>Vi har nu fått tag på en tändare från en oljebrännare, den bör ju funka..
Ström och späning till tändelektroder ÄR DÖDLIGT STORT !!!!!
Har hänt flera dödsolyckor med tändare för oljebrännare.....
Tändare till Jetmotor
Re: Tändare till Jetmotor
Det är rätt så svårt att tända direkt på diesel i en gasturbin. Det kan t.o.m. vara väldigt svårt.
Man måste ha blandningen luft/bränsle rätt (dvs dieseln måste förångat),
samt inte för hög hastighet där man tänder.
Som någon skrev, så är det rätt så vanligt att först tända åtminstone en liten tändbrännare eller pilotbrännare på gas (Propan eller Naturgas) och sedan därefter tända main brännaren på olja.
Lite filmluft som spolar rent BK väggarna från bränsle är aldrig fel om man vill ha lite livslängd på sin BK.
Tändsiftet kan det också vara svårt att få bra livslängd på och om man spolar detta med för mycket luft så är det å andra sidan svårt att tända.
Då man använder tändstift brukar man ha en elektronik som pulsar en gnista med ca 1-2 Hz
Man måste ha blandningen luft/bränsle rätt (dvs dieseln måste förångat),
samt inte för hög hastighet där man tänder.
Som någon skrev, så är det rätt så vanligt att först tända åtminstone en liten tändbrännare eller pilotbrännare på gas (Propan eller Naturgas) och sedan därefter tända main brännaren på olja.
Lite filmluft som spolar rent BK väggarna från bränsle är aldrig fel om man vill ha lite livslängd på sin BK.
Tändsiftet kan det också vara svårt att få bra livslängd på och om man spolar detta med för mycket luft så är det å andra sidan svårt att tända.
Då man använder tändstift brukar man ha en elektronik som pulsar en gnista med ca 1-2 Hz