Tips: CD-R med guld
Re: Tips: CD-R med guld
Hur lätt är det att hitta en dator med USB2-interface om 100 år?
Antagligen lika lätt som att hitta en med fullängds isa-slot idag.
Antagligen lika lätt som att hitta en med fullängds isa-slot idag.
Det mest beständiga mänskligheten hittills lyckats åstadkomma lär vara de mikrovågor som skickats ut i rymden. Sannolikheten att vi får kontakt med en utomjording som studsar tillbaka dem är nog minst lika stor. Satsa på mikrovågor! 

Hacka in i sten funkar. Ännu bättre är typ rostfritt och fräsa in vad man nu vill.
Fast EGENTLIGEN tror jag rätt många struntar i v-g's semesterbilder om 100 år.
Fast EGENTLIGEN tror jag rätt många struntar i v-g's semesterbilder om 100 år.

Hur lätt är det att hitta en dator med USB2-interface om 100 år?
Givetvis men det är inte det jag menar utan enbart hållbarheten inget annat.
Givetvis men det är inte det jag menar utan enbart hållbarheten inget annat.
Räkna 2-15 år på CD/DVD media beroende på kvalitet.
30 år på USB/motsvarande om du inte läser/skriver data under tiden.
1000 år på papper av bra kvalitet förvarat under rätt förhållanden.
5000 år på lertavlor
Personligen anser jag hårddisk vara det bästa lagringsmediet eftersom det är billig i förhållande till kapacitet, det är enkelt att duplicera samt det är enkelt att flytta vartefter hårdiskarna utvecklas.
Jag har fortfarande kvar det som låg sparat på den första hårddisken jag köpte, i en mapp på min nuvarande disk.
30 år på USB/motsvarande om du inte läser/skriver data under tiden.
1000 år på papper av bra kvalitet förvarat under rätt förhållanden.
5000 år på lertavlor

Personligen anser jag hårddisk vara det bästa lagringsmediet eftersom det är billig i förhållande till kapacitet, det är enkelt att duplicera samt det är enkelt att flytta vartefter hårdiskarna utvecklas.
Jag har fortfarande kvar det som låg sparat på den första hårddisken jag köpte, i en mapp på min nuvarande disk.
Problemet med hårddiskar är att dom tenderar till att inte starta igen när dom legat säg 10 år.. visst, om du "spolar om" till nya diskar hela tiden så funkar det ju, men att förvara på gamla hårddiskar är en dum ide.
En SCSI-bandare med ett vettigt tejpformat är en hyfsat bra framtidslösning, SCSI är ju ett under av kompatiblitet, jag kan utan vidare ansluta min bandare från 80-talet till ett SCSI-kort köpt 2010 med en adapter.
En SCSI-bandare med ett vettigt tejpformat är en hyfsat bra framtidslösning, SCSI är ju ett under av kompatiblitet, jag kan utan vidare ansluta min bandare från 80-talet till ett SCSI-kort köpt 2010 med en adapter.
Det finns ett par problem där. För det första är det lite olika tekniker som används i minnena och de fungerar olika bra för att behålla data eller inte. För det andra så är de allra flesta minnen av typen slit-släng och fungera i 3-4 år (sedan har man ändå ett nytt och större). Har väl inte varit så många usb-minen som gått sönder för mig, typ två totalt kanske, men de är inte att lita på.Henry skrev:Angående USB minnen och dylika flash minnen
Band är hyggligt lagringsmedia, det kombinerat med en hårddisk som man roterar lagringen på är inte så dumt alls. Ska vilken dag som helst sätta upp min DLT80-bandare för lagringsändamål, de garanterar iaf 20-30 år, vilket känns rätt ok.
Gissningsvis inget problem alls. För att...om inte kontakten finns kvar så är det väldigt standardiserat seriellt protokoll som är lätt att ansluta till nästan vad som helst. Jämför med RS232, den standarden är väl redan sisådär 50 år eller så...mrfrenzy skrev:Hur lätt är det att hitta en dator med USB2-interface om 100 år?
För det första är det lite olika tekniker som används i minnena och de fungerar olika bra för att behålla data eller inte.
Trodde det var uteslutande NAND men det är kanske olika typer av tillverkningsteknik i så fall måhända. Menar sedan inte att det skall skrivas och läsas och raderas och skrivas och läsas och raderas osv osv hela tiden utan man skriver det man skall backa upp och sedan gör mingenting mer på säg tja säg kanske ett år eller så då man lägger till mer information då borde det kunna hålla rätt länge tycker jag. HJar man då ett antal minnen så kan man backa upp hela tiden om man måste men inte slita på bara ett.
Trodde det var uteslutande NAND men det är kanske olika typer av tillverkningsteknik i så fall måhända. Menar sedan inte att det skall skrivas och läsas och raderas och skrivas och läsas och raderas osv osv hela tiden utan man skriver det man skall backa upp och sedan gör mingenting mer på säg tja säg kanske ett år eller så då man lägger till mer information då borde det kunna hålla rätt länge tycker jag. HJar man då ett antal minnen så kan man backa upp hela tiden om man måste men inte slita på bara ett.
De "analoga" USB-stickorna ger mig skrämselhicka med tanke på lagringsbeständighet. CD/DVD har jag dålig erfarenhet av och har tappat oersättlig data vid ett tillfälle. Skivor uppkallade efter ett känt berg i soluppgångens land blev ganska så genomskinliga efter förfärande kort lagringstid.
Håller med om att hårddisk och omkopieringar nog är det säkraste. Minst två diskar med samma data så bör sannolikheten för att tappa data vara drägligt låg.
Håller med om att hårddisk och omkopieringar nog är det säkraste. Minst två diskar med samma data så bör sannolikheten för att tappa data vara drägligt låg.
Om man har skivorna/hårddisken i optimala förhållanden hur är det med lagringsbeständigheten då, någon som har koll på detta? Har bara något svagt minne att informationens ettor och nollor kunde "smälta" samma på något sett så det inte gick att skilja de åt efter en hel del tid men vet inte hur pass länge. Men skriver man om de lite då och då så borde det ju hålla bra länge.