Baslåda, projektarbete!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
E85

Re: Baslåda, projektarbete!

Inlägg av E85 »

Så du ska ha dubbla 12" och dubbla 6x9" i samma låda eller har jag missförstått? Det är ganska maffigt för en stackars Polo. :)
Projektarbeten brukar väl vara på 100p, så vad ska du göra när du första arbetsdagen har sågat ut alla bitar, skruvat ihop lådan och provspelat? :D
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om det skall vara budget börja med att slopa allty vad 6x9:or heter, det ger inte bättre ljud och kostar pengar som du kan lägga på framsystem och baslåda + slutsteg. Även om du inte hade en budget att anpassa efter skulle jag säga att du ska slopa 6x9 då det oftast bara ger en rörig ljudbild och problem.
Viktor

Inlägg av Viktor »

E85, antingen dubbla gas 10or eller en kicker 12 ska bara en låda och sen de 2 69orna ska jag kanske sätta i lådan ev hatthyllan :) tror de blir tight att få in de där bak dock x)
saken är att jag har ingen som helst aning om hur jag ska gå till väga osv, där är de som kommer att ta tid :p

björn, med andra ord så suger dom 60orna jag kollat på ? :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Viktor skrev: björn, med andra ord så suger dom 60orna jag kollat på ? :)
Ja, precis som alla andra 6x9:or... Varför vill du ha 6x9or?
Viktor

Inlägg av Viktor »

Hur skulle du lägga upp det för att får en så bra ljudbild som möjligt? Vad skulle du använda för element osv?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vad har du för bil? (känns dumt att ge tips som inte går att genomföra...)
Viktor

Inlägg av Viktor »

Jag har en Polo 1.4 -99
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Viktor skrev:Jag har en Polo 1.4 -99
Har du inga kompisar som kan hjälpa dig? Eftersom du går på elprogrammet så borde åtminstonde dina kompisar kunna lite om det!
Har du ingen snäll elektronik lärare som kan hjälpa dig med elektroniksakerna?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Om det nu handlar om budget så skulle jag personligen valt t.ex 6.5" högtalare med separat diskant fram och et 10"/12" baselement.. Du kan t.ex kolla lite på Kicker Comp C12 eller C10, vad jag hört ska dom vara både lättdrivna och ge bra ljud, koppla ihop det med något monoslutsteg eller bryggat flerkanal, bör ge ganska acceptabelt ljud.. Kan eventuellt vara värt att köpa en kondensator till den också och koppla till slutsteget om ditt batteri inte är så starkt.

MDS har t.ex "MDS Grand Prix GP2 2007-design" på REA eller nåt, 799:- för 150WRMS.

Skulle inte rekommendera GAS 9"x6"orna du kollade på, har dom själv och tycker inte dom låter särskilt bra.

Och sen om att detta inte vore ett skolprojekt.. Har svårt att det inte skulle gå att göra ett projekt arbete på gymnasie nivå av det hela om man gör det seriöst nog.
Senast redigerad av Bonehead 31 augusti 2009, 17:13:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag skulle börja med bra framhögtalare av känt märke tex Alpine, DLS, Macrom, osv och en bra stereo (du har kanske redan stereo som är bra nog). Sedan när det gäller bas och slutsteg så gäller samma sak(känt bra märke). Om det blir för mycket pengar på en gång så får du försöka tänka framåt och på vad som är viktigast för dig, jag skulle tro att du i första skedet kommer att driva framsystemet med stereons inbyggda effekt vilket funkar men kan vara en framtida uppgradering att sätta ett lite steg där med.

Baslåda skulle jag bygga efter vad basen du köper vill ha och den skall vara vänd spelandes bakåt i en polo (halvkombi).

Svårt att ge mer specifika tips än så tycker jag.

Annat att tänka på är : Gå inte på effekt hysterin, bättre med BRA ljud än mycket (Mycket ljud brukar man bara tröttna på) och bestäm dig för vilken typ av ljud du vill ha (dvs vad är viktigt för DIG?) och vilken typ av musik som du kommer att spela mest. Åk sedan in till din lokala bilstereobutik och få lite tips och råd (dom kanske tom kan ge lite schyssta priser :) )

/B
Viktor

Inlägg av Viktor »

Jag har just nu en Pioneer Mosfet 45w x4 stereo inkopplad, är de ngt man kan ha som grund? Eller behövs de bättre grejer? Dock måste högtalarna som följer med den bytas för dom har blivit sprängda x)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

använd för guds skull inte MDS! det är bara totalt skräp! fick ett MDS fanatic steg av en kompis, av att döma av vikten så kändes det som att det var mycke innehåll i det. inte då! det var nästan helt tomt inuti! snacka om att betala för märket! DLS är ett mycket bättre alternativ! där får man vad man betalar för iaf.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

måste bara försvara 6*9:orna. i min gamla bil (saab og900) så hade jag ett par dls som 6x9, dom lät ganska så bra faktiskt.
köpte ny bil (saab ng900) o nya högtalare, inphinitys 6x9 kappa, dom rekomenderar jag varmt, mkt bra ljud! både i diskant och bas!
kompleterade systemet med JBL GTO 6,5" med lösa diskanter fram. men visst, har man en baslåda så tar den mkt ifrån 6x9:orna, men jag tycker ifall att de låter betydligt bättre om man få diskant även bakifrån.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tycker också att vissa 6*9 låter bra. phaselinear har ett par som låter sjukt bra! (kommer inte ihåg modell)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, nu är vi inne på det med vad som olika människor tycker låter bra och vad man inte tycker låter bra (vilket också trådskaparen var ute efter så inget fel i det), men för att man skall ha någon nytta av det så behöver nog övriga skribenter (och trådskaparen) berätta vad man tycker om och *hur* "du" tycker att det skall låta.

Jag sågar (kanske lite oförskämt då jag drar all över en kant trots att vissa är bättre och andra sämre) alla 6x9 pga att jag anser att ljudet *skall* komma framifrån, precis som det gör om man är på en konsert. Tack vare att subbas är svår att riktningsbestämma så är det OK men några 6x9 villjag helst inte ha normalt sett, dom kan dock funka som lite utfyllnad ibland.
Förövrigt vill jag ha bra midbas med ordentligt klipp utan att den tappar fokus på instrumenten, subbas vil jag ha för att middar sällan klarar spela bra under 40-80 Hz och där finns en del viktig del av ljudet.
Jag brukar också sträva efter en anläggning som klarar all typ av musik, men då brukar det snabbt bli dyrt och om man skall ha en stram budget bör man lägga fokus på den typ av musik man gillar.
Skriv svar