Både XP och Win98 i datorn?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bearing

Re: Både XP och Win98 i datorn?

Inlägg av bearing »

whynot skrev:Det var Quick Basic jag skulle ha in nu i Win 98
Jag kan köra qbasic under mitt XP. Vad är det som inte fungerar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

VMWARE Server är också gratis, jag kör det själv på min vistamaskin med ett par xp-burkar med riktigt gammal programvara som inte funkar i Vista.
Den stora fördelen med virtualisering framför dualboot är att man kan ha båda systemen igång samtidigt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hakar på denna tråd då jag skulle vilja ha någon form av VMWARE funktion, och det börjar bli jobbigt att underhålla en gammal W98 burk bara för detta..
Jag behöver Expanded memory till en DOS applikation vilket VMWARE inte stödjer, finns det något alternativ som stödjer Expanded Memory??

Not: Expanded Memory är att utnyttja de 64kB som ligger över 1MB för att kunna bankswitcha in upp tom 16MB, stenålder men i mitt fall nödvändigt. Ej att förknippa med Extended Memory som VMWARE stödjer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom VirtualPC emulerar en 440BX baserad PC fullt ut, kan jag inte se några problem med att köra MSDOS med både EMM386 och HIMEM laddade, vilket då ger dig både utökat och expanderat minne för dos-applikationer.
Eftsom du kan installera både VISTA och LINUX i en Virtuell PC kan du köra i protected mode också, såväl som nativ x86 och virtuell x86
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tackar, då får jag väl ta mig tid att prova.
Återkommer.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

mrfrenzy skrev:Glenn: det är väldigt få skitprogram som gör det, och dom kommer i alla fall att fungera eftersom fat32-partitionen går att komma åt ifrån XP.
Håller med mrfrenzy, har kört en dator med tripple boot. Riktig dos på C, w98 på D, w2k på E. Inga problem med att programmen installeras fel. Visst finns det vissa program som har inte använder sig av miljövariabler vid installationen, men har alltid gått att ändra installationsväg manuellt i fall föreslagna installationssökväg varit fel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har kört Win98 och XP med dualboot i några år. Sedan bytte jag 98 till XP, så jag nu kör två WinXP-installationer på samma datorn.
Den ena på C: och den andra (som jag sitter vid nu) ligger på D:

Fastnade för det där med "väldigt få skitprogram".
Flera av WinXP's uppdateringar har hamnat på fel enhet. Några av Microsofts program också, som t.ex Microsoft Robotics Studio.
Tittar jag vidare så ser jag Mach3, WinFast (program för att spela in från s-video-ingången på grafikkortet), osv.
Vet inte riktigt om jag kan kalla dem för "skitprogram" direkt... :)

Men de är undantag. För det mesta så fungerar det utmärkt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag håller med MrFrenzy. Jag har haft både 98 och XP installerat på det viset som beskrevs. Inga problem alls med den kombinationen. 98 är lite kinkigt och bör/skall ligga på C:. XP är däremot inga problem att installera på annan valfri partition. Jag har faktiskt heller aldrig haft problem med installationer som förutsätter C:. Det måste vara ytterst sällsynt. Däremot finns det många som inte kan skilja på "Program" och "Program Files", för installation på engelsk resp. svensk Windows.

VirtualBox är kanonbra, absolut. Men onödigt för att bara lösa detta. På detta sättet så körs båda OS:en "native".
bearing

Inlägg av bearing »

Fast problemet här verkar ju bara vara att qbasic inte funkar under XP. Det gör det på min dator. Jag läste någonstans att det måste finnas en autoexec.nt för att qbasic ska funka.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Då hade ja helt klart kört en virtuell miljö I mitt fall hade jag tagit Virtualbox. Mest för att jag itne kan Ms egna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

QB45 funkar utmärkt på min XP Pro, nu kompilerar jag iochförsig alltid till fristående EXE fil om det spelar roll.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Samma för mig.
Han säger dock att han behöver EMS-minne, han kanske har ett riktigt stort projekt i QB som han jobbar med?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kanske enklare att bya Q-BASIC till något nyare/bättre ?
BJ

Inlägg av BJ »

BJ skrev:...
För att köra windows: Koppla in windows-hårddisken.
För att köra linux: Bryt strömmen till windows-hårddisken.
Jag hittade ett annat sätt att välja vilken hårddisk
datorn ska starta ifrån: På min dator kan man
trycka på F8 precis när man har startat eller
startat om den.

(Men man får fortfarande ha windows-hårddisken
urkopplad när man lägger in linux, för grub vill
tydligen alltid lägga in sig på hårddisk 0 - tror jag.
Verkar det som i alla fall.
Om man har windows-hårddisken avstängd då
så får man grub på linux-hårddisken i stället.
Så som det "ska" vara när man gör så.)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fördelen med att köra i en virtuell PC är ju att man kan ha den igång samtidigt som värdmaskinen.

Kör man dual/triple/quad/whatever boot så måste man starta om maskinen för att byta miljö.

Med VirtualPC så kan man dessutom göra en backup av den virtuella maskinen bara genom att kopiera dess diskimage. Hur enkelt som helst att återställa om nåt skiter sig.
Skriv svar