Att bygga en Equlizer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Att bygga en Equlizer?

Inlägg av psynoise »

Betydligt bättre schema iaf med RF-filter på ingången som den andra inte heller hade. Dock kräver den dubbelmatningsspäning som du själv skrev innan.
watti

Inlägg av watti »

Okey härligt härligt. Hoppades nästan på de, så jag får lära mig Viturell jord hehe. Börjar med några lättare Scheman därifrån sidan och ser vart jag kommer.
men kommer fortfarande inte in på elfa dock.. Men de har väl stäng redan?
//Mvh Simon
watti

Inlägg av watti »

Sådär, inköpt ihopkopplad och testad.

Testade som hastigast med detta Schema:

Bild

Musik låter bra, och alla potar tycks fungera. Förstärkningen kan stämma också. Men rösten liksom klipps bort låter de som. Detta måste väl bero på ström försörjningen inte är riktigt 100%? Fick ut runt -7 och 9+ V. Batterierna var inte riktigt exakt samma, Samt hade inga 220UF hemma så de fick bli 180.

Från är vilket schema ni tycker jag ska följa efter denna sida, Han skriver inte ut alla komponenter så ifall ni har en hint skriv den också :)
http://tangentsoft.net/elec/vgrounds.html

Mvh Simon
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Låter konstigt att just rösten klipps bort, måste vara något fel med kopplingen, hade matningspänningarna varit för låga och operationsförstärkaren börjar klippa tror jag mer att diskanten hade försvunnit tydligast.

Börja med att mäta matningspänningarna till varje operationsförstärkare, följ sedan signalen om du har tillgång till ett oscilloskop.
watti

Inlägg av watti »

Kan ha vart just den låten också, den innan lät de lite anurlunda. Kan mycket väl vara diskanten och lite lägre som klippsbort. Men en sak som inte står på Schemat är vart
om man kan säga så, Vart Minusvolt ska in och vart plusvolt ska in, kanske inte spelar någon roll?. Sen ska den ju drivas på 12v också inte 9.

Har ingen sådan avanserad utrustning tyvär och skulle jag haft en så hade jag nog inte vetat hur den användes. :(

ska kontrollera alla banor och se, Testa med ett par andra högtalare också eventuellt. Just nu körde jag endast på förstärkningen från Wellman kortet.

Kommer strax med resultat.

Men kan iaf inte ha de så här i bilen, måste ha en skysst strömförsörjning från bilbatteriet, så villket schema ser ganska lämpat ut?

//Mvh Simon
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Med en billig multimeter kan du iaf kontrollera matningsspänningen till operationsförstärkarna. Generellt kopplas jord endast till impedanselement som kondensatorerna och motstånden och den positiva samt negativa matningspänningen till motsvarande matningsben på operationsförstärkarna.
watti

Inlägg av watti »

Hmm nu Fungerar den klockrent :tumupp: , tappade bort ipoden, och testade med radions sterio 3,5 utag. Då låter den riktigt bra. Vet inte vad felet var innan, kanske låg smuts på kretskortet, för jag drog av de lite lätt nu. Byte plats på de dåliga batteriet och de bra också kan jag tillägga.

Men när f-n ska elfas hemsida börja fungera så man kan se ifall de har några delar.

Kontrollerade lite snabbt nu också och de tycks stämma,

Ett stort tack psynoise för all hjälp :) Hade väl bränt sönder den och slängt den vid de här laget annars! Nu återstår de bara monteringen i bilen

//Mvh Simon
watti

Inlägg av watti »

Måste fråga en sak till!
TLE2426CLP virtuell jordgenerator Som finns på elfa, den kan bara leverera 20mA

Vilket tyvärr låter otroligt lite.. Jag menar lysdioden kommer ju dra de.. :)

Jo frågan är hur mäter man Amper nu när de är 2st plus ingångar?!

//Mvh simon
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du ska mäta på din krets är det ända sättet att mäta spänningen över en resistans med ett oscilloskop igenom varje spänningsmatning, I = U / R. Detta eftersom vi har att göra med musik och toppströmmen kommer vara mycket högre än vad din multimeter visar som integrerar över en viss tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor
watti

Inlägg av watti »

Tänkte bara för att, Innan konverteringen till 2x12V alltså på 230in så ville de att man satte en 100ma Säkring. Men nu har jag ingen 230 bara 12v Direkt, Ingen aning riktigt hur man mäter om det. Har införskaffat några 4amp säkringar, då de kostade 5kr när jag var på biltema. De som ska drivas på denna säkring är en 7805- 1amp, "Tonförvandlaren" och en liten VU-meter, som max drar kanske 200ma. Bör de vara någonstanns i den kretsen?. Aja :) Hittade några sånna op-förstärkare i en låda här, så de är väl bara att köra och prova!

Har i alla fall kopplat ihop denna, och de fungerar bra:
http://tangentsoft.net/elec/bitmaps/vgr ... ijosae.png

Inte testat i bilen, men på 2x9v batterier, alltså 16V fungerar den helt okey.
Mvh Simon
watti

Inlägg av watti »

Sådär, nu är den nästan klar för att installeras i bilen.

Måste tacka med några bilder :)

Så här blev det:

Bild

Bild

Blir en Vu-mätare till höger där, där jag lämnat lite glas.

En annan fråga, Testade den i bilen och när jag startar bilen, så blir de ett riktig knaster. Bör jag sätta en typ 7812 (Om de finns sånna) innan min Viturella jord för att bli av med det?

Samt sitter några ben på kortet som ska jordas, Ska jag jorda med Viturell eller med vanlig jord? Samma sak om jag bygger ett metalskal till den, Vanlig eller virtuell jord där? :)

//Mvh Simon

Edit: Vet någon vart man kan köpa en 3.5 hona med "Skruv" topp eller liknande? den jag löda ihop där blev inte allt för bra..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tipsade om en equalizer i en annan tråd till en som
ville ha ett skolprojekt.

http://users.otenet.gr/~athsam/EQ_10_band.htm
watti

Inlägg av watti »

4k: Tack :) Men nu fyller denna upp mina förväntningar. Blir till nästa bil då :) Med radio-schema och hela den biten. Varför köpa något när de är kul att bygga själv (Till en viss gräns)

//Mvh Simon
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En annan fråga, Testade den i bilen och när jag startar bilen, så blir de ett riktig knaster. Bör jag sätta en typ 7812 (Om de finns sånna) innan min Viturella jord för att bli av med det?

Ingen bra ide alls, 78xx har två transistorer i serie med lasten och kräver därför ca 1,5 V högre ingångsspänning än utgångspänningen, dvs minst 13,5 V här. Sedan laddar man säkert ut batteriet mer än 12 V i många fall ändå.

Prova med 47 µF till 100 µF elektrolytkondensator precis innan kopplingen för den virtuellajorden. Sedan är det nästan obligatorisk med 100 nF och 10 µF kondensatorer på den positiva matningen till varje operationsförstärkare som har ljudsignal igenom sig.
Skriv svar