Seriekoppling av batterier till Gokart

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gilga

Re: Seriekoppling av batterier till Gokart

Inlägg av gilga »

Nä, allt på bilen går på 48 volt...
laban12

Inlägg av laban12 »

Ja jävlar!! 60 snabbladdningscykler om dagen i tre år???
Du bör nog räkna med ett batteribyte om året! :o
bearing

Inlägg av bearing »

Det är förmodligen inte så djupa cykler.

Så här skriver en tillverkare av elgokarts:
If you discharge an OPTIMA Yellow Top for example 10% you can do that over 10'000 times.
If you discharge the battery 50% you can do that about 1'000 times and if you completely dischatrge the battery (100%) you
can only do it about 350 times.
Från http://www.asmokarts.com/ FAQ
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och 60 snabbladdningar om dagen blir typ 20.000st på ett år, så enligt dom siffrorna borde man kunna räkna med drygt ett halvårs livslängd ;)

10% känns dessutom rätt otroligt i en El-gocart då dom nog drar rätt duktigt med ström och man inte vill ha så mycket dövikt på dom?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För dom flesta blybatterier anges kapaciteten över 20h.
Jag hittar inget vettigt datablad på Optima Yellow, men om man tar en vanlig ventilreglerad på 18Ah som exempel:
Urladdningshastighet Ström Kapacitet
1/20C 0,9A 18Ah
1/5C 3,6A 15,3Ah
1C 18A 8,1Ah
3C 54A 6,48Ah

Batteriet klarar helt enkelt inte att leverera ström mycket fortare än så. Optima är säkert bättre, men den kan knappast leverera mer än 8C kontinuerligt.
bearing

Inlägg av bearing »

Vem har sagt att de laddas ur helt?
Förmodligen laddas de ur med peakström på runt 2C i åtta minuter så att kanske bara 10%-20% av kapaciteten används. I länken ovan nämns mellan 90A och 120A batteriström begränsat av controllern. Det motsvarar 5-7 hästkrafter vilket låter som ganska hög effekt för en hyrkart.

Och han har bara sagt att de cyklas 60 gånger per dag under intensiva dagar. Snittet ligger betydlig lägre gissar jag, med tanke på hur tomt det verkar vara på banorna jag åkt på.
gilga

Inlägg av gilga »

Har nu kollat hur läng tid kartarna har gått och de ligger på mellan 700-900 timmars tid vilket innebär ca 6500 körningar och tillika laddningar, så det kanske inte är så konstigt om batterierna börjar bli dåliga. :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jo men har du alltid problem med att 1 batteri per bil blir dåligt före dom andra så kan man kanske lösa det

allternativt matcha batterierna när man byter, då håller dom längst

man ska skilja på problemen

många laddningar/urladdningar ger dåliga batterier, men om batterierna är likvärdiga så blir dom dåliga ungefär samtidigt per bil

att ett av fyra ger sig bör man försöka undvika, eller så får man börja pyssla lite, som att plocka om batterierna så man har likvärdiga per bil, och köpa nya till någon bil, som då blir bäst :wink:

bästa hadde ju varit att logga alla batterierna i realtid och hålla koll på dom, det vore en bra början för dom överaktiva elektronikarna :lol:
gilga

Inlägg av gilga »

ja, har vi någon överaktiv elektronikare som vill logga dom åt mig. kan betala i fria gokartkörningar... :lol:
bearing

Inlägg av bearing »

Var ligger banan?
gilga

Inlägg av gilga »

Den ligger i Östersund.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

hur många bilar är det ? ...
gilga

Inlägg av gilga »

sammanlagt har vi tolv stycken men för tillfället är bara 9 st i drift.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

k - så 1 eller 9 eller 12 st övervakningsenheter som loggar 4 batterier var ... borde vara värt mer än bara en free ride ;-) bara komponenterna trådlös dataöverföring kapsling kontakter är minst 1000;- st tippar jag, sen arbetet på det ... skulle nog löna sig för att ha koll på battsen ... det som igentligen driver rörelsen så att säga ...

av ren nyfikenhet vad är Er elräkning på ? ... är ni inomhus eller utomhus . belysning ? ...
gilga

Inlägg av gilga »

Kan jag absolut tänka mig att det är värt, har ingen aning om hur något liknande konstrueras, tyvärr så finns inte pengarna för något dylikt för tillfället.

Vad vår elräkning ligger på har jag ingen aning om, vi är en inomhushall med bra mycket mer aktiviteter än bara gokart, bland annat Boda Borg (som för övrigt är väldigt spännande teknikmässigt) Laserhall, klättervägg och mycket annat, sammanlagt är hallens yta på 7500 kvadrat så det finns en hel del att serva för stackars mig. :)
Skriv svar