Ultraljudsvinkel och repeternogrannhet på gps
Re: Ultraljudsvinkel och repeternogrannhet på gps
Jag vet ju av erfarenhet att man får bättre noggrannhet i praktiken. Det är möjligt att man inte 100% kan garantera bättre än 20m. Men i verkligheten är det i allmänhet bra mycket bättre.
Det är ärligt talat fullständigt ointressant vad du tror att du får för någon noggrannhet (onoggrannhet), standarden säger maximalt 20 m noggrannhet under optimala förhållanden och med optimala mottagare, och det är defakto vad som gäller, inget annat.
Dessutom är systemet i princip konstruerat för att ge denna onoggrannhet.
Det finns dock tekniker för att till viss del kompensera för hastigheten genom jonosfären, men den tekniken är inte tillgänglig i kommersiellt tillgängliga mottagare, dessutom är den tämligen tidskrävande och kräver i princip ett antal satelitpassager
Dessutom är systemet i princip konstruerat för att ge denna onoggrannhet.
Det finns dock tekniker för att till viss del kompensera för hastigheten genom jonosfären, men den tekniken är inte tillgänglig i kommersiellt tillgängliga mottagare, dessutom är den tämligen tidskrävande och kräver i princip ett antal satelitpassager
Av erfarenhet vet jag ju att det inte är någon ide att försöka förklara för dig.
Du skiter ju fullständigt i alla argument ändå.
-
Jag har provat med två st Garmin 12XL bredvid varandra.
Dom har två olika fel det ena gör att dom följs åt inom en 10m cirkel och beror antagligen på de atmosfäriska störningarna och att dom tar olika satelliters data till processandet vartefter satelliterna vandrar över himlavalvet (dom valde dock hela tiden samma satelliter, och identiska signalstyrkor).
Sen så "kryper" dom dessutom runt visavi varandra med upp till 5 meter diff.
Så att bygga en snik diff GPS verkar inte vara fullt så enkelt.
Detta stämmer även med sånt jag har hört sen tidigare, men vill dubbelkolla själv.
Dom har två olika fel det ena gör att dom följs åt inom en 10m cirkel och beror antagligen på de atmosfäriska störningarna och att dom tar olika satelliters data till processandet vartefter satelliterna vandrar över himlavalvet (dom valde dock hela tiden samma satelliter, och identiska signalstyrkor).
Sen så "kryper" dom dessutom runt visavi varandra med upp till 5 meter diff.
Så att bygga en snik diff GPS verkar inte vara fullt så enkelt.
Detta stämmer även med sånt jag har hört sen tidigare, men vill dubbelkolla själv.
Nej Danei , jag skiter inte i argument, men du har fel, systemet ÄR konstruerat för max 20m noggrannhet, det är så enkelt.danei skrev:Av erfarenhet vet jag ju att det inte är någon ide att försöka förklara för dig.
Du kan argumentera i all evinnerlighet, men faktum kvarstår.
Vill du övertyga mig, måste du komma med bevisliga empiriska fakta om motsatsen, vilket du hitintills inte lyckats med, nånsin.
Min erfarenhet efter att ha loggat bilresor och lagt dem på karta är att bilen hållt sig på vägen. Av det drar jag slutsatsen att noggranheten i praktiken är bättre än 5m när det gäller latitud och longitud. Höjden, däremot, kan variera 10 meter trots att GPS:en är stilla. Om 20m är en siffra som omfattar alla tre koordinaterna kan det ju vara så att siffran är hög eftersom att höjden har låg noggrannhet.
Nja, eftersom du befinner dig i rörelse, får du högre noggrannhet.
Siffran 20m handlar om statisk noggrannhet.
Sedan är det så att denna onoggrannhet är statistisk beräknad och består av ett tio-tal olika faktorer, var och en med sin inbördes sannolikhet.
När man gör en statistisk analys, som man gör i specifikationen, då hamnar man på minst 20m
Visst man kan uppnå bättre noggrannhet, men statistiskt sett, med beräkning av de olika felkällorna är det bara 5% av positions-bestämningarna som är noggrannare.
Oavsett vilket, så garanterar inte GPS-systemet i sig bättre noggrannhet.
Vill man ha bättre så får man kombinera det med radiofyrar, a'la känd svensk uppfinnare/rättsvrak/osv eller introducera omfattande beräkningar på L2-signalerna (eller ha en kompis inom US-Försvar som kan avslöja koderna).
Siffran 20m handlar om statisk noggrannhet.
Sedan är det så att denna onoggrannhet är statistisk beräknad och består av ett tio-tal olika faktorer, var och en med sin inbördes sannolikhet.
När man gör en statistisk analys, som man gör i specifikationen, då hamnar man på minst 20m
Visst man kan uppnå bättre noggrannhet, men statistiskt sett, med beräkning av de olika felkällorna är det bara 5% av positions-bestämningarna som är noggrannare.
Oavsett vilket, så garanterar inte GPS-systemet i sig bättre noggrannhet.
Vill man ha bättre så får man kombinera det med radiofyrar, a'la känd svensk uppfinnare/rättsvrak/osv eller introducera omfattande beräkningar på L2-signalerna (eller ha en kompis inom US-Försvar som kan avslöja koderna).
-
Hittade den här sidan som beskriver problemet lite bättre.
http://gpsinformation.net/main/poordgps.htm
http://gpsinformation.net/main/poordgps.htm
Bearing, Vilken skala använde du på kartorna, en 5000 karta ger 5m/mm noggrannhet, därmed inte sagt att kartan håller den noggrannheten gentemot verkligheten. En vanlig orienteringskarta är i skala 20000, dvs 1mm på kartan motsvarar 20m.bearing skrev:Min erfarenhet efter att ha loggat bilresor och lagt dem på karta är att bilen hållt sig på vägen. Av det drar jag slutsatsen att noggranheten i praktiken är bättre än 5m när det gäller latitud och longitud. Höjden, däremot, kan variera 10 meter trots att GPS:en är stilla. Om 20m är en siffra som omfattar alla tre koordinaterna kan det ju vara så att siffran är hög eftersom att höjden har låg noggrannhet.
Om du ritar in din färdväg på en sådan, så blir den minsta noggrannheten betydligt över 20m
En "Bil-GPS" fösöker alltid matcha din uppmätta position gentemot de inbyggda kartorna, om du befinner dig rätt, tja det är summan av kartornas noggrannhet (vilken ofta är rätt dålig) och GPSens noggrannhet.
Jag hade en bärbar som loggade från en GPS:modul. Väl hemma la jag in resan i något kart-program.