Henry:
Förlåt, jag uttryckte mig otydligt.

Jag förstår så mycket som att dem eftersträvar att hela tiden vara i samma riktning, men sen hur den styr helikopternsriktning är jag lite osäker på.
Är det så att i andra ändan av gyrot så kopplar man in ett RC-fartreglage som styr rotorn där bak?
Då borde gyrot i så fall bete sig såhär:
Om insignalen till gyrot är en 1,5mS lång signal (alltså mittpositionen) så vill gyrot att helikoptern ska vara i samma riktning (och så styr den det genom att öka/sänka pulsbredden till fartreglaget). Men om den då får in en 1,75mS lång signal, då vill den vrida 50% av maxhastigheten åt ena hållet, och då ser den till att rotationshastigheten hela tiden är det värdet. Korrekt?
I så fall om man är lat och vill ha en billig lösning så kan man ju koppla en utgång från PICen till gyrots insignal, och sen tar man gyrots utsignal och kopplar till en annan ingång på PICen. Det går ju åt två I/O pinnar per gyro då, så inte det effektivaste, men man slipper ju hela regleralgoritmen som man behöver göra själv annars. Men å andra sidan så måste man då hålla på att både skicka och läsa RC-signalerna, och det kan ju va en del jobb för processorn att göra det var 20'e mS... Så det kanske ändå är lättare att bara koppla in sig direkt till gyrot med ADC'n...