Linux på bakåtmarsch
Re: Linux på bakåtmarsch
att utbildningsväsendet köper skit licenser för stora pengar samt så även bidrar till hinder av en effektiv utbildning är sabotage ...
Visst finns det linux lobbyister, jag känner då minst en som far runt på div företag i sverige och pratar sig varm om linux och dess förträfflighet. Och på uppfarten står en nyare corvette, så inte är det nån välgörenhet som pågår..speakman skrev:Alla dessa välbetalda linuxlobbyister... eller... vänta här nu...
Jag gjorde mitt projektjobb i gymnasiet på en ABC80, men sedan har
det inte varit mycket mer på just den plattformen...
Faktum är att skolorna inte betalar särskilt mycket alls i licenskostnader. När Microsoft har chansen att indoktrinera sina programvaror hos elever så bjuder dom mer än gärna på licenserna. När eleverna kommer ut i arbetslivet sedan och bara kan MS-produkter så får dom igen det många gånger om.xraid skrev:att utbildningsväsendet köper skit licenser för stora pengar samt så även bidrar till hinder av en effektiv utbildning är sabotage ...
Inte heller konstigt att det blir billigt att "konsolidera" allt till Microsoft...
Fast i ärlighetens namn är det inte bara microsoft som gör så, i princip alla programvaruföretag gör precis det.
Även Redhat och Sun har BETYDLIGT bättre priser på operativsystem till EDU-sektorn än vanliga företag.
Även Redhat och Sun har BETYDLIGT bättre priser på operativsystem till EDU-sektorn än vanliga företag.
Glenn: Precis, men att indoktrinera folk i fria system, även om skolans egna system är betalt för, är ju inte riktigt lika illa. Eleverna kan alltid välja fria alternativ när dom är klar. Framförallt desktopapplikationerna är ju oftast helt fria.
speakman: Jo, vi har säkert samma åsikt på den punkten, men företagen gör ju vad dom kan för att få just deras produkter exponerade för en framtida kundkrets.
Jag skulle gärna se att man använde mer öppna lösningar och färre stängda, speciellt borde man ställa krav på att formaten på datafiler ska vara öppna.
Jag skulle gärna se att man använde mer öppna lösningar och färre stängda, speciellt borde man ställa krav på att formaten på datafiler ska vara öppna.
När jag pluggade på Liu 2001-2006 fanns det gott om Unix-burkar. Dessa var det sämsta jag någonsin suttit vid! Sun solaris tror jag det var. Var ju så icke användarvänliga de bara kan bli, fult gränssnitt är det oxå!bos skrev:LiU (Linköpings unitet) har redan sadlat den mörka hästen, skrotat sina Unix-system och skrivit på hemliga avtal med Microsoft.
Inte för att jag gillar m$, kör själv ubuntu, men allt är bättre än de som fanns på Liu då...
"Unix is user-friendly. It just isn't promiscuous about which users it's friendly with." 

Iofs fattar jag inte att ms inte tappat fler kunder på skämtet (alias Vista) det var verklig en ett bottennapp alla kategorier.
Att ge utbildningslicensenser är ju inte helt ovanligt som sagt tex solidworks är mig veterligen INTE gratis om man inte är student
Man kan kalla det reklam om man vill. 
Att ge utbildningslicensenser är ju inte helt ovanligt som sagt tex solidworks är mig veterligen INTE gratis om man inte är student

> Iofs fattar jag inte att ms inte tappat fler kunder på Vista...
Menar du privat eller företagskunder ?
För 99% av privatkunderna är Vista "good enough".
Och för 99% av företagskunderna är XP "good enough".
D.v.s att de som upplever problem med Vista kör det helt enkelt inte.
Varför skulle man byta till något helt annat om XP "gör jobbet" ?
Att datorföretag har speciella avtal för skolar och universitet ("EDU-licenser")
är ju inget nytt, det har varit så väldigt länge, långt innan Microsoft var startat.
Menar du privat eller företagskunder ?
För 99% av privatkunderna är Vista "good enough".
Och för 99% av företagskunderna är XP "good enough".
D.v.s att de som upplever problem med Vista kör det helt enkelt inte.
Varför skulle man byta till något helt annat om XP "gör jobbet" ?
Att datorföretag har speciella avtal för skolar och universitet ("EDU-licenser")
är ju inget nytt, det har varit så väldigt länge, långt innan Microsoft var startat.
Off Topic

Fråga mig inte varför jag kommer ihåg sådan fakta från gamla EF-trådar...
inte mycket mer?... du ledde ju kvällskurser i Basic på plattformen ocksåsodjan skrev:Jag gjorde mitt projektjobb i gymnasiet på en ABC80, men sedan har

Fråga mig inte varför jag kommer ihåg sådan fakta från gamla EF-trådar...
Precis som jag sa, inte *mycket* mer... 
Men det stämmer, det måsta ha varit under mitt
första år på Ericsson, alltså hösten 1980.

Men det stämmer, det måsta ha varit under mitt
första år på Ericsson, alltså hösten 1980.