Omvandla tangentbordssiffror till binära tal ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SvenW

Re: Omvandla tangentbordssiffror till binära tal ?

Inlägg av SvenW »

Intressant aspekt och kan inte utan vidare avfärdas, IMHO.
Många på forumet bygger rörförstärkare. Hur skulle det vara med en rör-variant :)
Enchipsdatorer är nog idag så enkelt det kan bli, men visst tar det tid att komma igång. Och om man tänker sig en framtid inom elektronik så har det väl ett visst värde att skaffa sig den erfarenheten.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Inte för att jag vill klanka ner på något sätt, men jag tycker du resonerar ganska konstigt.

Du skriver att det tar en hel del tid att komma igång med en "ny" µC. Så använd en du redan kan då. Lär ju inte ta mer tid att utveckla mjukvara till en sån än det tar att utveckla vad man nu utvecklar till EEPROM. Diskret logik i all ära, men det känns som att det bör finnas en gräns nånstans. Ökar man komplexiteten så ökar också tiden det tar för felsökning längre fram. Det borde vara en faktor som är applicerbar för dig, eftersom du tycker tid är viktigt. Det är ju nämligen inget som säger att du sparar med tid på en diskret lösning jämfört med en µC-lösning - tänk om obskyra fel uppstår i framtiden så du får ödlsa $MAXINT med tid för att laga bygget.

Förr i tiden, när jag inte ännu börjat använda µC, gjorde jag sex parallella "tärningar" på tre kaskadkopplade mönsterkort. Ett kort hade hand om slumpräkningen, ett annat skötte drivningen till de sex LED-segment som krävdes, och det sista bestod av själva segmenten samt alla motstånd. Totalt 16 IC-kretsar och alldeles för mycket kablage. Men häftigt var det att utveckla bygget. Funkade perfekt gjorde det också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag avfärdar inte argumentationen men jag anser att den haltar kraftigt. Analoga funktioner föredrar jag att lösa på kretsnivå men logik i alla dess former försöker jag ersätta med en universell logik (µC) just för att ändringar är enklare och snabbare att programmera än att bygga.

Och att det går åt mycket tid är väl en sanning med modifikation, det är alltså blixtsnabbt att designa ett kretslopp, klura ut EPROM-data, programmera in dessa data? Skulle inte tro det!

Men OK, är det så att själva bygget i sig är målet är det OK för mig men ange det då som skäl och låt bli att argumentera mot en µC-lösning för att den är ineffektiv.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

En möjlighet är att ta en programmerbar ALTERA eller Xilinx eller liknande
Du kan rita ihop ditt logikschema direkt med vanliga 74xx symboler och kompilera ned till
en sådan rackare..

Lösningen blir dyrare än en processor, tröskeln är minst lika hög som för processor
och den kostar säkerligen 10x så mycket - då är inte heller programmeraren inräknad..
Men det är en lösning...

Swech
Nerre

Inlägg av Nerre »

4kTRB skrev: En diod går simulera med en uController.
Nej, alla dioder går inte att simulera med en mikrocontroller (visa mig gärna en mikrocontroller som ersätter en 10 A likriktardiod). Och dessutom är mikrocontrollern större och dyrare. I det här fallet ger en mikrocontrollern en mindre och billigare lösning.
Varför ha 500MHz PLL kretsar när det går lika bra med en uController.

Var hittar du en mikrocontroller som klarar de frekvenserna?
Nerre

Inlägg av Nerre »

bos skrev: Du skriver att det tar en hel del tid att komma igång med en "ny" µC.
Det argumentet håller ju inte heller. För logiklösningen kommer han antagligen behöva kretsar som han inte har använt förut, de måste han lära sig.

Att han behöver lära sig programmera mikrocontrollern faller i och med att det aktuella problemet lär vara enkelt att skriva i C eller nåt annat högnivåspråk.

Men det främsta argumentet är ju att det måste vara betydligt smidigare med EN enda IC-krets än ett dussin.

Vi får väl se hur lång tid det tar för 4kTRB att rita ihop schemat för det hela.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

EPROM alternativet är den klart attraktivaste lösningen jag kan tänka mig men
eftersom jag gärna vill se hur komplicerad alternativet med räknare kommer att
bli och jag har en klar idé om hur den ska implementeras så har jag börjat skissa
på en krets.

Det hela baserar sig på att jag har lagrat varje knapptryck i ett eget register och
flyttat om indata så att reg1 håller 1-tal, reg2 10-tal och reg3 100-tal.

Om tex reg2 visar 0010 så ska en räknare räkna upp med 20. Alltså binära talet 2
ska generera 20 klockpulser till räknaren.

Kretsen nedan genererar 10 klockpulser varje gång S2 trycks ned. Hålls S2 ned under
tiden motsvarande säg 15 klockpulser kommer 20 klockpulser att genereras. Hålls S2
ner under tiden för 21 klockpulser genereras 30 klockpulser.

Jag skulle alltså kunna låta innehållet i reg2 bestämma antingen hur många gånger
en startpuls ska ges eller låta innehållet ge en konstant hög nivå motsvarande 20
klockpulser.

En motsvarande koppling kan generera 100 pulser för reg3.

Det hela mynnar ut i att räknaren ränas upp till det tal jag valt att knappa in.

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Eller så ersätter du EPROMet med 6 st åttabitars full-adderare.

A ska multipliceras med 100 , dvs adderas med sig själv tre gånger på positionerna 2,5 och 6 (2² + 2⁵ + 2⁶) = 100
B ska multipliceras med 10, dvs adderas med sig själv på positionerna1 och 3 (2¹ + 2³) = 10
resultaten från A och B adderas.
Detta adderas till slut med C på position 0 (2⁰) = 1
och ut har du 8 bitar som innehåller A*100+B*10+C

Allltså:
svar = A*4 + A*32 + A*64 + B*2 + B*8 + C

(multiplikation med potenser av två utföres helt enkelt genom att koppla trådarna x antal bitar längre upp.)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vilken TTL krets rekommenderar du som fulladderare?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ehh. vet inte. Det finns fyrabitars, tror jag, med in och utgång för minnessiffra, så dess kan kopplas ihop till 8 bitars adderare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

74LS83 t.ex.
Den behöver alltså ingen klocka eller nåt, resultatet uppstår momentant på utgången.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

ELFA säljer en 74LS83 som kostar 134:-/st
Jag behöver 12 st.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Adderare och EPROM är helt överlägsna räknarvarianten när det
gäller snabbhet men med en hög klockfrekvens fungerar det hela
ändå tillfredställande.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Å jädrans ett sånt pris!
Men MC14008 då ?
Den finns i alla fall på DigiKey för 5.20 (16-pin DIP)
eller 74HC283 på samma ställe för 5.90 (16 pin SSOP)

Farnell har CD74HC283 (SOIC 16) för endast 3.27 kr/st eller 32.40 kr för 12 st (jag ska beställa därifrån på söndag kväll).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Swech skrev:En möjlighet är att ta en programmerbar ALTERA eller Xilinx eller liknande
Du kan rita ihop ditt logikschema direkt med vanliga 74xx symboler och kompilera ned till
en sådan rackare..

Lösningen blir dyrare än en processor, tröskeln är minst lika hög som för processor
och den kostar säkerligen 10x så mycket - då är inte heller programmeraren inräknad..
Men det är en lösning...

Swech
Det är en intressant lösning.
En FPGA starter kit kostar 1991:- ELFA
och den billigaste Cyklone 237:-

MAX Dev-kit något dyrare men billigare kretsar.

Det blir också en bra pryl för framtida projekt.
Skriv svar