Tanka bilder från kamera, uppdatering: Nya problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mliljedl

Re: Tanka bilder från kamera, uppdatering: Nya problem

Inlägg av mliljedl »

säter skrev:Har köpt en beg. kamera #Canon ixus i zoom#.
Nu har jag försökt tanka över bilder till datorn (windows), via USB-kabeln.
Som vanligt när jag ansluter ny USB-vara, vill den ha en drivrutin.
Hittade en Twaindriver på Canons hemsida som var till rätt model av kamera.
.

Brukar inte windows hitta drivrutiner automatiskt? I allafall alla enheter jag anslutit via USB så har instalerat drivrutiner automatiskt. I allafall i windows XP och Vista
nga Canon kameror kommer upp som "Mass Storage Devices" enheter såvitt jag vet.
Gör som vi andra, skaffa en extern minneskortsläsare det är snabbare, billigare (mindre batteriförbrukning) samt säkrare.
Både min nuvarande kamera Canon ixus 85 och min gamla Canon Powershot A70 har kommit up som en extern enhet i utforskaren.

Sen tycker jag också att bilderna är dåliga för att vara en 5MP kamera... du har inte råkat ställa om upplösningen? Så den bara fungerar med kanske halva kapaciteten?

//Martin
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ofta som Windows inte hittar drivrutiner automatiskt.

Och ofta har de som installeras automatiskt inte full funktionalitet.

Har t.ex. installerat en och samma blåtandadapter på min dator och dotterns dator. På hennes lät jag den köra på XPs inbyggda, men min dator är installerad från en nLite:ad XP med blåtand borttaget (jag hade ju inte blåtand när jag installerade och trodde inte jag skulle köra det) så jag installerade från CDn som följde med adaptern.

På min dator fick jag tillgång till många fler blåtandtjänster än på hennes, t.ex. filöverföringara la utforskaren.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Någon "rökpuff" från blixten är INTE normalt!

(Det beror förstås på vad du menar med "rökpuff", ett poof-ljud kommer det normalt från blixten men det ska definitivt inte komma nån slags rök eller liknande...).

Ett tips är att jag tror att man fortfarande behöver en orginalskiva från "rätt" canon-kamera för att verkligen få in de program man "vill ha".

Canon är så urbota korkade att de tror att deras medföljande bajasprogram verkligen är så bra att någon frivilligt skulle köra dem ihop med kamera av något annat fabrikat eller liknande :( :tumner:

En gång i tiden var man "tvungen" att köra ZoomBrowserEx ihop med t.ex. Ixus-kamerorna för att tanka ur bilder. Jag *tror* att man numera faktiskt kan klara sig utan det eländet, men är inte helt säker.

Det verkar för övrigt som att skivan som följer med en EOS 450D innehåller vad som behövs för att prata med både en gammal Ixus 400 och en modernare Ixus 60.

(När det gäller strömförbrukningen så är det väl så att "alla" kompaktkameror drar ur batterierna ruskigt snabbt medan systemkameror och del allra enklaste leksak-kompaktkamerorna (typ VGA utan blixt eller så) kan köras "hur länge som helst" utan att byta/ladda batterier).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har det skett vissa framsteg.
Jag har exprimenterat lite med närbilder och konstaterat följande:
Bästa bild blir när man har "tulpanen"(närbildsläge) aktiverad.
Tvärt om mot vad man kan tro, så blir det bättre av att zooma objektivet max,
istället för att hålla kameran närmare objektet.
Det blir skarpare bild med blixt än utan, även om det är ljust så det räcker.
Förmodligen är man lite darrig, och den kortare exponeringtiden vid blixt gör att bilden blir skarpare.

Det finns även digital zoom, det har jag inte testat. Vad är vitsen med det?

Däremot att knäppa i dunkel belysning får jag inte att funka.
Det konstiga är att det blir ljusare bild om det becksvart i rummet.
Förmodligen är det någonting med automatiken som inte lirar när det halvmörkt och med blixt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Undvik digital zoom = pixelererar mera

Mörk omgivning = fm strul med avståndsinställning pga av det dåliga ljuset. (nu kan inte jag IXUS så jag kan ha fel)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enda användningen av digital zoom är att spara plats på minneskortet jämfört med att ta kort utan denna zoom och klippa ur saker i datorn. (Iofs kan det väl kanske vara så att automatik för exponering, vitbalans o.s.v. bara jobbar inom det inzoomade området). Med tanke på minneskortens priser idag så är det väl ingen större idé att använda digital zoom.

Blomma-ikonen är mycket riktigt makroläge (närbild) på Ixus.

Om du ställer om ISO-känsligheten så får du med högre ISO-tal visserligen brusigare bilder men också mindre känslighet för skakighet.

Googla hem en bruksanvisning för kameran och läs igenom den (om du hittar någon)!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har original instruktionsbok.
Tyvärr har jag inte CD'n som ska medfölja.

"Ett tips är att jag tror att man fortfarande behöver en orginalskiva från "rätt" canon-kamera för att verkligen få in de program man "vill ha"."

Menar du att man kan "byta" programvaran i kameran?

Ang. "rökpuffen" från blixten.
Jag testat igen nu, förmodligen var det att man har fingrat med flottiga fingrar på glaset som framkallade röken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag menade att åtminstone förr så behövde man orginalskivan för att få in canons program i datorn.

På stenåldern när ixus-kamerorna kom så var XP inte så jättevanligt, och hade man inte XP så var det över huvud taget inte möjligt att få ur bilderna ur kameran i Windows utan canons egna program. Jag tror inte det fanns något tredjepartsprogram på den tiden.

Jag är osäker men tror att man även idag vill ha canons egna program, de fixar iaf sådana saker som att "tanka ur alla bilder som inte redan tankats ur, sortera dem i mappar efter vilket datum bilderna är tagna" i ett enda svep o.s.v....
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Enda sättet att ta bra bilder är att "förstå vad det är man gör när man fotograferar + träna lite."

Sätt dig ner i soffan (med lite tilltugg + dricka) och läs hela bruksanvisningen ... två gånger. Läs fotoskolan samtidigt som du med din kamera testar att fotografera soffbordet med olika inställningar och olika ljus. Ändra en sak i taget notera vad som skiljer osv...

Bild

En vanlig byggstrålkastare för 129kr "höjer" bildkvalitén med 10'000kr.

EDIT: Om man ska fotografera saker som står still, i mörker och inte kan använda blixt. Testa med en vanlig icke digital kamera, där kan man köra med 3 timmar i exponeringstid utan att få brus. :wink:
Skriv svar