Makita bandslip strömförande
Re: Makita bandslip strömförande
NEJ, man får absolut inte använda den med enkelisolering, eller med uppmärkt stickpropp.
Om du inte kan laga felet, eller byta motorn eller var nu problemet sitter så kassera maskinen.
Alla elinstallationer designas så att ett enkelfel inte ska vara farligt, om man medvetet har ett enkelfel så kommer nästa problem ge upphov till ett dubbelfel som ofta slutar med olycka.
Om du inte kan laga felet, eller byta motorn eller var nu problemet sitter så kassera maskinen.
Alla elinstallationer designas så att ett enkelfel inte ska vara farligt, om man medvetet har ett enkelfel så kommer nästa problem ge upphov till ett dubbelfel som ofta slutar med olycka.
-
Vad tror ni om idén att byta till jordad kabel?
Ansluta skyddsjorden till metallhöljet.
Dubbelisolering är bevisligen ingen pålitlig konstruktion.
Andra apparater där krypström är vanligt är ju alltid jordade, typ motorvärmare och varmvattenberedare.
Ansluta skyddsjorden till metallhöljet.
Dubbelisolering är bevisligen ingen pålitlig konstruktion.
Andra apparater där krypström är vanligt är ju alltid jordade, typ motorvärmare och varmvattenberedare.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du kollat med importören om huruvida du kan reklamera eländet?
Testa att mäta med en belastning mellan probarna, typ 10 kΩ eller så, och se om du får samma värden.
Ja, eller kanske mäta strömmen i stället.
Isolationsfelet är ju så litet att det inte går att mäta med ohm-meter.
Isolationsfelet är ju så litet att det inte går att mäta med ohm-meter.
Nu har jag monterat ihop maskinen, och mätt ström mellan maskinhuset och skyddsjord i vägguttaget.
Strömmen är inte mätbar. Då kan man inte rimligen få nån stöt av den heller.
Jag gjorde ett test, mätte spänningen på en nyrenoverad likadan bandslip, 90V.
Mätte på en dubbelisolerad vinkelslip, 55V. En Dremmel, 40V.
Jag tror det är som arvidb säger, det går inte att mäta utan belastning.
Nu hade jag inget motstånd, men om strömmen är noll, borde det väl vara ok?
Strömmen är inte mätbar. Då kan man inte rimligen få nån stöt av den heller.
Jag gjorde ett test, mätte spänningen på en nyrenoverad likadan bandslip, 90V.
Mätte på en dubbelisolerad vinkelslip, 55V. En Dremmel, 40V.
Jag tror det är som arvidb säger, det går inte att mäta utan belastning.
Nu hade jag inget motstånd, men om strömmen är noll, borde det väl vara ok?
Det kan ju vara kapacitiv överföring åxå, då går det inte att mäta överslag med dc eftersom det inte är nåt överslag.
Kan du förklara lite närmare för en som är rudis.
Jag mätte väl inte med DC? Jag hade ju 230V nätspänning på.
Jag tror instrumentet är för känsligt, hade man mätt med ett analogt visarinstrument tror jag resultatet blivit ett annat.
Jag mätte väl inte med DC? Jag hade ju 230V nätspänning på.
Jag tror instrumentet är för känsligt, hade man mätt med ett analogt visarinstrument tror jag resultatet blivit ett annat.
Du mätte med ohmmeter en bit upp och de flesta ohmmetrar mäter med dc.
Du kan ohmmäta till avbrott på en vanlig kondesator med dc men ac kommer ju igenom ändå, eller strömmen kommer inte igenom men den åker fram och tillbaka.
Det är ju det här med att se strömmen som vatten och en kondensator som ett gummimembran, du flyttar en skvätt vatten varje gång du vänder på ríktningen på vattnet tills membranet är bottnat.
Det rinner ju inget vatten förbi membranet men det går att flytta vattnet fram och tillbaka, funkar ganska likadant med elektroner och en kondensator.
Du kan ohmmäta till avbrott på en vanlig kondesator med dc men ac kommer ju igenom ändå, eller strömmen kommer inte igenom men den åker fram och tillbaka.
Det är ju det här med att se strömmen som vatten och en kondensator som ett gummimembran, du flyttar en skvätt vatten varje gång du vänder på ríktningen på vattnet tills membranet är bottnat.
Det rinner ju inget vatten förbi membranet men det går att flytta vattnet fram och tillbaka, funkar ganska likadant med elektroner och en kondensator.
Jag tror det klarnade lite.
Du menar alltså att där jag har en liten överledning, uppför det sig som en kondensator?
Därför får jag överledning vid AC men ej vid ohmmätning?
Den teorin köper jag.
Hursomhelst, efter min rengöring och lite pill, så får jag inga stötar av den längre.
Du menar alltså att där jag har en liten överledning, uppför det sig som en kondensator?
Därför får jag överledning vid AC men ej vid ohmmätning?
Den teorin köper jag.
Hursomhelst, efter min rengöring och lite pill, så får jag inga stötar av den längre.
Nej nu fick du det om bakfoten, jag är inne på avstörningskondensatorn fortfarande, du har tydligen kommit längre.
Men det kan fortfarande vara koldamm, om det ligger ett tunt lager kan det vara att det behövs högre spänning för att det ska kunna hoppa mellan kolkornen.
Då kan det komma över med 230V men det är helt avbrott vid lägre spänning.

Men det kan fortfarande vara koldamm, om det ligger ett tunt lager kan det vara att det behövs högre spänning för att det ska kunna hoppa mellan kolkornen.
Då kan det komma över med 230V men det är helt avbrott vid lägre spänning.
Jasså, du menade avstörningskondensatorn. Den har jag klippt bort för länge sedan, utan resultat.
Eftersom alla dubbelisolerade maskiner jag har, verkar ha samma åkomma, tror jag inte det är nåt riktigt "fel".
Jag tror mer på arvidb,s idé, att man måste ha lite belastning när man mäter.
Man blir ju lite skeptisk till om dubbelisolering är så riktigt bra. Skyddsjord borde vara säkrare.
Jordfelsbrytare vore ju naturligtvis den bästa säkerheten.
Eftersom alla dubbelisolerade maskiner jag har, verkar ha samma åkomma, tror jag inte det är nåt riktigt "fel".
Jag tror mer på arvidb,s idé, att man måste ha lite belastning när man mäter.
Man blir ju lite skeptisk till om dubbelisolering är så riktigt bra. Skyddsjord borde vara säkrare.
Jordfelsbrytare vore ju naturligtvis den bästa säkerheten.
Jag håller på att bli tokig på den här bandslipen.
Jag får stötar av den hela tiden.
Är det ofarligt att bygga om den till skyddsjordad?
Jag får stötar av den hela tiden.
Är det ofarligt att bygga om den till skyddsjordad?
Här hos mig är en hel del grejer lite halvt strömförande åxå, flera datorer är det, andra vissa grejer i hela huset.. så det är nog ingen fara så vida det inte smäller till och du flyger förton meter bakåt.