Julskinkan, eller Vad gör ingengören i köket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonas L

Re: Julskinkan, eller Vad gör ingengören i köket

Inlägg av Jonas L »

Jag hyllar denna tråd för att julsnapsen nämns. Nu packade jag ner min gammeldansk så jag slipper skåne i år igen :twisted:

Angående skinka så gillar jag den färdigkokta för att den är tillräckligt bra. Visst kan det bli bättre med en egenkokad, men risken att det blir sämre är större än chansen att det blir bättre när jag gör den. Och det blir inte mycket tillfällen att öva då jag ofta är hos föräldrar eller annan släkt på julen... Billiga skinkor kan sedan köpas på rea och pryda mackorna under hela januari månad :D
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Var bara tvungen att kommentera för när jag sitter här och väntar på en väktare som ska öppna åt mig och läste denna tråd så drar Verner & Verner igång på radion med vår julskinka har rymt :D Mycket passande!

God Jul på er!

//Janne, Som hoppas få kunna åka hem och sova snart.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Funderar lite på om inte integralen av temperaturen samt derivatan borde spela in en ganska stor roll för att nå perfekt resultat. En reglerloop mellan innertemperaturen och ugnen borde vara den ultimata lösningen. Annars bra jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ser framför mig hur någon av er först 3D-scannar skinkan och därefter med hjälp av diverse FEM-analyser tar fram överföringsfunktionen för Temp-yta till Temp-mitt....

Ska man skapa en regulator för kokandet efter att man tagit fram en överföringsfunktion så hade jag nog försökt med en optimal regulator med en övre begränsning på temperaturen. Litar man tillräckligt på sin modellering behöver man då ingen återkoppling, bara se till att följa en given temperaturkurva som insignal. Lite som reflow lödnig :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Kaffe skall tillagas i panna över kraftig värmekälla. I med vaten och grovmalet kaffe, ös på full effekt tills det bubblar, klart! Definitivt bäst smak :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

JimmyAndersson skrev:Janaf:Kul att se fler som håller på med såna här galna projekt. :D
Va då galna :D

(Sanningen är att förkylning och medicinering med Chivas gjorde att jag somnade i går kväll, vaknade när temperaturen stog på 50 grader, stängde av ugnen och lät den sköta sig själv. Skulle ha haft loggning som sparade data....).

1959 eller 1960 kom en TV-montör hem med en TV på julafon och pappa klättrade upp på taket och justerade in antennen. Det första TV-program jag såg var Kalle Ankas julaftron! Om 45 minuter kommer det igen, klart man ska titta på det. För 20:e gången minst. DET är galet.
Det där borde man ju kunna modellera och parametrera en regulator för så man kan undvika översläng...
Har man en självreglerande PID så behöver man bara kör några teststarter först :lol: för att optimera överslängen. Det blir skinka till påsk.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

4kTRB skrev: Om man ska tro reklamen till de dyra proffsbryggarna från Krups och liknande.
Man skall aldrig tro på reklam, vet du väl!! :wink:

Mycket intressant synvinkel på julskinksstekande.

Ingen som testat stekpåse? Finner den överlägsen folie. Det enda som kan orsaka vissa bekymmer är om påsen expanderar för mycket i volym så att den när friliggande värmeelement då detta fullständigt saboterar julkänslan. Detta undvikes lätt med att placera ett galler högt upp i ugnen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TV-kocken Jan-Boris Möller var väl kemist och hade gjort mycket köksarbete med termometer och kalkylator och avslöjat många myter. Bland annat var detta med att ösa stekar rena struntet - den blev inte alls saftigare av sådant. Marinering var helt verkningslöst; och sådant som kunde grillas kunde lika väl köras i ugnen tills det nästan var klart och sedan läggas en halv minut på grillen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag brukar göra skinka i folie, hermetisk inneslutet, ingen luft mellan. Blir saftig och god.

Får väl erkänna att jag inte har en PID-reglering eller faktisk någon extra automatik på ugnen, dock funderar jag på att fixa en tidstyrning så att man kan ställa en starttid.

Enda problemet jag har med matlagningen är att ungarna klagar på att de föräter sig då maten oftast är "för god", har erbjudit att laga äckligare mat men stöter på patrull där...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Min kollega kom ner på jobbet med en smula hängade läpp, vi bussiga grabbar frågade så klart vad det var som begymrade hans lilla huvud.
Då drar han fram värsta snyftaren.
Han skulle vara bussig och tillaga skinkan, avlasta frugan liksom. Han hade total kontroll på tempen....... bara en liten stund kvar sedan ska det vara klart..... Dit och kika igen, va i h*lvete är det is i skinkan. Bara en liten stund till då. Kommer tillbaka en stund senare, ingen skillnad. Då börjar ha kolla lite noggrannare och finner att han tittat efter fel färg (vette tusan hur han lyckades?) skinkan var nu 110 grader i mitten enligt hans utsagor. Han hade typ missat med 40 grader. Hahaha! :lol:
Han hade aldrig ätit torrare skinka ..... och lovade dyrt o heligt att köpa en digitaltermomter.

jag frågade honom om han var dum i huvudet på riktigt.......... kanske inte så smidigt ....... :vissla:
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det finns gott om köksmyter, det kommer nog av att folk "ärver" matlagning från äldre generationer som har en massa oemotsagda dumheter för sig (jämför med tex tron på gud, spöken mm har sjunkigt med ökande bildning) och ingen har funderat på att ifrågasätta ens det mest korkade sakerna. Det är ju inte heller någon prestigeforskning när det gäller att ta fram fakta om matlagning.
Vill man se matlagning ur en lite udda synvinkel så ska man leta efter något av heston blumenthals matlagningsprogram, där går han in på molekylnivå och förklarar varför saker händer och varför myterna är felaktiga.
Och vad gäller kött på grillen så vill jag absolut inte att det ska slaska runt i nån sur jävla olja innan det åker på grillen, har man bra råvara så ska man inte förstöra den :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

soundbrigade skrev:och sådant som kunde grillas kunde lika väl köras i ugnen tills det nästan
var klart och sedan läggas en halv minut på grillen.
Köttet bryr sig inte om varifrån värmen kommer, tror jag han sade den underhållande Möller.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vår skinka blev iaf god trots (eller kanske tack vare) bristen på skräddarsydd µc-lösning :mrgreen:

Jag tycker att det ger resultat att ösa steken ;) Ytköttet blir inte så torrt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag fick den "Den tekniske kocken 2" i julklapp :)

där finns såklart ett kapitel om just detta, deras förslag var att sätta ugnen på 75grader, fast det skulle ju ta lite för lång tid då men safftigt skulle det bli :)

För deras 10x10x10cm provbit kom de fram till att ca 2-3h i 150 grader var en bra kompromiss.
Skriv svar