Bensinbrännare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Bensinbrännare.

Inlägg av Mizzarrogh »

Bingo! Jag hittade igen min förra veckan, vet inte exakt vad det är men en mysko pryl på 6V (folkabubbla, opel, etc?) och har endast en pump som ser ut att vara en magnetdriven membranpump.

Skall se om det går att TIGa ihop hålet i avgaskröken sedan så borde den vara relativt lätt att fixa om det är mer fel på den om nu inte pumpen havererat dvs men den brukar tåla rätt mycket. :)

Kanske läge för någon form av digital tempgivare på ytterkåpan (men behålla de mekaniska som backup!!) och någon typ av microdator som håller koll kanske, skall rota litet och se vad vi kan hitta. :)
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bensinbrännare.

Inlägg av bachler »

Hej igen, ifall någon fortfarande funderade över detta så tänkte jag väcka tråden till liv igen.

Jag höll på och donade med min brännare någon dag efter sista inlägget och då gav tändspolen upp.. det blev gnistor och överslag internt, man såg genom isoleringen hur det sprakade och gnistrade.

Jag har hållt på lite smått med att försöka bygga en tempsensor med hjälp av en vanlig silicon diod.
Dels för att använda till detta projekt och också till min laminator som jag tänkt använda istället för strykjärn vid toner transfer.
Det är alltså en diod med ca 1mA ström genom som jag sedan mäter framspänningsfallet över med en AVR, dock måste jag erkänna att jag fastnat på programmeringen av mjukvaran.

@Mizzarrogh: Kanske skulle vara intressant att bygga något för att styra dessa brännare, det finns juh andra microprocessorbaserade styrsystem för motorer, tex, vems, megasquirt osv. kanske är på tiden att någon gör ett för bensin och disel brännare. jag har säkert 4-5 st olika webasto och eberspächer brännare liggandes, alltid verkar det vara något som fattas. är det inte pumpen så är det styr-elektroniken. det va därför jag gav mig på att renovera denhär gammla, den verkade relativt simpel i sin konstruktion jämnfört med de nyare från .. ca 80talet.
Skriv svar