Portabelt DSO

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
E85

Re: Portabelt DSO

Inlägg av E85 »

Jo det tror jag väl att den har. I exemplet jag hittade med en adderare så bestäms de andra motstånden utifrån det. Det är samma som R5 (20k) i schemat ovanför.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Vilken ström går igenom motståndet?
Ganska exakt 0A
Vilket spänningsfall blir det? typ 0V
Typ samma prestanda som en vanlig kabel.

Så om det inte är en op-amp från 1953 som drar 11A på ingångarna så ska den inte spela någon roll.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Nej du har rätt det gör ingen skillnad alls så det tar jag bort. Men är det nåt annat som kan ändras? Jag funderar på en atmega644 för att få fler pinnar till knappar osv och den digitala switchen som jag länkade till i förrförra inlägget. Kan den funka till att switcha mellan olika motstånd?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag vet inte om det är det du menar men du kan ju ta en R2R stege och koppla in knappar till den "digitala" delen av stegen och dra den "analoga" delen till 0V via ett lämpligt motstånd och mäta spänningen över motståndet med en ADC-kanal.
Du kan du teoretiskt ha 10 knappar på samma ingång men det är nog lite väl högt siktat. Men 4st borde nog funka utan problem.
Och man borde ju kunna koppla så man kan ha 1024 knappar på en adc-kanal i teorin och kanske 256 i praktiken. Men hur vet jag inte.

Annars kan du ju ha en parallell till serie krets och driva den med 2 trådar från cpu:n.
Och du kan ju kaskad koppla ett godtyckligt antal.
Det kräver ju visserligen fler kretsar.

Jag har aldrig använt AVR men borde man inte ha ett pullup på reset?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mycket stiligt!
Kommer man att kunna använda olika typer av displayer?
Eller är det kanske ett "one off"-projekt som du inte tänker sprida?
Om du ska lägga ut det så har jag en feature request: Både X & Y kan vara externa signaler så man kan lägga in en annan signal som tidbas. Perfekt för oss som leker med vektorer (lasershower!) eller som goniometer för stereobild för audio.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Okej jag kanske ska länka till de komponenter jag tänkt använda:

* MCU: ATmega644
* LCD: Optrex F-51852 som styrs seriellt (använder 5 pinnar)
* A/D: TLC5540 (vill ha 0.6...2.6V analog in)
* D/A: MCP4921 (seriell 12-bit D/A som sätter trigger-nivå)
* OPAMP: OPA365 (lite osäker om den klarar uppgiften men ska väl gå bra?)

EDIT: Listan är nu inaktuell.
Senast redigerad av E85 8 oktober 2009, 01:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

dar303: Menar du att det ska vara en digital signal som bestämmer tidbas eller ska båda vara analoga? Jag vet inte riktigt hur det brukar vara som...

Skärmen går väl alltid byta om du har nån annan 128x64 som styrs seriellt.

Om det kommer så långt som till hyfsat färdig kod så kommer jag lägga ut den. Men det är som sagt en del grejer jag måste lösa först. Ingen har iofs sagt att det kommer gå åt skogen så det tolkar jag som att det finns en chans att det funkar. :)

Får väl börja cadda ihop nåt nästa vecka eller så och skrapa ihop till en beställning från digikey.
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

Tycker det är lite synd att använda en ADC på 40MSPS och använda ~5-10MSPS. Vore det inte hyfsat lätt att koppla in ADCn till ett minne och buffra en skärmbrädd med samples eller nått liknade ?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mycket intressant, ramlade precis över detta projekt som verkar utdött sen flera år tillbaka;
http://www.serasidis.gr/circuits/AVR_os ... oscope.htm

Kanske du sett redan E85?
Enda jag saknar på den är att det inte finns information om skalor eller annat som man för närvarande avläser,
jag har ingen riktig koll på oscilloskop men om man exempelvis läser av Volt så borde man väl kunna få upp den informationen
också i displayen? som en Voltmeter ungefär, eller om man mäter Amp eller andra värden.. Det borde väl gå att få upp
om man lägger in det i koden?

Annars, bra jobbat och skulle verkligen vara roligt att se ett färdigt projekt där man kanske kan få se schema och kod :D
Känns som det är för sällan som AVR projekt kommer upp, allt man hittar där ute verkar mest vara PIC projekt ;)

andra jag hittat är också;
http://www.eosystems.ro/eoscope/eoscope_en.htm
http://www.khazama.com/project/oscope/default-en.aspx
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har funderat i dom banorna faktiskt. Har inhandlat ett 32KB SRAM som jag tänkt etsa ett kort till och prova med ett CPLD-startkit. Fast det blir hyfsat mycket mer avancerat... Iofs är det definitivt mer användbart med 40Msps än 5-10Msps. Men risken är att det blir ett evighetsprojekt som jag aldrig orkar göra klart.

Det skulle väl isåfall kunna fungera med t.ex en Xilinx XC9536 CPLD som när den får triggersignal direkt börjar sampla tills minnet är fullt. Om man vill vara riktigt klurig kanske det t.o.m skulle gå att använda två stycken A/D-kretsar då för att få dubbla samplingshastigheten, eller för två separata kanaler. Ja det går ju bygga ut hur mycket som helst men det ska göras också...
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nej fy dig, inte ta dig ifrån AVR processorerna! Det ska vara enkelt men kraftfullt! ;)
Bättre att hålla sig på någorlunda låg nivå, som serasidis ;) och se till att det blir gjort!

Plus bygga till lite extra funktioner ;) hehe
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Bör man inte sampla hela tiden i en ring buffert och när triggern kommer så ska man sampla halva ring buffern till och sedan presentera datan.
Man ska väll inte börja sampla när triggen kommer?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Mjo det är väl så det ska vara victor_passe.

Men nu blir jag mer och mer sugen på att fixa varianten med en enkel 5V CPLD och bygga om ingångssteget med en till opamp och dubbel matning så det går att använda vanliga probar. Då skulle jag inte behöva byta upp mig från atmega168 till atmega644 heller tror jag. Priset skulle inte bli så mycket högre, kanske 100kr mer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

ursäkta min okunnighet, men det är en helt annan processortyp eller hur? :oops:
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

E85 skrev:Jag har funderat i dom banorna faktiskt. Har inhandlat ett 32KB SRAM som jag tänkt etsa ett kort till och prova med ett CPLD-startkit. Fast det blir hyfsat mycket mer avancerat... Iofs är det definitivt mer användbart med 40Msps än 5-10Msps. Men risken är att det blir ett evighetsprojekt som jag aldrig orkar göra klart.
Tänkte ett SRAM först också, men det skulle nog vara lättare med en FIFO buffer.
Skriv svar