Rocky_AL skrev:
Vad menar du med "Iac(RMS) = 1.8 * Idc" Går det 10A från sekundären till likriktaren så går det väl 10A ut från den också.
Nä, det är just det det inte gör. 10A DC ut efter ett kondensatorfilter gör att likriktaren drar c:a 18A RMS från transformatorn. Det likriktade medelvärdet av växelströmmen är å andra sidan 10A men det saknar betydelse ur transformatorns dimensionerings synpunkt. Anledningen till den låga effektfaktorn (c:a 0.6-0.7) är att strömmen endast drages i korta pulser när spänningen är vid sitt toppvärde.
Transformatortillverkares datablad innehåller ofta just siffran 1.8. Simulerar/räknar man på en transformator och tar med parasitegenskaperna eller mäter på en riktig kommer man fram till något där i närheten dessutom.
Det där har jag aldrig sett förut. I alla tutorials och datablad jag har sett så dimensionerar man enligt den likriktade spänningen. I mitt fall, någon ampere under 10 (typ 9A) och 50V.
9x50 = 450VA.
Vet inte om det gör någon skillnad, men det är toroider jag pratar om.
Du kan ju inte ta ut mer effekt än du matar in. Teoretiskt är utspänningen 1,414 gånger så hög som inspänningen (RMS), så strömmen ut måste minska till 1/1,414 jämfört med strömmen in. Sen tillkommer det ju som sagt en massa extra faktorer i praktiken, som kondensatorfiltrens elaka vågformer m.m.