25 Microchips That Shook the World

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Re: 25 Microchips That Shook the World

Inlägg av janaf »

Audium Semiconductor har ett koncept som är intressant, med 1.5V drivspänning och spänningbooster. Gissar jag, dom pratar mer markandsföring än teknik.

Fast "100W audio amplifiers are 20X more efficient than Class D chips" som dom skriver är att tänja sig lite väl långt tycker jag. Om ett annan chip drar 50mA vid låg effekt och deras drar 2.5mA så är det intressant för batteridrift. Men det finns andra klass D chip som drar ungefär lika lite från 5V, även om uteffekten då är begränsad till några watt. Vid nätdrift är några mA ointressanta och vid 10-100W är dom omöjigt mer än marginellt mer efektiva än dom typiska 80-90% verkningsgrad som andra klass d-chip har. Och vid 100W sä lär man behöva rätt stora 1.5V batterier. Men visst är det en kul tanke att ta ut 100W toppar från ett 1.5V batteri.

Men som sagt det händer en hel del och några nya hålmonterade chip lär knappast komma. Och Tripathchipen kommer förr eller senare att sina. Möjligen släpper Cirrus något med tiden.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast 1,5 V antar jag är minsta möjliga matningsspänning där man säkert kan mata med högre spänning.

Sedan är det dags att det kommer fler integrerade klass-D förstärkare med digitalingång då man borde kunna integrera sigma delta-modulering ganska smärtfritt.

Anågende toppeffekten borde 100 W med lågt brusgolv vara att föredra i många applikationer jämfört med någon enstaka watt för att öka hörrummet, men som diskuterat i en annan tråd kanske brusgolvet följer med effektspecifikationen, inte mycket information på Audiums hemsida just nu tyvärr.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vid nätdrift är några mA ointressanta och vid 10-100W är dom omöjigt mer än marginellt mer efektiva än dom typiska 80-90% verkningsgrad som andra klass d-chip har.

Audium har en liten demonstrationsfilm där de påpekar att det är just vid lågt effektuttag som man tjänar på att använda deras kretsar. Dom här 80-90 procenten är kanske beräknade för optimala effektuttag, dock har jag dålig koll på hur mycket en vanlig klass-D förstärkare drar oberoende av utsignal, vill inte säga tomgångsström då det kan misstolkas här. Men en förstärkare använder man med ganska olika effektuttag så detta ser jag som en mycket positiv egenskap. Så länge man minskar strömförbrukningen borde nya möjligheter dyka upp, inga kylflänsar, annan typ av nätdel, mindre känslighet mot dålig matningspänning...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Men något som är populärt idag är just att bygga batteridrivna förstärkare, vilket gör att tomgångsströmmen är intressant, mina AMP9-basic drar ju 250mA i tomgång, och ganska ofta används inte mer än detta vilket gör att det ändå blir en del effektförlust vid 24V.

Det kanske vore intressant att kanske speca tomgångsströmmen på era modeller?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Skulle vi flytta detta till en ny tråd?

Som jag skrev, det finns flera D-klass-chip som drar någon enstaka mA vid låg effekt, tex ADs SSM-serie, där är inte Audium unika. Men ADs chip har en maxeffekt på några watt från 5V och där ser ju Audium ut att ha ett stort övertag. Det som driver detta är väl typ portabla datorer, mobiltelefoner och liknande, snarare än traditionella ljudanläggningar.

13th.Marine du har rätt i att det borde finnas uppgifter om tomgångsströmmen. Det finns i databladen för resp chip men det är ju inte lätt för kunderna att veta hur väl det stämmer i mina applikationer. Just den 4-kanaliga AMP9 är den klart värsta i det avseendet. TAA4100A-chipet som sitter i den var ursprungligen framtaget för billjud.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kanske dags om en allmän tråd för dina produkter?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ni som varit med här ett tag får nog tala om vad man kan / får / borde göra. Den här tråden borde handla om IEEE:s lista.

En ny tråd om nya klass D-chip?

Även om det blivit många inlägg från mig här de senaste dagarna så borde jag kanske hålla info om mina produkter på mitt eget forum? Förutom att man kan skriva på svenska här.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag ser iallafall inga problem med att du pratar om dina egna produkter här, sålänge du inte är här enbart för att göra reklam vilket inte verkar vara fallet. :tumupp:
Skriv svar