Är det inte dags för något nytt? Programmeringsspråk AVR
Re: Är det inte dags för något nytt? Programmeringsspråk AVR
K&R The C-Programming Language. Bibeln skriven av de som skapade C.
Finns på svenska, med samma namn, fast på svenska förstås, ditt bibliotek har den säkert.
Sedan implementerar olika kompilatorerer standarden lite olika.
Det finns inget C för AVR, i princip, så kan du kompilera ett C-program skrivet för POWER-PC eller Pentium till en PIC eller AVR "utan problem".
Finns på svenska, med samma namn, fast på svenska förstås, ditt bibliotek har den säkert.
Sedan implementerar olika kompilatorerer standarden lite olika.
Det finns inget C för AVR, i princip, så kan du kompilera ett C-program skrivet för POWER-PC eller Pentium till en PIC eller AVR "utan problem".
Vägen Till C av Ulf Bilting och Jan Skansholm är en klassiker på svenska, dock lär den inte ut någon bra programmeringsmetodik, men billig är den iaf. Engineering Problem Solving with C av Jeanine A. Ingber och D.M. Etter tycker jag är bättre med mer ingenjörsmässig problemlösning.Kan du rekommendera någon särskild bok så kanske jag får köpa den.
- Gildebrand
Finns tyvärr inte på biblioteket här i falun 
Men var inte så dyr, får nog köpa en sådan.
Hittade den dock inte på svenska
Men börjar med enkla övningar på internet.

Men var inte så dyr, får nog köpa en sådan.
Hittade den dock inte på svenska

Men börjar med enkla övningar på internet.
K&R Programmeringsspråket C har jag för mig är ganska krångligt skriven och inte någon särskilt bra instuderingsbok. Om du nu hittar någon gammal begagnad se bara till att det är iaf ANSI C som beskrivs och inte något äldre K&R C eller vad man nu ska kalla det för.
Att det inte finns något bibliotek i Falun tror jag inte på, alla städer i Sverige har väl ett bibliotek? Sedan tror jag inte att några enkla guider på internet kommer leda dig särskilt långt i programmering utan bara skapa en massa förvirring och missuppfattningar.
Att det inte finns något bibliotek i Falun tror jag inte på, alla städer i Sverige har väl ett bibliotek? Sedan tror jag inte att några enkla guider på internet kommer leda dig särskilt långt i programmering utan bara skapa en massa förvirring och missuppfattningar.
- Gildebrand
Nä nu läste du nog fel 
Skrev att den inte fanns på biblioteket i falun. Inte att vi inte har något bibliotek. Vi har även den fina servicen på skolan att man kan få böcker ditkörda från de andra gymnasieskolorna i falun
Fanns tyvärr inget om c där heller
Bara modernare språk.
Hmm, undra om man kan läsa C# som modernt språk och få meritpoäng
Tänkte förresten precis sätta igång och prova lite på labbplattan med lite knappar och LEDar och annat roligt, tills jag upptäckte att min dator inte har någon parallelport
Skulle precis beställa en programmerare från electrokit, men den fanns såklart inte i lager. Nä jag är inte alls impulsstyrd

Skrev att den inte fanns på biblioteket i falun. Inte att vi inte har något bibliotek. Vi har även den fina servicen på skolan att man kan få böcker ditkörda från de andra gymnasieskolorna i falun

Fanns tyvärr inget om c där heller

Hmm, undra om man kan läsa C# som modernt språk och få meritpoäng

Tänkte förresten precis sätta igång och prova lite på labbplattan med lite knappar och LEDar och annat roligt, tills jag upptäckte att min dator inte har någon parallelport

Skulle precis beställa en programmerare från electrokit, men den fanns såklart inte i lager. Nä jag är inte alls impulsstyrd

se mina länkar ovan, om du läser på engelska. Finns säkert några nybörjartutorials på svenska också (googla). Alla är dock inte helt korrekta men grunderna får du där.
Eh... modernt och modernt.... Som bibliotekarien på stadsbiblioteket i Borås sade till mig: programmering i C anses vara speciallitteratur för proffs, så det har vi inte här. Detta är ett folkbibliotek så vi har bara enklare "allmän" litteratur om datorer. Ska du söka speciallliteratur får du leta på universitetet.Bara modernare språk.
C# är väl inget generellt programspråk utan en speciell implementering anpassad till microsofts produkter? eller?
psynoise> Vägen Till C av Ulf Bilting och Jan Skansholm är en klassiker på svenska...
Gildebrand> Finns tyvärr inte på biblioteket här i falun
http://w3.falun.se/opac/opac/show_holdi ... kid=144725
> C# är väl inget generellt programspråk utan en speciell implementering anpassad till microsofts produkter? eller?
"C for .net" ungefär, om jag har fattat rätt...
Gildebrand> Finns tyvärr inte på biblioteket här i falun
http://w3.falun.se/opac/opac/show_holdi ... kid=144725
> C# är väl inget generellt programspråk utan en speciell implementering anpassad till microsofts produkter? eller?
"C for .net" ungefär, om jag har fattat rätt...
- Gildebrand
Sodjan: *Den där smileyn som tillber*
Sökte bara på engelska jag, var på väg att beställa Vägen Till C från bokia. TACK!!!
Sökte bara på engelska jag, var på väg att beställa Vägen Till C från bokia. TACK!!!
Sök nätet efter:
teach yourself c in 21 days
Flera träffar dyker upp, vet ej om de är samma. Var länge sen jag läste en sån, så kan inte ge utlåtande om kvaliteten, men jag hade nytta av dom, minns jag.
teach yourself c in 21 days
Flera träffar dyker upp, vet ej om de är samma. Var länge sen jag läste en sån, så kan inte ge utlåtande om kvaliteten, men jag hade nytta av dom, minns jag.
K&R's bok finns i Borås, då jag själv har lånat den vid nått tillfälle, dock en massa år sedan.jesse skrev:se mina länkar ovan, om du läser på engelska. Finns säkert några nybörjartutorials på svenska också (googla). Alla är dock inte helt korrekta men grunderna får du där.Eh... modernt och modernt.... Som bibliotekarien på stadsbiblioteket i Borås sade till mig: programmering i C anses vara speciallitteratur för proffs, så det har vi inte här. Detta är ett folkbibliotek så vi har bara enklare "allmän" litteratur om datorer. Ska du söka speciallliteratur får du leta på universitetet.Bara modernare språk.
C# eller C-Sharp är enbart till för MS .net inget annat.
Skapar inte exekverbara program utan snarare en pseudokod, likt JAVA som enbart kan exekveras i en .net miljö, på samma sätt som JAVA program enbart kan köras i en JAVA miljö, ungefär.
Vill minnas att jag läst nånstans att .net är MS svar på JAVA, typ.
Kan bidra med ett par länkar:
http://www.gnu.org/software/gnu-c-manua ... anual.html
http://publications.gbdirect.co.uk/c_book/
I övrigt hoppas jag verkligen att vi slipper se en utveckling där folk börjar koda enchipsdatorer i C#, JAVA eller liknande jox.
C och AVR är däremot en mycket lyckad kombination, IMHO.
http://www.gnu.org/software/gnu-c-manua ... anual.html
http://publications.gbdirect.co.uk/c_book/
I övrigt hoppas jag verkligen att vi slipper se en utveckling där folk börjar koda enchipsdatorer i C#, JAVA eller liknande jox.
C och AVR är däremot en mycket lyckad kombination, IMHO.
C# är i mina ögon ett vedervärdigt språk! Det innehåller dock vissa förbättringar anseende syntaxtydlighet där C ju medger att man kan klanta sig ordentligt.
Allt detta .NET och skit som har kommit för att låsa folk till M$ produktserie är vedervärdigt och att ens tänka på det i samband med mikroprocessorer visar allvarliga brister i vetandet om programmering och vad det egentligen kräver av resurser.
Jag blev djupt förvånat över påståendet om att ha jobbat med C# i ett år och ändå inte känna igen en for()-sats eller hur man deklarerar en variabel, då har man verkligen inte mycket koll och jag är extremt skeptisk till att man har "jobbat" med C# alls.
Och C... nja, kanske inte perfekt, till specifika jobb finns det bättre språk men C är väl det bästa "allround"-språket som finns, det medger att man kan skapa sig avancerade funktioner men även att man kan placera en pekare hur fel som helst vilket kan vara extremt svårt att hitta, debugging kan alltså vara mycket svårt.
Och att läsa andras program kan vara mycket jobbigt, speciellt utan kommentarer och ordentlig sektionering av källkoden, C är generellt ganska svårläst, speciellt om man går "full ut".
Allt detta .NET och skit som har kommit för att låsa folk till M$ produktserie är vedervärdigt och att ens tänka på det i samband med mikroprocessorer visar allvarliga brister i vetandet om programmering och vad det egentligen kräver av resurser.
Jag blev djupt förvånat över påståendet om att ha jobbat med C# i ett år och ändå inte känna igen en for()-sats eller hur man deklarerar en variabel, då har man verkligen inte mycket koll och jag är extremt skeptisk till att man har "jobbat" med C# alls.
Och C... nja, kanske inte perfekt, till specifika jobb finns det bättre språk men C är väl det bästa "allround"-språket som finns, det medger att man kan skapa sig avancerade funktioner men även att man kan placera en pekare hur fel som helst vilket kan vara extremt svårt att hitta, debugging kan alltså vara mycket svårt.
Och att läsa andras program kan vara mycket jobbigt, speciellt utan kommentarer och ordentlig sektionering av källkoden, C är generellt ganska svårläst, speciellt om man går "full ut".
Tror det här säger mer om C# klientelet än om språket.. 
På högskolor & universitet är dom så rädda för att folk skriver galen kod som dom kör typat i halsen på studenterna. Men skriva avancerad matte utan någon som helst maskinell hjälp det går bra. Klarar man högskole matte klarar man C programmering också. Och förresten matte är ganska gammalt det, ändå används det fortfarande..
C är oerhört kraftfullt. Men som någon sa, det är som en vattenpistol om man inte behärskar det. Och ett kraftfullt maskingevär ifall man har koll.
Om biblioteket inte har en startbok i C är det dags att dom skaffar det. Det är elementärt. I vart fall om böcker om C#, .Net, Macromedia och andra företagsspecifika språk ryms i inköpsbudgeten.
Ska man skriva kod i C krävs det att man kommenterar och struktuterar för att det ska bli läsligt.

På högskolor & universitet är dom så rädda för att folk skriver galen kod som dom kör typat i halsen på studenterna. Men skriva avancerad matte utan någon som helst maskinell hjälp det går bra. Klarar man högskole matte klarar man C programmering också. Och förresten matte är ganska gammalt det, ändå används det fortfarande..

C är oerhört kraftfullt. Men som någon sa, det är som en vattenpistol om man inte behärskar det. Och ett kraftfullt maskingevär ifall man har koll.
Om biblioteket inte har en startbok i C är det dags att dom skaffar det. Det är elementärt. I vart fall om böcker om C#, .Net, Macromedia och andra företagsspecifika språk ryms i inköpsbudgeten.
Ska man skriva kod i C krävs det att man kommenterar och struktuterar för att det ska bli läsligt.
Haha coolt! Jag hade Jan Skansholm som föreläsare han har tydligen skrivit en del böcker! =)psynoise skrev:Vägen Till C av Ulf Bilting och Jan Skansholm är en klassiker på svenska, dock lär den inte ut någon bra programmeringsmetodik, men billig är den iaf. Engineering Problem Solving with C av Jeanine A. Ingber och D.M. Etter tycker jag är bättre med mer ingenjörsmässig problemlösning.Kan du rekommendera någon särskild bok så kanske jag får köpa den.