Håller med Fagge!
En fråga, det är lite svårt att se dimensionerna av bilderna, hur stor är den? Portalen ser grymt hög ut, och du lär få rejält med flex i de axlarna den åker på eller i själva portalen om det är i de storleksordningarna jag tycker det ser ut. Jag har 20mm axlar på min skrot-cnc, visserligen inte i nåt styvare stål utan "bonnjärn", men de flexar kännbart redan på mina små mått.
Men du ser ut att ha bra lagerhus för kulbussningarna och det ser ut att vara stabila grejer, så om du bara får portalen att inte "åka byrålåda" eller flexa för mycket så blir det nog bra. Själv skulle jag ha offrat lite arbetsområde i Y för att få längre mellan lagren och kanske en yta att sätta triangelstag emot (detta är något jag planerar göra på min maskin så småningom, måste bara hitta rätt skrot först

)
Kollade upp i din tråd, och ett Z-område på 500mm är ju tufft, men hur användbart är det? Jag tycker absolut att du skall ha så högt om du har behovet/kan få det stadigt. Själv har jag väl ca 50mm, men har använt kanske 15mm än så länge.
Nå det kommer ju garanterat att fungera förr eller senare, och funkar det som du tänkt så är det ju toppen! Funkar det inte så får man bryta ihop och komma igen, fråga mig...