AC->AC trafo frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: AC->AC trafo frågor

Inlägg av Nerre »

zarck skrev:Låter väldigt intressant, jag hänger med på hur spänningen justeras, men inte hur strömen justeras.
Strömmen kan inte justeras, det är ohms lag och resistansen hos pennan som styr vad spänningen ger för ström. (Ok, inre resistansen hos trafon påverkar väl lite grann också, men det är nog försumbart.)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

zarck skrev:Låter väldigt intressant, jag hänger med på hur spänningen justeras, men inte hur strömen justeras.

Hur fungerar de paralella lindningarna? behöver man sammanfoga de rent fysiskt på nått sätt? eller räcker det med att linda 7 varv, klippa tråden och linda 7 varv till brevid?

Ingen risk för härdsmälta om jag väljer den 2mm tjocka koppartråden? =)

När börjar strömmen bli en risk för att den smälter kablar? Tänkte använda mig av vanliga 220v elkablar (brukar återvinna gammla pc kablar).

Fundera på en ratt för att kunna ställa in effekten från 0-100%, känns lite smidigare än att behöva ändra lindningarna, men vad kallas en sådan?

det räcker gott att bara linda jämtevarandra . i stort sätt är det så du kan bara prova dig fram

risken börjar komma från ca 3 A per kvadratmillimeter kabel till ca 6 A per kvadratmilimeter

ska du ha steglöst variabelt är det mycket mera jobb, enklast med en dyr vridtrafo innan den vanliga, eller en tyristorstyrning

men gör du det smidigt så kan du ha en lindning med uttag per varv, och bara välja vilket varv du kopplar på din penna på, den varianten hadde jag tagit , tveklöst enklast
zarck

Inlägg av zarck »

Hmm, alltså strömen går inte att reglera, bara hantera. Dvs en lindning med 7 varv skulle ge 1v och 25VA? Det enda som korrigerar detta är resistansen i kretsen som trafot driver?
Och för att inte bränna trafot så lindar man parallella?

Har jag förstått det rätt nu?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

strömmen är alltid beroende av vad du har för resistans inkopplad, (grovt förenklat utan hänsyn till fasförskjutningar och pulsade laster) vid en given spänning, om du ändrar spänningen så ändras strömmen

så har du exemeplvis en lindning på 9 varv och gjord så att du kan koppla in glödpennan på varv 1 och 5,6,7,8,9
så kan du lätt ändra effekten i glödpennan, bara att välja nummer 7 som standard och flytta upp eller ned beroende på ökad
eller minskad effekt
spänningen är låg så du kan köra med exempelvis polskruvar eller bra banankontakter, eller en sockerbit

det är inte för att bränna trafon man kopplar parallellt utan för div lustiga effekter, skinneffekter i ledare,lättare att linda , men det går bra att köra en tråd bara den är grov nog, i detta fallet, en vanlig 2.5 kvadrat enkeltrådig funkar bra
Nerre

Inlägg av Nerre »

zarck skrev: Det enda som korrigerar detta är resistansen i kretsen som trafot driver?
Ohms lag heter det, U=R*I (eller I=U/R eller R=U/I).

U spänningen
R resistansen
I strömmen

Du kan inte ändra en av dem utan att samtidigt ändra minst en av de andra.

Ohms lag brukar vara bland det första man lär sig när man ska lära sig elektronik, jag skulle tro att man t.o.m. tar upp den på högstadiets fysik (men är lite osäker).
Skriv svar