Fartkamera
Re: Fartkamera
Det som sitter i är ju dessutom studioblixtar och ljuset från en sån motsvarar antagligen 5-6 kW om man översätter till strålkastare.
Blir man inte bländad av blixten från fartkameran.
Tänk er slogan, "du kör för fort, du dör omdelbart".
Det är mörkt ute och fartkameran sitter stax före en ganska kraftig sväng/böj som typ aldrig slutar, och dessutom duktigt fel doserad.
Du kör för kung och fosterland, givetvis så är det stax under 300 knyck.
Blixten utlöses i fartkameran, blixten träffar dig och du blir halvt blind för ett ögonblick.
Plötsligt svänger vägen och du hinner inte reagera pga av att du vart bländad i situationen innan.
Du sitter som ett frimärke i bergväggen, trädet eller nån fet sten kvar från istiden.
Ännu en lyckad sanering, en fart dåre mindre.
Tillbaka till verkligheten igen.
Jag brukar alltid gömma halva ansiktet bakom solskyddet lite snyggt när en kamera tonar upp sig.
Tänk er slogan, "du kör för fort, du dör omdelbart".
Det är mörkt ute och fartkameran sitter stax före en ganska kraftig sväng/böj som typ aldrig slutar, och dessutom duktigt fel doserad.
Du kör för kung och fosterland, givetvis så är det stax under 300 knyck.
Blixten utlöses i fartkameran, blixten träffar dig och du blir halvt blind för ett ögonblick.
Plötsligt svänger vägen och du hinner inte reagera pga av att du vart bländad i situationen innan.
Du sitter som ett frimärke i bergväggen, trädet eller nån fet sten kvar från istiden.
Ännu en lyckad sanering, en fart dåre mindre.
Tillbaka till verkligheten igen.
Jag brukar alltid gömma halva ansiktet bakom solskyddet lite snyggt när en kamera tonar upp sig.
Jag brukar låta bli att köra för fort, men så är jag kanske lite gammalmodig också.... 
-
farbrorlarry
- Kontakt:
- ghost_rider
har hört ifrån en källa att dom nyaste skåpen har inbyggd mjukvara så att kamerna kan själva låsa på ett fordon, registrera det, 'fånga' fordonet vid nästa kamera på sträckan, jämnföra och räkna ut medelhastigheten och ¨på så sätt se om han/hon har kört för fort efter/före skåpen.
Det stämmer inte. Dom får inte använda kamerorna på det sättet även om det skulle vara tekniskt möjligt.
EDIT:
För att ha en källa på mitt påstående.
EDIT:
http://www.vv.se/Startsida-foretag/Traf ... tskameror/vv.se skrev:Är det sant att kamerorna kan räkna ut hastigheten mellan två kameror? Så, om jag kör för fort mellan två kameror, kommer det då att blixtra när jag kommer fram till den andra kameran?
Nej, hastigheten mellan två kameror räknas inte ut. Kör du för fort förbi en kamera så fotograferas du.
För att ha en källa på mitt påstående.
-
John Eriksson
Hej.
Äe det inte bara en tidsfråga innan lagstiftare och polis och andra myndigheter ha pratat ihop sig om detta så att det blir både lagligt och kommer att införas. Kombinerar men detta med den diskussion som fanns ett tag om att kunna bötfälla ägaren till ett fordon som kör för fort om inte föraren kan identifieras, så är risken uppenbar att fartkamrorna kommer att kunna registrera hastighet och ägare bakifrån och även kunna registrera medelhastighet mellan två kameror. Pass opp storebror ser dig
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Äe det inte bara en tidsfråga innan lagstiftare och polis och andra myndigheter ha pratat ihop sig om detta så att det blir både lagligt och kommer att införas. Kombinerar men detta med den diskussion som fanns ett tag om att kunna bötfälla ägaren till ett fordon som kör för fort om inte föraren kan identifieras, så är risken uppenbar att fartkamrorna kommer att kunna registrera hastighet och ägare bakifrån och även kunna registrera medelhastighet mellan två kameror. Pass opp storebror ser dig
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Det har ju visat sej att det inte GÅR att göra den förändringen utan att ändra grundlagen, och det skulle ha en massa andra nackdelar också.
Föraren måste identifieras helt enkelt.
Själv fäller jag alltid ner solskyddet när jag ser det idiotiska kameraskyltarna, oavsett vilken hastighet jag håller, jag har ingen lust att lägga mer tid på att kolla hastighetsmätaren än vägen. plåtpoliserna är bara en dålig ursäkt för att dra in extra pengar, vill man öka säkerheten på vägarna finns det mycket effektivare sätt.
Föraren måste identifieras helt enkelt.
Själv fäller jag alltid ner solskyddet när jag ser det idiotiska kameraskyltarna, oavsett vilken hastighet jag håller, jag har ingen lust att lägga mer tid på att kolla hastighetsmätaren än vägen. plåtpoliserna är bara en dålig ursäkt för att dra in extra pengar, vill man öka säkerheten på vägarna finns det mycket effektivare sätt.
Vad duktiga vissa är....saxofon skrev:Jag brukar låta bli att köra för fort, men så är jag kanske lite gammalmodig också....
Det är konstigt att det fungerar utmärkt för felparkerade bilar...Glenn skrev:Det har ju visat sej att det inte GÅR att göra den förändringen utan att ändra grundlagen, och det skulle ha en massa andra nackdelar också.
-
limpan4all
Skillnaden är att det inte är brottsligt att felparkera.
Du får en kontrollavgift för felparkering, dvs felparkering ingår inte i brottsbalken utan är ett civilmål om det går till domstol.
Själv använder jag mig av en Aktiv GPS från AD-teknik http://www.adteknik.se/swedish/logger.htm då får jag förutom "påminnelse" för fartkameror även en körjournal vilket gör annat tråkigt skitjobb enklare.
Billig, bra och fungerar utmärkt, samt täta och gratis uppdateringar av databasen.
Sen är det ju alltid "kul" att smyga förbi en blå-vit bil med någon km/h tillgodo och veta att jag mäter farten bättre än dom...
Du får en kontrollavgift för felparkering, dvs felparkering ingår inte i brottsbalken utan är ett civilmål om det går till domstol.
Själv använder jag mig av en Aktiv GPS från AD-teknik http://www.adteknik.se/swedish/logger.htm då får jag förutom "påminnelse" för fartkameror även en körjournal vilket gör annat tråkigt skitjobb enklare.
Billig, bra och fungerar utmärkt, samt täta och gratis uppdateringar av databasen.
Sen är det ju alltid "kul" att smyga förbi en blå-vit bil med någon km/h tillgodo och veta att jag mäter farten bättre än dom...
Det borde väl inte vara något problem att införa en kontrollavgift för fortkörning?
-
limpan4all
Både ja, och nej.
Då skulle vi alltså få en lagstiftning som i vissa fall anser att fortkörning är ett brott och i andra fall en "vadå" som genererar en kontrollavgift.
Om du gör så kan du aldrig förlora körkortet vid passage av en fartkamera, för det krävs det att ett brott har begåtts.
Och av rena symmetri skäl så skulle man aldrig mera kunna ha fortkörning i brottsbalken.
Då skulle heller aldrig hög fart vid en olycka kunna vara en försvårande omständighet.
Det stämmer nog dåligt med det allmänna rättsmedvetandet.
Så det är nog väldigt mycket som måste förändra och konsekvenserna är rätt stora.
Detta är nog mycket större än jag med min begränsade kunskap kan överblicka, så jag pekar bara på något litet jag kommit på.
Sedan så är det i fallet parkering bilen som får kontrollavgiften inte föraren, men bilen kan ju inte betala så det måste ägaren göra

Då skulle vi alltså få en lagstiftning som i vissa fall anser att fortkörning är ett brott och i andra fall en "vadå" som genererar en kontrollavgift.
Om du gör så kan du aldrig förlora körkortet vid passage av en fartkamera, för det krävs det att ett brott har begåtts.
Och av rena symmetri skäl så skulle man aldrig mera kunna ha fortkörning i brottsbalken.
Då skulle heller aldrig hög fart vid en olycka kunna vara en försvårande omständighet.
Det stämmer nog dåligt med det allmänna rättsmedvetandet.
Så det är nog väldigt mycket som måste förändra och konsekvenserna är rätt stora.
Detta är nog mycket större än jag med min begränsade kunskap kan överblicka, så jag pekar bara på något litet jag kommit på.
Sedan så är det i fallet parkering bilen som får kontrollavgiften inte föraren, men bilen kan ju inte betala så det måste ägaren göra
Varför skulle det behöva begås ett brott för att dra in körkortet? Körkortet kan t.ex. återkallas av medicinska skäl. Finns inget problem där alltså.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rko ... C3.B6rkort
Och jag har inga problem med att fortkörning inte är ett brott, vårdslöshet i trafik är ett brott som fungerar precis lika bra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rko ... C3.B6rkort
Och jag har inga problem med att fortkörning inte är ett brott, vårdslöshet i trafik är ett brott som fungerar precis lika bra.