Solcell skall slå till relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Solcell skall slå till relä

Inlägg av prototypen »

Klippt från första inlägget:
<<Tänker använda en solcellspanel som start av cirkulationspump 220 V. (så att varmvatten börjar cirkulera till varmvattenberedare)>>

Verkar som om solcellspanelen användssom "fotocell", att detektera att solen lyser.
Verkar som om vattnet ska cirkulera till VVB från........... (det får vi ingen ledtråd till).

Leif K får komma med mera underlag så kan vi kanske fixa till något bra..

Protte
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Varför använda en opålitlig(-ish) solcell istället för ett LDR?
Mycket enklare att bara haka på en enkel transistor som driver reläet... Går åt en handfull komponenter bara.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska man ha solpanel är temperaturstyrt det enda som kommer fungera eftersom det hela är temperaturberoende. Kan säga detta med säkerhet eftersom jag har en solfångare och man vet inte på ljusförhållandena när den går.

Enklaste kontrollern kostar väl kanske en 1500 tippar jag på.

Är själva panelen bara en "slang på backen" kanske ljussensor kan fungera, förutsatt att beredaren nästan alltid är kall vid dagens start.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jag tänker; två komparatorer och en hållkrets. Första komparatorn("till") slår till vid 12V, andra komparatorn(från) slår till vid säg 11V. Komparatorerna driver varsin trissa som sitter i serie med varandra och i serie med reläspolen. En NO-kontakt på reläet är kopplad paralellt med till-transistorn.

När solen går upp och spänningen från från panelen når 11V så kommer från-komparatorn att slå till, men inget händer ännu. När spänningen når 12V så kommer till komparatorn att slå till, och då kommer reläet att dra. När reläet drar, så kommer NO-kontakten, som ligger parallellt med till-trissan, att slutas. Detta gör att även om spänningen sjunker lite under 12V så kommer hållkretsen att fortsätta vara till. Om spänningen sjunker under 11V så kommer hållkretsen att brytas upp pga att från-trissan slutar leda.

Där har du en enkel krets med lite hysteres. Jag kan rekommendera att använda pottar så du kan ställa in spänningsnivåerna på komparatorerna för att få så bra funktion som möjligt. Där får du nog experimentera en del. :P

Men som tidigare sagt, är det en solpanel för att värma vatten som du ska styra, är det nog bättre att slå till pumpen när tempen i panelen överstiger tempen i acc-tanken. Även detta borde väl gå att göra med ett par komparatorer, NTC-motstånd och en hållkrets. Slår till när temperaturdiffen är på en viss nivå, och slår ifrån när den är nära noll.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Blanda helst inte in en kontakt från relät.

Går att göra med en komparator eller OP - förstärkare.

Bild
Motståndsvärdena är inte räknade för detta proj, det här är klippt ur en av mina prylar.

Men jag förstår fortfarande inte varför ljuset ska styra när det är värmen som är intressant.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dubbla komparatorer är helt onödigt. En med positiv återkoppling är bättre. Som i prototypens förslag.

Men sedan är ju frågan om det överhuvudtaget är en bra lösning som flera har frågat.
leifk

Inlägg av leifk »

Tack för alla tips! Jag har faktiskt köpt ett 12 volts relä hos Clas Ohlsson och håller på och testar med det. priset var 80 kr. Relät har delad dragspole med en indikeringsdiod och det verkar funka tillfredsställande. Möjligen att det kommer att dra för tidigt, innan vattnet i takets rör-solfångare är varmare än nere vid acc-tanken.

(Jag håller alltså på och installerar ett system från "Solkungen" Uddevalla och www.karkulla.se (Viby)
Sedan tidigare har jag haft en solcells-panel på taket. den sitter nu bredvid "vattensolfångaren")

Iden med diod och lyt som håller reläet verkar intressant.

Egentligen är det ju tänkt att man skall ha två temperatur-avkännare, en där uppe vid solfångarens utlopp och en där nere vid acc-tanken, men de färdiga system jag hittat kostar något tusental kronor och jag tänkte hitta en billigare lösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det ju bättre att dy bygger ett sådant system. Det kostar inte många kronor.

En termoresistor i tanken och en på panelen. En komparator som jämför dem och kör pumpen om det är varmare på taket. En återkoppling som skapar hysteres är nog bra. Men det är inte svårt på något vis.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Någonting åt detta hållet

Bild

Protte
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Prototypens länk är ganska exakt hur min styrning fungerar 5 grader mer uppe på taket och skiten startar mindre och den stannar. Dock har jag lite lull lull som gör att man kan stänga av och kolla de tre temperaturerna. tanktopp, tak och tankbotten. Det är även en slags överhettningsskydd så att tanken inte ska koka men den chansen ser jag som helt obefintlig med 750 liters acctank (dåligt isolerad).

Kör på prottes konstruktion behöver inte kosta mer än 100 kronor totalt inkl frakt frän ELFA ;)

Kalibreringen gör du bara i två vattenbad tex.

Iofs kan solcellen troligen användas att driva styrningen för den enorma besparingen av kanske 2-3 kronor per år :mrgreen:
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Ok, prottes schemor var både enklare och billigare! :mrgreen: Nice, har aldrig tänkt på det där med positiv återkoppling förr. Det förenklar ju mycket! Då är det bara för honom att ta fram rätt värden på motstånden, och det är ju kritiskt för att få bra funktion på det hela, speciellt hysteresen.
leifk

Inlägg av leifk »

Jag har letat hos Elfa efter mosfet RFD1405 men inte lyckats hitta artikelnummer. Jag tänker koppla upp enligt prottes kretslösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Leta efter en annan som gör jobbet. Typ den billigaste som klarar minst 2-4 gånger strömmen och dubbla spänningen eller så. Du behöver ju inte fundera på omslagstider och sådant.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transistorn heter egentligen RFD14N05L men jag kortar lite i scheman då texten tar för stor plats. finns hos Farnell.
RFD1405 är lite special, tål 14A logikstyrd och finns i väldigt tunn kåpa, men vilken som helst fungerar, ta någon IRF, ta den billigaste.

Potten nere till höger ställer hur mycket varmare taket måste vara före det pumpen går igång. Motståndet över OP brukar bli stort och borde seriekopplas med en potentiometer som ställer hysteresen. Hysteresen måste vara så pass att pumpen inte stannar för den dipp i temperatur som blir när systemet drar igång men hysteresen får inte vara så stor att att taktempen är lägre än tanktemp för att det ska stanna.

Protte
leifk

Inlägg av leifk »

Nu har jag gjort en uppkoppling enligt Protte, men jag får inte Mosfet RFD110 att öppna så relät drar.
Jag har för närvarande bara 9 volt som +Vcc. Enligt ursprungsschemat, om jag tolkar symbolpilen rätt så skall S, source gå till jord och Drain till nederdelen av reläspolen. G till utgången på OP amp stift 6.

Jag tänkte också skaffa en OP amp som heter TL071 och prova med. Återkopplingsmotståndet är 1 megohm,
de båda från stift 3 och 2 på Op amp är 100K + pot 50K på stift 2.

Är mycket ovan att jobba med Mosfet.
Skriv svar