Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen

Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Inlägg av Fräsen »

Grön faktist...

Lite ostädad och belamrad med otyg:

Bild
http://bayimg.com/ladGKaaCc
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Myforden som det länkades till är 10 resor bättre än Kina junket! även om den är gammal.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Fräsen

Inlägg av Fräsen »

tecno skrev:Myforden som det länkades till är 10 resor bättre än Kina junket! även om den är gammal.

Bara den inte är misshandlad någonstans så går det nog inte ens att jämföra...

Skulle jag i dagsläget köpt en svarv så skulle det bli en begagnad svarv MED verktyg. Hur man än vrider och vänder på slantarna så brukar man stöta på annonser där man kan tänka sig att köpa svarven bara för att komma åt verktygen. De är DE som kostar pengar och byxben.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Verktyg, ja det är medaljens baksida. Oavsett om det är verktyg till svarv eller fräs så är detta den dyraste posten helt klart. Håller ögonen öppna på Bergstöm fästen storlek 0 till min svarv, svåra som attan att hitta begagnat men nya finns men kostar skjortan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Grön faktist

Hade kunnat satt en tusenlapp på att den var blå..

Så det var så den såg ut, ser ju i princip ut som en exakt kopia av Jula svarven, intressant. Så det är kanske inte rent skit trots allt, ok det är inte superkvalitet heller det vet vi. En del får man väl greja med den för att få den helt funktionsduglig men gissar på bättre kvalitet än med deras vakuumpump. Fast Julas har då med ändring av hastighet med kugghjul för det var det väl inte på clasohlsons?

Mera länkar:

De där såg fina ut men som sagt dyra, 28papp+ för den minsta är lite väl mycket men visst där vet man visserligen vad man får till 100% och det är inte heller något kina grejs och sedan är det en väl tilltagen motor med som det skall vara.

Myforden som det länkades till är 10 resor bättre än Kina junket! även om den är gammal.

Det där är ju riktiga bra svarvar med kvalitet så det är ju natt och dag att jämföra med även om de är gamla, men de lär kosta oavsett.

Verktygstallet verkar svarvarna vara av i princip samma typ och uppbyggnad som Julas, clasolssons mfl. bra eller dåligt vettefasen men classes verkade ju vara ok ialf efter lite pill men detta kan nog gå igenom hos samtliga tycker man. Den annonsen på blocket är den minsta storleken som de säljer och den är lite liten tycker jag även om den nog hade räckt men de verkar sälja en likadan som den på Jula men den kostar 7000:- + moms och frakt så den hade nog slutat på förmodligen strax under men trots allt kanske tom strax över 10000:- inkl frakt, då bussgods lär anlitar annan firma vid 120Kg, och med tanke på att Julas verkar vara exakt det samma så blir det kanske den ändå.. Dessutom är det bra närmare till Malmö än Insjön om det skulle vara något ordentlig garantiåtgärd så man var tvungen att åka in med den eller så vilket inte är helt omöjligt..

Verktyg, ja det är medaljens baksida

Jo det kan man nog säga ja, har sett vad vissa lite lätt speciella grejer kostar och det är inga små summor precis. En fräs eller svarv belamrad med verktyg som medföljer kan ju ibland tom vara mer värt är själva svarven/fräsen i sig så det kan vara det bästa att få tag på ibland inget snack om det. Problemet är bara att det förstås inte för sällan är ett rätt bra högt pris på det hela när så är fallet även om det är långt under vad grejerna kostat.

En massa verktyg för mig förutom de som medföljer tex Jula svarven är inga direkta krav som det är nu och det jag tänkt att tillverka går med det som medföljer som jag ser det. Förutom skärstålet och med hållare så behövs inget direkt annat som jag kan se och det brukar man väl normalt få till och det är väl i princip också det enda man behöver såvida man inte skall göra något speciellt vad det nu skulle vara. Svarvstålet behöver förstås bytas ut någon gång men har en känsla av att de håller väldigt länge, har dessutom något liggande av någon platt äldre typ men utan något hål i som kanske skulle kunnas användas, vet dock inte vilken typ som används till dessa svarvar. Skulle det sedan behövas ett väldigt spetsigt skärstål för en jämn och fin yta, som jag kommer att behöva göra, så går det att slipa till istället för att köpa ett sådant så spar man den summan.

Det finns en årligt förekommande marknad ett antal mil ifrån mig som jag åker på varje år och där är det en som har en hel släpkärra till bil nästan helt full med bla diverse skärstål även massor av sådana där gula titannitrid belagda 3 kantiga historier med hål i mitten som jag sett används i industrin. De är alla helt oanvända och priset som begärs för en ask med 10 st i gissar jag på är knappt ens vad ett skärstål kostar det är bara en till två hundralappar ibland som begärs har jag hört.

Har länge tänkt köpa men har snabbt kommit på att jag inte har någon svarv..

Som det ser ut nu som lutar det trots allt mot Juls svarven hur mycket de än bär emot på ett sätt. Har som sagt jobbet från deras vakuumpump glasklart kvar i huvudet men den verkar vara dden billigsate av de alla och den verkar vara uppbyggd likadatns som clasolhson svarven och den blev ju bra till slut. Dock verkar det som jag ser nu inte medfölja något svarvstål? Dåligt, vill ha sådana där man kan byta ut svarvstålet istället för hela svarvståls hållaren som de som de säljer verkar vara. För det skall väl finnas?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fasen Henry, har du sålt skit till mig :shock: (Vacuumpumpen :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D )
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hehe nejdå, när jag köpte den var den dock i princip skit angående vad spec sa att den skulle klara, upptäckte jag surt, men efter runt 2 dygns slit med att få den bra och användbar så blev den efter det 1-stegs vakuumpumparnas Rolls-Royce och bra bättre än original kan jag säga. :wink: Så nej man kan väl säga att du köpte bra skit av mig, skit pga att den ju trots allt ändå kommer från Jula, kullager existerar tex bara i motorn.

Tack förresten alla för alla era tips och länkar! :tumupp: :)
ds77

Inlägg av ds77 »

Här kommer ett par länkar till:

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Mini-Lathe

+frakt ca 120£ Blir ~500£ eller runt 6000 SEK

Samma finns även hos http://www.smaskin.se men då för 7800+moms och frakt

Sen finns det två mindre svarvar för runt 12000 http://www.verktygsboden.se och http://www.duabhuset.se CQ6125 resp BVB25L. Är det någon som har erfarenheter av dessa så skulle det vara intressant att höra.

Jag är själv spekulant på en svarv och har inte riktigt lyckats bestämma mig än. Jag hoppas fortfarande på ett fynd på blocket :)

/Daniel
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vet inte om denna är bättre än Julas? http://www.blocket.se/kalmar/Metallsvar ... m?ca=9&w=1
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Myforden var tyvärr såld!!
Man måste tydligen kolla varje dag på blocket!!

Chrille
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Kan inte säga att jag är förvånad att den redan är såld. Det var ett mycket attraktivt pris. Man skulle relativt lätt kunna hugga upp den i delar och fått minst det dubbla på engelska ebay är min gissning. Även om det är en styggelse att göra så.

/Daniel
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan inte mer än hålla med, hittar man en 7:a till det priset så. Hadde jag inte haft svarv så.......
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

krini skrev:Myforden var tyvärr såld!!
Man måste tydligen kolla varje dag på blocket!!

Chrille
Vill du ha fynden är det varje timme som gäller, och inte ens då är det säkert...
Försökte köpa en trådgårdstraktor/åkgräsklippare till vettigt pris, de som kom ut var sålda efter en timme eller två.
Den jag tillslut fick tag på ringde jag på 20 minuter efter annonsen kom ut, och la handpenningen efter en timme, på de 40 minuterna hade 3 andra också ringt på den...
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag köpte en Emco Compact 8 på blocket, ca 8000 exkl verktyg, lade ytterligare 5000 på skärstål och ny chuck o annat.
Nu är det en svarv värd namnet, går bra och inte mycket glapp.

Verktygsstallets grejer har jag gångavstånd till, inte mycket till kvalitet på svarven för det priset, men trevlig ägare, mycket hjälpsam.
Skriv svar