snark kudde
Re: snark kudde
För att få en koppling som kräver att snarkning varar konstant i två sekunder borde man kunna koppla någon slags reset till timern som aktiveras på tystnad. Borde också kunna fixas på labplattan med lite transistorer och en 555:a.
Jag har opererat mig för snarkningar, har alltid snarkat men efter en omgång av halsfluss blev det värre än någonsin.. jag somnade överallt! På jobbet framför datorn, i bilen bakom ratten... så fort jag satte mig i soffan hemma... och ändå sov jag minst 12 timmar per dygn... ingen kunde sova i min närhet om man säger så
en polare som sov över fik inte en blund eftersom han var tvungen att ligga och lyssna om jag började andas igen! nåväl, åkte in och sökte för det och de tog bort halsmandlarna 2 veckor senare
Därefter sov jag 4-5 timmar per natt och var tokpigg!
Vaknade inte av någon väckarklocka, inte av claes olssons vibrerande lilla sak under sängen heller - min då blivande fru däremot blev livrädd när den där saken drog igång på morgonen när hon sov över första gången
Kaninte rekomedera något annat än att få det fixat - det gör hela skillnaden på livet! numera snarkar jag inte alls längre

Vaknade inte av någon väckarklocka, inte av claes olssons vibrerande lilla sak under sängen heller - min då blivande fru däremot blev livrädd när den där saken drog igång på morgonen när hon sov över första gången

Kaninte rekomedera något annat än att få det fixat - det gör hela skillnaden på livet! numera snarkar jag inte alls längre

- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Eftersom det är ett ämne som ligger precis inom mitt specialområde kanske du ursäktar om jag frågar ungefär vilket år du opererades och var i landet? Min gissning är att det inte bara var en enkel halsmandeloperation, utan förmodligen det vi kallar UPPP där man tar bort halsmandlarna och stramar upp mjuka gommen och gomseglet. Vissa personer som opererats råkar ut för att det kommer lite mat upp bakom näsan efter operationen, men majoriteten är väldigt nöjda även om de får sådana besvär.
Roligt att höra att du blev så mycket bättre!
Roligt att höra att du blev så mycket bättre!
2003 var det!
Jag minns inte att de sa något annat än att de hade tagit bort halsmandlarna, men skillnaden när jag tittar ner i halsen idag är ju rätt stor mot innan! Förut så såg man bara en smal springa mellan halsmandlarna och läkaren frågade om jag hade svårt att svälja mat
Första gången jag har hört en läkare säga "ooh jävlar!" när han kollade ner i min hals...
men några frågor senare så verkade han ha bekräftat att det var lika illa som jag upplevde det, så därför fick jag en tid ganska akut(det var strejk samtidigt annars hade det gått ännu fortare). Hann inte ens göra ett sånt sömnprov innan.. Jag somnade ju ganska okontrollerat så fort det blev minsta statiskt vilket som sagt tillslut uteslöt bilkörning, datorn, tv osv!
Dessutom har jag inte haft halsfluss sen dess heller, det hade jag varje år innan dess...
På sätt och vis tur att jag inte gick till vårdcentralen för detta utan en mottagning i stan för just Öron näsa hals, jag har i efterhand förstått att jag hade fått vänta i 2 år innan operation ... bara en sån sak som att det tog 6 månader innan jag fick kallelsen för undersökning
Jag minns inte att de sa något annat än att de hade tagit bort halsmandlarna, men skillnaden när jag tittar ner i halsen idag är ju rätt stor mot innan! Förut så såg man bara en smal springa mellan halsmandlarna och läkaren frågade om jag hade svårt att svälja mat

men några frågor senare så verkade han ha bekräftat att det var lika illa som jag upplevde det, så därför fick jag en tid ganska akut(det var strejk samtidigt annars hade det gått ännu fortare). Hann inte ens göra ett sånt sömnprov innan.. Jag somnade ju ganska okontrollerat så fort det blev minsta statiskt vilket som sagt tillslut uteslöt bilkörning, datorn, tv osv!
Dessutom har jag inte haft halsfluss sen dess heller, det hade jag varje år innan dess...
På sätt och vis tur att jag inte gick till vårdcentralen för detta utan en mottagning i stan för just Öron näsa hals, jag har i efterhand förstått att jag hade fått vänta i 2 år innan operation ... bara en sån sak som att det tog 6 månader innan jag fick kallelsen för undersökning

-
har provat kretsen som peterp tipsade om, men den funkade inte riktigt. så nu letar jag nya idéer.
tänkte nåt i stil med:
personen snarkar och kretsen registrerar detta. ett filter filtrerar ut alla småljud och snarkningen blir kvar. en diod omvandlar snarkningen till pulser. sen kommer ett nytt filter som känner av om pulsen är lång eller kort (variabel). om snarkningen är tillräckligt lång skickas en puls till en 555a som drar ett relä till vibratorn.
kan det funka och om det gör det. kan ni hjälpa lite med designen
?
tänkte nåt i stil med:
personen snarkar och kretsen registrerar detta. ett filter filtrerar ut alla småljud och snarkningen blir kvar. en diod omvandlar snarkningen till pulser. sen kommer ett nytt filter som känner av om pulsen är lång eller kort (variabel). om snarkningen är tillräckligt lång skickas en puls till en 555a som drar ett relä till vibratorn.
kan det funka och om det gör det. kan ni hjälpa lite med designen

- electronix
Rita upp något lite grovt hur du har tänkt dig så kommer nog tipsen att börja hagla, ytterst få gånger som någon fått ett schema "bara så där" 

-