Aktiv P-skiva

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johanb

Re: Aktiv P-skiva

Inlägg av Johanb »

Frågan är om en elektronisk (ex LCD,LED) variant skulle godkännas som P-skiva.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Bild

Jag tror dom går efter om den står närmast halv eller hel, jag har inte behövt mäta så att den står exakt rakt så en P-skiva med urverk där bak är nog den enklast och bästa lösningen. Det syns ju inte att den rör sig om man inte stirrar en längre stund på den och lapplisorna vill ju lappa så många bilar som möjligt men skulle man ha oturen att lapplisan ser att den rörde lite på sig är det nog kört.
Bilisten

Inlägg av Bilisten »

danielr112 skrev:så svår är det väl inte?

Man använder en underskiva med försänkningar i. Mot dessa har man en fjäderbelastad kule som gör att den tickar på de olika ställena. Man har en visare som sedan är fjäderbelastad och drar den runtom. Med rätt dimensionering på allt kommer den ticka över till nästa hål när visaren har rört sig tillräkligt långt.
Det var just såna lösningar jag hade väntat på hära. Och visst verkar det vara svårt! Tänk om man lutar skivan fel eller vrider in starttiden för hårt eller nåt sånt. "Rätt belastning" är nyckelordet där, känner jag. Man kan iofs prova sig fram, men jag ville höra efter om nån spontant hade en enkelt billig typlösning på problemet med att fixa stegvis rotation.
Bilisten

Inlägg av Bilisten »

Stolleman skrev:Jag tror dom går efter om den står närmast halv eller hel,
Är det så, så är det ju helt perfa!
Jag ska ta reda på't imorrn.

Hoppsan! Nu glömde jag bort att använda det löjligt formella språkbruk jag använde mig av i inlägg tidigare idag. Något som ingen här valde att kommentera, överraskande nog.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jodå visst märktes det men världen är så full av konstiga människor så du var bara en till :lol:

Protte
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Här får alla vara sig själva, en av alla bra saker med EF :)

Men jag personligen föredrar ditt senast använda språkbruk, då är det lättare att skumma igenom texten :wink:
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Förutsatt att problemet gäller just det att man glömmer ställa in eller lägga fram P-skivan tänke jag också tipsa om den svenska prylen AutoParkTime (tydligen från utvecklare som inte kan svenska, men den lär ju vara svensk). Den skall vara godkänd av någon, hur mycket det nu betyder i verkligheten. Det är i korthet ett kvartsur med LCD-display, man klistrar en kontakt på förardörren, varje gång dörren stängs visar klockan nästkommande halvtimmestid (utan fusk).

När jag för några månader sedan pensionerade min lödkolv från Biltema till förmån för en Aoyue 968 (lödstation med varmluft och rökutsug) som jag köpte från tyska Wiltec passade jag på att beställa lite annat roligt också, bland annat en halvautomatisk P-skiva. Det är en pryl med analogt enkelt urverk som driver just klockskivan, som i en vanlig P-skiva men av rejäl plast. På baksidan finns en spak som antingen låter klockskivan snurra fritt, eller bromsar den (håller kvar den på den tid när man slår om spaken). När man kommer tillbaka till bilen slår man om spaken till friläge, och om man har varit borta mindre än 3-4 timmar (tror jag) så hoppar skivan ifatt till aktuell tid. Jag har använt den några månader utan att få böter av det skälet, den stannar inte på närmast kommande halvtimme men det verkar inte har besvärat någon än. Ibland glömmer jag att släppa på bromsen, och då får jag ställa in korrekt tid nästa gång jag skall använda den.

Ett av mina projekt som jag tänkte skriva mer om här vid tillfälle innehåller bland annat (minst) en MCU, OBD-2-interface och en GPS-mottagare som kan korrigera tiden i en RTC som också finns med. Då tänkte jag sätta en extra display i framrutan att använda som P-skiva. När motorn stängs av (jag får inga svar från bilens ECU över OBD-2 längre) skall då min virtuella P-skiva visa tiden för närmast kommande 30-minutersskifte. I min bil finns det spänning på OBD-2-porten även när bilen är avstängd, och det är där jag tar ström till mitt projekt. Jag kan inte lova att alla bilar fungerar likadant.

Helt utanför ämnet passar jag på att berätta om den osannolika svetshjälmen jag beställde från Wiltec. Jag är en glad amatör vad gäller svetsning men har kommit över en ESAB Smashweld 180 (?) som fungerar bra med trefasuttaget i mitt garage. För mig som amatör känns det lite knepigt att använda en vanlig svetshjälm och när jag "bockat" ned visiret fortfarande ha känsla för var arbetsstycken och handtag befinner sig, men jag har inte tyckt att det var rimligt att lägga minst en tusenlapp på en automatisk svetshjälm. Här fick jag en sådan för 3-400 kronor, och dessutom med grym motivlack med flammor. Min femåriga son (fyra när detta paket kom) blev mycket avundsjuk på den. :)

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan man inte köra med stroboskop och snurra skivan i typ 500varv/min.
Varje halvtimme justeras stroberna från lampan.
Med en stark blixtlmpa kanske det går montera bakom och få genomlysning.
Velleman har en lämplig, kanske lite låg frekvens för ändamålet men kanske
går att trimma.
http://www.vellemanprojects.com/downloa ... _k2601.pdf
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Haha, snacka om overkill :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns ju färdiga digitala, godkända varianter att köpa, har sett dom in flera köpcenter.

Fast det är ju alltid roligare att bygga själv förstås.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men snubbriken är ju ute efter att luras. Dom godkända är ju godkända pga att dom inte luras.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jojje skrev:Men snubbriken är ju ute efter att luras. Dom godkända är ju godkända pga att dom inte luras.
Tja, det framgick inte, om man inte läste mellan raderan :)

..Men om jag skulle bygga om för att luras så skulle jag ändå modifiera en digital variant, det är ganska lätt att styra en LCD.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Glenn skrev:..Men om jag skulle bygga om för att luras så skulle jag ändå modifiera en digital variant, det är ganska lätt att styra en LCD.
Det borde inte vara omöjligt att ta en AutoParkTime (som P-vakterna antagligen vet att är godkänd) och byta inkråmet till något som passar ens egna behov. Lägg till en PIR-sensor så kan man justera tiden just när någon närmar sig vindrutan.

Ett problem är att de nu ofta använder digitalkamera, så även om det är en intellektuellt intressant diskussion är jag inte säker på att kommer att fungera i praktiken. Å andra sidan kanske en kamerablixt kopplad till en slavutlösare kan lösa det problemet (och dessutom göra det mycket svårare för hastighetskameror).

4kTRB: Jag hade en idé om stroboskop, eller snarare så många högeffekts-LED (>= 3-7W) man kan få plats med, monterade längs med vindrutans insida längs med vindrutetorkarnas viloläge. Använd valfri teknik för att känna av när någon vidrör torkarna, slå på alla LED på max effekt i kanske 5 sekunder. Den som hade blicken riktad mot dina torkare kommer att vara tillfälligt (?) blind. Lägg till ett antal sirener med högsta ljudtryck du kan få tag på, också riktade mot vindrutetorkarområdet, som aktiveras av samma sensorer så kommer kontrollanterna att få det ganska svårt om de vill lappa bilen. Vilken påföljden blir rent juridiskt för bilägaren har jag ingen aning om. :twisted:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Bilisten skrev: Hoppsan! Nu glömde jag bort att använda det löjligt formella språkbruk jag använde mig av i inlägg tidigare idag. Något som ingen här valde att kommentera, överraskande nog.
Jag gillade detta
1. H Ä L S N I N G S F R A S

Hejsan allihopa!
:lol: (sorry för lite offtopic) men tänkte det var bäst att inte kommenterar. Alla är vi ju olika :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Teknikmagasinet hade just såna efterfrågade p-skivor innan, men jag gissar att dom inte får säljas längre.
Skriv svar