APC Smart-UPS 700 blinkar och piper

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: APC Smart-UPS 700 blinkar och piper

Inlägg av bonecrime »

Fråga. Om man kopplar den till ett labbagg, kommer den inte att försöka ladda labbagget då? :P
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Det behövs bara en liten puls typ för att UPS:n ska tro att det sitter ett batterin i UPS:n.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan fuska med en rejäl motorkondensator från gammal tvättmaskin?
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Testade med labbaget ändå via en diod för säkerhets skull. Den funkade! :mrgreen: Röck ur nätspänningen och den funkade fortfarande, tog en del ström, och gav ut 220V. Yay! Kopplade in lite last på den, men då stängde den ner sig. Jag tror inte den var riktigt nöjd med labbagget! Då blir det nog en tur till Biltema imorrn då! :)
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

xxargs skrev:kom ihåg att det i många fall inte är lönt att koppla in större batterier än orginalbatterier till mindre UPS - ofta bygger dom på att batterierna skall ta slut innan UPS:n överhettas i resevdriftläget...
Även om detta oftast är sant, så måste jag påpeka att APC faktiskt dimensionerar trissorna och deras kylning generöst i deras Smart-UPS-serie och äldre Back-UPS:ar. Min 750VA Smart-UPS kan köras i en halvtimme under maxlast med originalkylaren utan att trissorna går över 110°C, och efter att ha lagt på en gammal grafikkortskylfläns (A la Geforce 5200) så klarar den över tre timmar. Har också en bunt simplare lådor som matar ut hackad våg, och de klarar sig ypperligt på originalflänsarna.

Men man ska nog se upp, det är inte en gång man har sett UPS:ar i kVA-området med flänsar som består av två kubikcentimeter aluminium.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har hittills inte stött på en APC SmartUPS som varit trasig. Verkade till synes totalt stendöda, men med nya batterier i har alla funkat. Har 3st i drift här hemma... :mrgreen:
danwi

Inlägg av danwi »

Jag fick tag på en Back-UPS för några år sedan som var helt död när jag fick den. Det visade sig att det bara var att byta batteriet (till ett Biltema 7,2 Ah) så levde den igen!

Jag har varit med om en Smart-UPS som inte funkade, men det var redan när den kom ny från leverantören. Det var ett rent elände att få den utbytt av APC... Tog hur lång tid som helst... Nåväl, till slut fick jag en bättre (eller iaf dyrare :)) UPS som utbytesenhet och den lever och gör sitt jobb väl sen ett par år tillbaka. Slipper man strula med returer till APC så är det en väldigt bra leverantör!

// Daniel
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Kan meddela att den lever nu med ett par 7,2AH batterier från Biltema. :) Men som alltid när man går in i sånna affärer får man med mer än man tänkt sig ut därifrån ... konstig effekt de har på en ... :?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Jag har varit på biltema och kollat flera gånger men har aldrig haft något planerat eller oplanerat med mig ut.
Utan cach-in så blir inget cach-ut.
Välkommen in i UPS klubben då =)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Tack tack! :) Nåja hade glömt tidigare att köpa ett par 4-vägs eluttag, så de inhandlade jag där när jag helt slumpmässigt kom på det. Och så hittade jag ett par sånna där billiga solcellslampor som jag tänkt strapsa fast på balkongräcket. Sånna har jag ju tänkt på att skaffa innan med. Så helt impuls var det ändå inte! :P
Skriv svar