Reparera en gammal EGA skärm...
Re: Reparera en gammal EGA skärm...
Hmm... det var ett tag då både EGA och VGA var vanliga. Konvertern som gör om den ena till den andra var ganska vanliga och jag har lött minst en, en vanlig "VGA-crt" kommer nästan garanterat att funka. Plasma och LCD är ju betydligt kinkigare med upplösning och frekvenser.
VGA och EGA har dels helt olika synkfrekvenser (>=31kHz respektive 15/22kHz) och dessutom är VGA analogt med "vanliga videonivåer" (d.v.s. 0.7 eller om det var 1Vpp och 75 ohm impedans) medan EGA (och CGA) är TTL, 5V-nivåer och termineringen är väl ett par hundra ohm eller nåt sånt. Om en VGA-skärm mot förmodan behagar synka på 22/15kHz så lär bilden bli rätt underlig om man matar på 5V-nivåer (sänkta av för tung last). Dessutom är det väl inte jättebra för utgången på CNC-maskinen att lastas med 75ohm om den är avsedd för ett par hundra ohm. Just den biten kan man ju dock lösa med lämpligt seriemotstånd eller spänningsdelare.
Mät om synksignalen från CNC-maskinen ligger på 15kHz eller 22kHz. Om du har megatur så är det 15kHz och man har stoppat in en EGA-skärm fast det egentligen räcker med CGA. CGA kör samma synkfrekvenser som amerikansk TV (15750Hz och 60Hz) och därmed är det bara att grinda ihop synksignalerna samt nivå/impedanskonvertera RGB-signalerna för att driva scart-ingången på en (platt-)TV. Googla +CGA +Scart. (En sådan adapter, exklusive synksignalgrejerna, är också vad som behövs för att låta en CGA/EGA-utgång mata ingången på en VGA-skärm som klarar CGA/EGA-synkfrekvenserna).
Mät om synksignalen från CNC-maskinen ligger på 15kHz eller 22kHz. Om du har megatur så är det 15kHz och man har stoppat in en EGA-skärm fast det egentligen räcker med CGA. CGA kör samma synkfrekvenser som amerikansk TV (15750Hz och 60Hz) och därmed är det bara att grinda ihop synksignalerna samt nivå/impedanskonvertera RGB-signalerna för att driva scart-ingången på en (platt-)TV. Googla +CGA +Scart. (En sådan adapter, exklusive synksignalgrejerna, är också vad som behövs för att låta en CGA/EGA-utgång mata ingången på en VGA-skärm som klarar CGA/EGA-synkfrekvenserna).
Hej
Jag hittade ju en tran skydds diod med kortis.
Det blev jättebråttom med att få igång skärmen för min boss bokade ett möte med verkstadsägaren och vill ha med mig dit.
Det enda jag hann kolla var att högspänningen funkade innan jag för iväg.
Det gick såklart åt h-vete, ingen bild.
Det som gäller nu är att byta grafikkortet och hitta en lagom stor LCD.
Kortet är ett 8-bitars ISA kombinerat med en seriport (!), serie porten behövs för där sitter ett hårdvarulås till CNC programmet.
Jag vill inte ta bort det gamla G-kortet eftersom serieporten också far då.
Det finns en ledig 16-bitars ISA på bakplanet, kan man kombinera två grafikkort i DOS?
Har någon ett VGA 16-bitars ISA liggande?
Jag hittade ju en tran skydds diod med kortis.
Det blev jättebråttom med att få igång skärmen för min boss bokade ett möte med verkstadsägaren och vill ha med mig dit.
Det enda jag hann kolla var att högspänningen funkade innan jag för iväg.
Det gick såklart åt h-vete, ingen bild.
Det som gäller nu är att byta grafikkortet och hitta en lagom stor LCD.
Kortet är ett 8-bitars ISA kombinerat med en seriport (!), serie porten behövs för där sitter ett hårdvarulås till CNC programmet.
Jag vill inte ta bort det gamla G-kortet eftersom serieporten också far då.
Det finns en ledig 16-bitars ISA på bakplanet, kan man kombinera två grafikkort i DOS?
Har någon ett VGA 16-bitars ISA liggande?
Jag är skapligt säker på att jag har ett sådan VGA-kort liggande, jag ska kolla.