Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!

Inlägg av Meduza »

Även jag kallar det X-axel... varierar vad som är X och Y beroende på vem du frågar.
PTC

Inlägg av PTC »

På mitt jobb så kallare vi X-axeln så på fräsarna, men på svarvarna är det nåt annat. hummm nu blir jag villrådig
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bild

Y pekar från dig
X går från vänster till höger

Svarv
X pekar från dig
Z går från höger till vänster
PTC

Inlägg av PTC »

Aha, var det därför jag kraschade en fräs på jobbet sist....."skojjar"
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag brukar för enkelhetens skull kalla axlarna i alfabetsordning hur dom sitter.
Alltså nederst blir det X, sen Y. Överst kommer Z.

Jag vet att det inte beror på hur dom sitter, utan vart man står å ser, men... :wink:
Edi

Inlägg av Edi »

gripner skrev:Det har inte med tyngden att göra, utan hävstångseffekt samt hur du sprider ut den.

ta ett högt torn och blås lite på toppen av tornet, blir en väldig brytning vid tornets fot.
Samma sak gäller när man har en Y axel som rör sig. när fräsen trycker mot godset bryter det runt yaxelns lagring, man kan gå runt det genom att ge yaxeln glidlager som är utsprida på längden.

kanske färenklat kan säga, en triangel står stadigare än en smal kvadrat (uppåt) om dom har samma yta.
Okej nu fattar jag,men hur stor skillnad är det blir bilden sned när man fräser genom tiden eller?
sumpen skrev:Denna skall jag följa, så kanske man lär sig något själv.

Lycka till Edi!
Tack :D
gripner

Inlägg av gripner »

Omöjligt att säga hur bra/dåligt det kommer bli, det är hundra andra variabler som spelar in oxå. Hur resten av maskinen är bygd, vad man har för lager/lagerglapp hur hårt man bearbetar, material man bearbetar etc etc.

Vad man generelt kan säga är väl dock att allt som tillåter flex/vibrationer ger en sämre bearbetningsyta, mycket oljud, slitage & förlust i precition. Detta gäller oavsätt vilken konstruktion man väljer.

Om du vill ha fast bord och yledes flyttning av bomen, gör bara ylinjärlagrena längre än arbetsytan, tex om du satsar på 800mm arbetsyta y leds, gör ylinjärlagrena och deras support under 1100mm långa, då kan du "sprida" ut dina lager på yaxeln 300mm, det bör ge ok stabilitet om du inte gör en väldans hög Z axel.

ny bild.
Bilden är för bred för forumet.
Blå yta är arbetsbordet, Y har fått "breda fötter" så lagringarna kan komma långt ifrån varandra (bruna fyrkanter)
röda "runda" punkterna visar vart man får en skevningseffekt, röd pil till circel visar hur man kan staga det relativt effektivt på baksidan med en plåt (den gråa)

detta ät givetvis ingen slutgiltig superkonstruktion utan bara ett litet förtydligande/exempel eller vad vi ska kalla det.

Edit:
Bilden är för bred, så den gjordes om till länk //lgrfbs
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tecno skrev:Bild

Y pekar från dig
X går från vänster till höger

Svarv
X pekar från dig
Z går från höger till vänster
Så länge en maskin bara har 2st axlar, blir det väl ingen fast definition av vilken riktning som är + eller -?
På svarvar brukar alltid Z+ vara i riktning från spindeln.
X+ däremot, kan vara vilket som.
På min svarv, som har verktygsbäraren på motsatt sida av spindeln blir enl.
X pekar från dig
Z går från vänster till höger.

Vad som är X eller Y på en vertikal fräsmaskin finns det väl ingen definition av.
På en horisontal-maskin däremot, brukar alltid Y-axeln alltid vara den vertikala rörelsen.
Edi

Inlägg av Edi »

gripner skrev:Omöjligt att säga hur bra/dåligt det kommer bli, det är hundra andra variabler som spelar in oxå. Hur resten av maskinen är bygd, vad man har för lager/lagerglapp hur hårt man bearbetar, material man bearbetar etc etc.

Vad man generelt kan säga är väll dock att allt som tillåter flex/vibrationer ger en sämre bearbetningsyta, mycket oljud, slitage & förlust i precition. Detta gäller oavsätt vilken konstruktion man väljer.

Om du vill ha fast bord och yledes flyttning av bomen, gör bara ylinjärlagrena längre än arbetsytan, tex om du satsar på 800mm arbetsyta y leds, gör ylinjärlagrena och deras support under 1100mm långa, då kan du "sprida" ut dina lager på yaxeln 300mm, det bör ge ok stabilitet om du inte gör en väldans hög Z axel.

ny bild.
Bild
Blå yta är arbetsbordet, Y har fått "breda fötter" så lagringarna kan komma långt ifrån varandra (bruna fyrkanter)
röda "runda" punkterna visar vart man får en skevningseffekt, röd pil till circel visar hur man kan staga det relativt effektivt på baksidan med en plåt (den gråa)

detta ät givetvis ingen slutgiltig superkonstruktion utan bara ett litet förtydligande/exempel eller vad vi ska kalla det.
Jag tror jag sätter igång så där,värkart bra, :D
Jag satsar på 1200mm på arbetsyta Y och 1000mm på X så vad bör jag beställa nu för att sätta igång med ramen och få de där mått?

Och juste,tack gripner för din hjälp det har verkligen hjälpt mig :D
persa

Inlägg av persa »

Hej och Gott Nytt År !

Så här fungerar det med axlarna oavsett om svarv eller fräs och oavsett vertikal eller horisental

Tänk dig att du ligger inne i maskinspindeln och tittar ut

Z är då den riktning du tittar i

X är vänster till höger eller tvärtom

Y är upp till ner eller tvärtom
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du vidareutveckla det där lite.

"Tänk dig att du ligger inne i maskinspindeln och tittar ut Z är då den riktning du tittar i"
Jo, så långt är jag med.

"X är vänster till höger eller tvärtom"
Om X är vänster/höger eller upp/ner, beror ju på hur du vrider huvudet inne i spindeln.

"eller tvärtom"
Helgarderar du med "tvärtom" 8)

"Så här fungerar det med axlarna oavsett om svarv eller fräs och oavsett vertikal eller horisental"
Någon horisontal fräsmaskin där den vertikala rörelsen kallas något annat än Y, har inte jag stött på.

Nej, koordinatsystemet är inga problem att lista ut, däremot är inte alla maskiner konsekventa med riktningarna +/-.
persa

Inlägg av persa »

Hej igen,

Jag tänker mig att man ligger på mage inne i spindeln i samma vinkel som Z-bädden om det är en svarv och som Z-gejdrarna om det är en fräs/flerop. Då blir ju Y upp - ner från den liggande synvinkeln och därmed vertikalaxel på en horisontell maskin

Tvärtomgarderingen :) beror på att man inte är konsekvent vad gäller riktningar precis som du skriver
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det jag har fått lära mig är att Z alltid är den axel som chucken sitter i när det gäller fräs och svarv. I Svarven är X = diameter rörelsen.

Bild
Bild
choppertony

Inlägg av choppertony »

Håll fram höger hand. Peka med pekfingret framåt... Låt långfingret peka åt vänster. och tummen skall peka uppåt.

Då så är pekfingret åt det hållet som X ökar sitt värde.
Då så är långfingret riktat åt det hållet som Y skall öka i sitt värde.
Och tummen pekar åt det hållet som Z skall öka i sina värde. Ju högre upp ju högre väde.

Konfigurerar du din maskin så, så kommer du nog lättast kunna flytta över dina program till en annan maskin sen om du vill det. Man kan ju göra en prototyp i sin egna maskin. Skall man sedan dra fram många med större precision så kan man ju flytta över programmat till en stabilare maskin. Prototypen gjord i Alu och slutliga i stål t,ex.

OPS. lgrfbs han före med en annan handbild. Resultatet blir samma fast man använder andra fingrar .
Använd bilden som lgrfbs la in. Det är lättare att först med en bild som visar.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Så som tony säger har jag också lärt mig när jag jobbat med ABB-robotar.
Skriv svar