Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer
Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer
Problemet är ju att om du bara scannar banorna på kortet (med komponenterna bortplockade) så kan inget program veta vilka paddar som hör till vilken komponent.
Givetvis dokumenterar man det innan man löder bort dom .. 
Finns det ens sådana program?och på fönstret invid så byggs hela kopplingsschemat upp automatiskt inklusive alla vior, komponenter etc.
Har du ett elschema så du ser vad anslutande kablar går till ?
Om du skulle lyckas med att rekonstruera schemat och om du skulle lyckas få ut koden ur AVR, så är det en sak att se vad koden gör.
Att förstå vad den gör är något helt annat. Då måste man ha koll på anslutningarna i min värld.
Tror netrunners förslag ger störst chans får man bara koll på vad som går ut från modulen om allt är OK, så borde man kunna emulera detta.
Det här är kan vara kniviga saker,men mycket av snacket brukar gå på CAN-BUS i bilar och om "OK" är avläsningsbar på CAN så borde man enkelt kunna injicera detta på bussen.
/Ola
Om du skulle lyckas med att rekonstruera schemat och om du skulle lyckas få ut koden ur AVR, så är det en sak att se vad koden gör.
Att förstå vad den gör är något helt annat. Då måste man ha koll på anslutningarna i min värld.
Tror netrunners förslag ger störst chans får man bara koll på vad som går ut från modulen om allt är OK, så borde man kunna emulera detta.
Det här är kan vara kniviga saker,men mycket av snacket brukar gå på CAN-BUS i bilar och om "OK" är avläsningsbar på CAN så borde man enkelt kunna injicera detta på bussen.
/Ola
ToPNoTCH, MC68HC705B16CFN låter inte som en AVR .. 
http://en.wikipedia.org/wiki/Freescale_68HC11
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... iconductor
http://www.etlweb.com/doc/hc05b6.pdf
"8-bit MCU contains an on-chip oscillator, CPU, RAM, ROM, EEPROM, A/D converter, pulse length modulated outputs, I/O, serial communications interface, programmable timer system and watchdog. The fully static design allows operation at frequencies down to DC to further reduce the already low power consumption to a few micro-amps."
"MC68HC705B16 16K bytes EPROM; increased RAM; self-check replaced by bootstrap firmware; modified power-on reset routine"
52-pin PLCC pinout:

Börja med att dokumentera anslutningarna till kortet.
Modern elektronik klarar oftast att göra samma som tidigare generation på mindre yta, med mindre kretsar osv.. så en ersättare behöver inte alls bli så blodig.
Vad U7 och U2 är för chips kan också vara bra att veta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freescale_68HC11
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... iconductor
http://www.etlweb.com/doc/hc05b6.pdf
"8-bit MCU contains an on-chip oscillator, CPU, RAM, ROM, EEPROM, A/D converter, pulse length modulated outputs, I/O, serial communications interface, programmable timer system and watchdog. The fully static design allows operation at frequencies down to DC to further reduce the already low power consumption to a few micro-amps."
"MC68HC705B16 16K bytes EPROM; increased RAM; self-check replaced by bootstrap firmware; modified power-on reset routine"
52-pin PLCC pinout:

Börja med att dokumentera anslutningarna till kortet.
Modern elektronik klarar oftast att göra samma som tidigare generation på mindre yta, med mindre kretsar osv.. så en ersättare behöver inte alls bli så blodig.
Vad U7 och U2 är för chips kan också vara bra att veta.
Nää..
Antagligen låter den inte alls
Jag snurrade ihop det med "förslaget att ersätta med AVR"
/Ola
Antagligen låter den inte alls
Jag snurrade ihop det med "förslaget att ersätta med AVR"
/Ola
titta på hur perferierna beter sig vid tex normal start och när det blockar - pratar det inte en massa snusk med tex. motorstyrning mm. så borde man kunna göra en 'perferienhetssimulator' som kittlar utgångarna på precis det sättet som det skall när man startar bilen och allt är OK - och pratar det så kanske man kan spela in det och hoppas att de inte kör med rullande nycklar etc.
vore nog enklare att bygga ett helt nytt styr till bilen från början än att försöka lista ut det bakvägen hur det gamla funkar
ursäkta att jag är tråkig
men många gånger så har jag byggt nytt istället för att försöka laga , går fortare och man lär sig mycket man kan abbvända till annat med
ursäkta att jag är tråkig
men många gånger så har jag byggt nytt istället för att försöka laga , går fortare och man lär sig mycket man kan abbvända till annat med
mmm... en liten arme av tekniker mer hängivna än Knutby-pastorn är nog kravet för att i sin helhet kunna återskapa den totala hårdvaran och programvaran samt hur dom arbetar normalt tillsammans. I jämförelse är det mycket lättare att bara bygga hela funktionen på nytt efter att man hittat vad den pratar om på CAN-busen.
Iofs ... underskatta inte makten av en ordentlig muta. Ta 35 - 70 tusen och växla till EUR i små valörer. Försök hitta den tekniker som en gång i tiden skapade kortet och programvaran och be om att få köpa lite information. Lär ju bli billigare om din timlön så bara är 50kr.
Iofs ... underskatta inte makten av en ordentlig muta. Ta 35 - 70 tusen och växla till EUR i små valörer. Försök hitta den tekniker som en gång i tiden skapade kortet och programvaran och be om att få köpa lite information. Lär ju bli billigare om din timlön så bara är 50kr.
Även om nu ingen skulle vilja stjäla en gammal Ford så finns det väl regler för hur man får göra ”intrång” och hur ”fynden” får offentliggöras/publiceras? 
Jag fattar inte varför man ska försöka sig på jobbet att dokumentera hela apparaten.
Går det inte att lista ut vad som behövs för att göra motorn körbar, och sedan riva bort skiten?
Trådskaparen skrev ju att ingen vill stjäla en Ford från -95, så man har ju ingen användning för grejen, bara bilen fungerar.
Går det inte att lista ut vad som behövs för att göra motorn körbar, och sedan riva bort skiten?
Trådskaparen skrev ju att ingen vill stjäla en Ford från -95, så man har ju ingen användning för grejen, bara bilen fungerar.
jag vet redan hur man tar bort systemet och får bilen körbar, men det vore roligt att ta reda på om det finns några bakdörrar in i processorn som gör att man kan programmera nya fjärrar. Bland annat det hade varit spännande. Sen är det ju så att gammal elektronik har en tendens att bli jäkligt klurig när all dokumentation försvinner. Dessutom är det ett bra sätt att lära sig mer av bilelektroniken.
Systemet kommunicerar inte med bilen på något sätt, inte via någon buss. Allt är relä eller transistorstyrt. Så det är rätt simpelt i det avseendet.
Systemet kommunicerar inte med bilen på något sätt, inte via någon buss. Allt är relä eller transistorstyrt. Så det är rätt simpelt i det avseendet.
Isåfall är det väl enklast att bygga en ny funktionell ersättare och bli färdig med det?