Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 27403
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att om du bara scannar banorna på kortet (med komponenterna bortplockade) så kan inget program veta vilka paddar som hör till vilken komponent.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av blueint »

Givetvis dokumenterar man det innan man löder bort dom .. :wink:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9255
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av AndersG »

och på fönstret invid så byggs hela kopplingsschemat upp automatiskt inklusive alla vior, komponenter etc.
Finns det ens sådana program?
ToPNoTCH
Inlägg: 5269
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av ToPNoTCH »

Har du ett elschema så du ser vad anslutande kablar går till ?

Om du skulle lyckas med att rekonstruera schemat och om du skulle lyckas få ut koden ur AVR, så är det en sak att se vad koden gör.
Att förstå vad den gör är något helt annat. Då måste man ha koll på anslutningarna i min värld.

Tror netrunners förslag ger störst chans får man bara koll på vad som går ut från modulen om allt är OK, så borde man kunna emulera detta.

Det här är kan vara kniviga saker,men mycket av snacket brukar gå på CAN-BUS i bilar och om "OK" är avläsningsbar på CAN så borde man enkelt kunna injicera detta på bussen.

/Ola
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av blueint »

ToPNoTCH, MC68HC705B16CFN låter inte som en AVR .. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Freescale_68HC11
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... iconductor
http://www.etlweb.com/doc/hc05b6.pdf

"8-bit MCU contains an on-chip oscillator, CPU, RAM, ROM, EEPROM, A/D converter, pulse length modulated outputs, I/O, serial communications interface, programmable timer system and watchdog. The fully static design allows operation at frequencies down to DC to further reduce the already low power consumption to a few micro-amps."

"MC68HC705B16 16K bytes EPROM; increased RAM; self-check replaced by bootstrap firmware; modified power-on reset routine"

52-pin PLCC pinout:
Bild

Börja med att dokumentera anslutningarna till kortet.

Modern elektronik klarar oftast att göra samma som tidigare generation på mindre yta, med mindre kretsar osv.. så en ersättare behöver inte alls bli så blodig.

Vad U7 och U2 är för chips kan också vara bra att veta.
ToPNoTCH
Inlägg: 5269
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av ToPNoTCH »

Nää..
Antagligen låter den inte alls :badgrin:

Jag snurrade ihop det med "förslaget att ersätta med AVR" :roll:

/Ola
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av xxargs »

titta på hur perferierna beter sig vid tex normal start och när det blockar - pratar det inte en massa snusk med tex. motorstyrning mm. så borde man kunna göra en 'perferienhetssimulator' som kittlar utgångarna på precis det sättet som det skall när man startar bilen och allt är OK - och pratar det så kanske man kan spela in det och hoppas att de inte kör med rullande nycklar etc.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av grym »

vore nog enklare att bygga ett helt nytt styr till bilen från början än att försöka lista ut det bakvägen hur det gamla funkar

ursäkta att jag är tråkig :mrgreen:
men många gånger så har jag byggt nytt istället för att försöka laga , går fortare och man lär sig mycket man kan abbvända till annat med
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av netrunner »

mmm... en liten arme av tekniker mer hängivna än Knutby-pastorn är nog kravet för att i sin helhet kunna återskapa den totala hårdvaran och programvaran samt hur dom arbetar normalt tillsammans. I jämförelse är det mycket lättare att bara bygga hela funktionen på nytt efter att man hittat vad den pratar om på CAN-busen.

Iofs ... underskatta inte makten av en ordentlig muta. Ta 35 - 70 tusen och växla till EUR i små valörer. Försök hitta den tekniker som en gång i tiden skapade kortet och programvaran och be om att få köpa lite information. Lär ju bli billigare om din timlön så bara är 50kr.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av Andy »

Även om nu ingen skulle vilja stjäla en gammal Ford så finns det väl regler för hur man får göra ”intrång” och hur ”fynden” får offentliggöras/publiceras? :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35923
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av säter »

Jag fattar inte varför man ska försöka sig på jobbet att dokumentera hela apparaten.
Går det inte att lista ut vad som behövs för att göra motorn körbar, och sedan riva bort skiten?
Trådskaparen skrev ju att ingen vill stjäla en Ford från -95, så man har ju ingen användning för grejen, bara bilen fungerar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av bigmac »

jag vet redan hur man tar bort systemet och får bilen körbar, men det vore roligt att ta reda på om det finns några bakdörrar in i processorn som gör att man kan programmera nya fjärrar. Bland annat det hade varit spännande. Sen är det ju så att gammal elektronik har en tendens att bli jäkligt klurig när all dokumentation försvinner. Dessutom är det ett bra sätt att lära sig mer av bilelektroniken.

Systemet kommunicerar inte med bilen på något sätt, inte via någon buss. Allt är relä eller transistorstyrt. Så det är rätt simpelt i det avseendet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Projekt: Disassemblera BOSCH Immobilizer

Inlägg av blueint »

Isåfall är det väl enklast att bygga en ny funktionell ersättare och bli färdig med det?
Skriv svar