser de ut (inte fullt lika fina).
Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan detta vara intressant? Get ett bud jag inte kan motstå :badgrin: (Finns minst 7 kort, kanske ett par till utanför lådan. Har dom inte här just nu)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den ser bättre ut!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En variant är ju att ersätta transformatorn med en balanserad ingång. Poängen med transformatorn är att slippa en jordslinga, både stereon och ljusorgeln är ju chassiejordade.

Om ljusorgeln ska sitta precis invid stereon (eller invid ett slutsteg) så skulle jag först provat att använda samma 12V-matningsjord till både stereon/slutsteget och ljusorgeln, och bara anslutit signal men inte jord från stereo/slutsteg direkt till nivåkänslighetspotentiometern. (Lägg på ett seriemotstånd på 1-10k och skyddsdioder till +12V och jord för att skydda OP'ns ingång).

Om det inte funkar, bygg om OP-förstärkarkopplingen så att ingången blir balanserad (och använd antingen stereo-pot för att dämpa balanserad signal, eller ha pot'en efter första op'n (då ev. med en till op, antagligen orkar pot'en inte driva det som op'n driver...). Det spelar ingen roll att stereon/slutsteget inte har balanserad utgång, man slipper ändå jordslingan om man har balanserad ingång och använder jord på signalkällan som "balanserad minus"-signal.

OBS, vad gäller störningar så provkör absolut allt med motorn igång, och dra igång allt som har nåt med elmotorer att göra, t.ex. vindrutetorkare och kupéfläkt. Spola helst på spolarvätska först om det är torrt ute då du testar torkarna, och tänk på att inte starta torkarna om de kan ha frusit fast på rutan eller liknande. Provkör också sånt som att manövrera elstyrda backspeglar, eventuellt elektriskt centrallås, el-fönsterhissar, ev. elmanövrerade stolar å sånt...

Om du däremot tänkt köra det i nån "partylåda" med ett separat bilbatteri, stereo och högtalare, så kan du nog strunta helt i störningsproblemen. De störningar som finns då är ändå styrda av ljudet, så de kommer bara innebära att ljusorgeln reagerar pyttelite mer än vad den "ska" göra. (Jo, visst, motorn i bandspelare/cd-spelare och switchagget i ett slutsteg ger ju lite lite störningar även när det inte spelas nåt ljud, men det är nog försumbart i sammanhanget).

Om du tänkt köra allt på ett eget 12V-nätagg så kan du totalt glömma allt om störningar och transformatorer. Skippa bara ingångstrafon...
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

allt kommer att sitta i en dator ;) så störningarna där kan nog bara koimma ifrån fläktarna och dyligt ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dator brukar har ganska så HF-brusig ström från sina nätaggregat - 100 mV rippel är inget konstigt i den världen medans det motsvara nästan en fullt utstyrd line-utgång i audio-världen. det blir att avkoppla, använda linjära regulatorer i kombination med passiva filter (läs avkopplingskondingar) lågpassfiltrera etc. Annars kommer din diskant-del lysa hela tiden...

Datorer och dess strömförsörjning är ingen lätt miljö för analogteknik. - det är bara att sätta in hörlurar i en laptop så hör man kvittret och visslet när man flyttar runt fönster etc. och då har man ändå jobbat ganska mycket på att minimera störningarna.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Kan du förklara hur jag ska göra?
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Kan någon förklara hur jag ska få en "ren" spänning från datorn?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vilken spänning?

om det är 12v eller 5v så behövs det både filter och skärmburk

det behöver inte vara svårt, spole kondensator spole och plåtburk eller aluminiumfolie
för att få det hyggligt

för bra spänning så behöver man tänka till lite mera och annvända bra filter, helt magnettäta lådor o.s.v
man får välja nivå

något som tyvärr inte är så vanligt längra är genomföringskondensatorer, bra sätt att få in spänning i en störningsdämpad lådda
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Både 12V och 5V
hur gör jag vilka väden ska spolen och kondensatorn vara på?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Börja med kondensatorerna rekommenderade i databladet för dom spänningsregulatorer du tänker använda. Mät med oscilloskop, är det fortfarande mycket störningar med högfrekvens koppla ytterliggare en kondensatorer parallellt med 10 gånger mindre kapacitans. En spole i serie med regulatorerna dämpar ytterliggare. Lämpliga värden är svårt att säga utan att veta hur störningarna ser ut, prova och mät är mitt förslag.
Skriv svar