Lagligt använda nollan som skyddsjord vid fast installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lagligt använda nollan som skyddsjord vid fast installation?

Inlägg av TomasL »

hcb skrev:Så i Henrys fall skulle det bortsett från behörighet o.s.v. vara OK att sätta in en undercentral, kopplad med fyrledare till huvudcentralen, i verkstaden och i den koppla ihop nolla och jord?
Svar: Ja

limpan: Exakt så.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sen återstår ju att tänka på, att det kanske är så klen area på kabeln att grupperna i undercentralen måste avsäkras väldigt lågt.

Bättre att byta kabel på en gång, istället för att krångla till det med kringelkrokar.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

hcb skrev:Så i Henrys fall skulle det bortsett från behörighet o.s.v. vara OK att sätta in en undercentral, kopplad med fyrledare till huvudcentralen, i verkstaden och i den koppla ihop nolla och jord?
Troligen inte om en redan befintlig kabel ska användas eftersom det finns ett krav på minsta area för PEN-ledaren. (6mm^2 om jag inte minns fel)
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

10mm2 är min för PEN
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Tack för rättningen :) I så fall - ännu mindre chans att man ska kunna använda någon gammal kabel på det sättet...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, för det första var inte detta överhuvudtaget en tänkt tanke utan en undran om hur det ligger till, inget annat. Hade rubriken däremot varit i stil med "Jag tänker använda nollan som skyddsjord är detta ok?" då hade jag förstått helt och fullt.

Anledningen till att jag frågar är inte för att jag inte skulle vara ett dugg bevandrad i el och installation utan för att jag har hört att båda sakerna varit ok.

Båda svaren var tom från två äldre numera säkerligen pensionerade elektriker då frågan första gången dök upp en gång i skolan för runt en 16 år sedan är jag gick el programmet första året när de höll på att installera någon mindre maskin där en bra bit ifrån centralen och jag såg att en han höll på att använda nollan som jord och frågade om detta verkligen var ok och kommer än idag ihåg vad han sa:

"-Ja det är ok för nollan och jord är sammankopplat i centralen så det är samma kabel"

Vilket jag tyckte var konstigt baserat på det jag då hade hunnit lära mig för det var början på terminen men han var en gammal elektriker så han visste ju så att säga mer än mig då förstås.

En annan gång var på ett arbete då en installerade en fast borrmaskin och då sa han att enbart jordkabeln får användas som jord men när jag nämnde det den andra hade sagt så blev han tveksam men "trodde" inte att det var ok. Tänkte att äldre personer som hållit på med sådant i större delen av sitt arbetsliv borde kunna detta men uppenbarligen inte helt och fullt i de två fallen.

Nu när det då var dags så fick jag inte ihop detta pga ju det att nollan har utgångspunkten från proppskåpet och jord är jord och nollan är nollan - punkt. Men regler kan ändrats under många år och då jag hört olika och inte helt 100% så det är bäst att vara säker på vad som gäller då det har med personlig säkerhet att göra därav frågeställningen här och det är en jäkla skillnad att göra som man tror kan vara rätt eller att kolla upp vad som verkligen gäller.

Någon annan som inte haft koll hade med stor sannolikhet förmodligen inte ens ställt frågan utan gjort vad de tyckt och skitit i om de kunnat få 230V i fingrarna eller ej då de inte vetat vad som skulle kunna ske om fasen lossnat. De hade kanske tom skitit i att koppla in jord då det var "för mycket jobb" och sedan arbetat i ett helt ojordat rum dock med flera jordade kontaktuttag men utan någon jord alls inkopplat till någon av de som ju är emot allt man kan göra.

Men tack för alla svar och då var det som jag trodde.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, det finns en del regler som är ändrat genom tiden, jag har starka föreställningar om att de ändringar är baserat på att det ska bli bättre.

Och precis som du skriver: PEN och nollan börja från samma kabel i centralen, efter det är det 2 helt skilda ledningar.

Tyvärr finns det en del äldre fd. professionella som, oavsett yrke, anser att deras kunnande fortfarande är up-to-date fastän reglerna har varit ändrat ett bra tag. Men jag får säga att i ditt svar lugnar mig, du verkar ha koll på läget.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att nån jobbat länge med nåt brukar inte alltid betyda att de kan allt om det.

Ofta är det tvärtom, jobbar man länge med nåt så glömmer men efter ett tag hur det ska göras och lär sig bara hur man brukar göra.

Ofta vet lekmän mer om regler och sånt än yrkesmän, eftersom lekmännen har letat efter information för att lära sig men yrkesmannen anser sig ofta inte "ha råd" att lägga en massa tid på sånt (tid som inte är fakturerbar).
Johanb

Inlägg av Johanb »

De lekmän som har bättre koll än yrkesmän är nog drivna av att göra jobbet "bättre än nödvändigt" så att ingen ska kunna klaga över jobbet, speciellt när det gäller obehörig elinstallation då man ju begår en brottslig handling. De kanske ska utföra en uppgift och ser till att skaffa så mycket information som möjligt om just de momenten som ingår innan de börjar. Då kan man ju gissa att de får tag på de senaste reglerna som kanske vissa yrkesmän har missat.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förr i tiden var det väl "inte så noga". Jämfört med att inte ha nån skyddsjord alls så är det säkert viss förbättring att koppla ihop nolla och jord i uttagen, även om det också är mycket farligare än att göra rätt.

Jag har t.ex. sett en elinstallation där både nollan och jorden var vita, och fasen var svarta. Man blandade friskt lite hur det råkade bli, två uttag bredvid varandra hade nolla och jord växlade. Dessutom hade ena vita ledaren nästan helt gått av på ett ställe, så i det uttaget där den agerade nolla så gick det bra att driva t.ex. en 60W-lampa men inte en värmefläkt. När man anslöt värmefläkten i det uttaget så blev jordblecket i det andra uttaget strömförande. Burr...

När det gäller trådens fråga så borde väl svaret i princip faktiskt vara ja om man uppfyller kravet på att PEN-ledaren ska vara minst 10mm2. Man kan väl gissa att kravet på 10mm2 är tilltaget i princip för att det nästan aldrig ska löna sig att använda PEN-ledare istället för separata PE+N-ledare i de sammanhang "hempulare" sannolikast ger sig på grejerna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är farligare att koppla ihop jord och nolla i en maskin än att köra ojordat.

Tänk dig att du har ett vägguttag som får nolla och fas från centralen, eftersom Agda inte har råd att byta kabeln och någon senil gammal elektriker tror att jord och nolla är samma sak så kopplar han in jordplinten också till nollan.
Du kopplar in en jordad brödrost i uttaget, allt är frid och fröjd och mackorna blir fint rostade.

Sen en dag så släpper nolltråden till gruppen i en dosa pga lite dåligt dragen skruv, vad händer då i brödrosten?

När du trycker ner knappen på brödrosten så kopplar du fas till höljet genom en resistans på ca 60 Ohm. Jämfört med kroppens resistans är den försvinnande liten och det går en hel del ström genom armen...

Angående frågan om PEN. PEN får *aldrig* och har aldrig fått användas till en apparat, dvs en svarv, brödrost, uttag, lampa eller annat.
Till en undercentral får man gärna använda PEN, men den ska vara minst 10mm2 av två anledningar, dels för att ha låg resistans så man minskar den potential som jorden får vid belastning på nollan.
Dels för att vara kraftig nog att inte lätt gå av vid belastningar på kabeln.

Förr behövde PEN inte vara större än fasledarna, och det finns många gamla installationer med sådan penledare, dom får användas så länge dom är i bra skick.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att ansluta en maskin och använda PEN, dvs genemsam skyddsjord och nolla KAN vara tillåtet om elutrustningen i maskinen är att betrakta som undercentral. Min UF54 fräs troligen 40år gammal hade PEN in (inte numera) och en massa säkringar för 4 motorer.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Intressant, det måste vara med en fast anslutning till maskinen då och inte något uttag?
Vad jag hittade så var det tidigare krav på 6mm2 PEN, någon som vet vilket år det kravet kom och hur gammal en installation ska vara för att PEN får vara klenare?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det har nog alltid varit 6mm2 om fasledaren är 6mm2, men på grövre kabel så har det tidigare varit klenare PEN.

Protte
ScorioN

Inlägg av ScorioN »

På grövre kablar över 16mm^2 är jorden hälften så stor som fasledarna T.ex FKKJ 3X50/25 = 3st fasledare på 50mm^2 och PEN-fläta på 25mm^2.
Skriv svar