Hjälp till Utställningsbil
Re: Hjälp till Utställningsbil
Du måste skriva vad det är för display. Upplösning, typ, osv...
Frågan är om han inte ska ha en BS2 men massa tillbehör? Låter som han har mer pengar än elektronik skillz...
Ska ta reda lite mer om displayen i nästa vecka,
Lite skills har jag ju, men just själva programeringen är jag inte så startk på och har inte lust att slänga ut 1000 tals kr på sakerna då vi redan har en TAJJJT budget.
men hur många (olika) servon kan man styra med en "vanlig" pic?
Någon som har lust att göra ett grundprogram åt mig för mina behov mot lite betalning?
Lite skills har jag ju, men just själva programeringen är jag inte så startk på och har inte lust att slänga ut 1000 tals kr på sakerna då vi redan har en TAJJJT budget.
men hur många (olika) servon kan man styra med en "vanlig" pic?
Någon som har lust att göra ett grundprogram åt mig för mina behov mot lite betalning?
-
Hur många du kan styra beror helt på vilken pic du väljer och hur du bygger systemet. från 1 till xxx antal om du nu känner för det.
Skissa ner vad du behöver i första hand så får du välja pic och bygga efter det.
Skissa ner vad du behöver i första hand så får du välja pic och bygga efter det.
Nja, det skiljer allt en del. För att kunna styra ett analogt servo (av klassisk RC-typ) från en microprocessor som tex en PIC eller AVR så behövs ingen extra elektronik, dvs det räcker med en sladd mellan servot och microprocessorn. Dessutom är programmet enkelt om inte allt för många servon ska styras samtidigt och med väldigt hög precision. Föreslår därför att du använder servon istället för solenoider eller elmotorer om möjligt.HazzeMan skrev: Men har läst på lite mer nu och rätta mig om jag har fel, men ett servo styrs med ström som kommer i pulser (snabba) och om jag vill styra en Solenoid ((hemmabyggd) Elmotor med gängstav) så borde jag kunna ha samma program och bara ändra pulbredden till en enkel som håller på i någon sekund? och sedan vända polariteten? för att kunna skjuta tillbaka?
Ska kolla igenom allt som jag kommar behöva och skissa lite på det, ska även kolla om jag kan ta reda på vad det är för display och fixa lite bilder på hur jag har tänkt mig så kanske det blir lättare för er att förstå, Vet inte om jag själv har riktigt koll på det hela =)
Men tack för alla tips än så länge!
Men tack för alla tips än så länge!
http://www.seriouswheels.com/pics-2009/ ... 0x1440.jpg
Om det är nåt liknande displayen på bilden får du nog stora problem med bara en vanlig mikrocontroller. Då blir det förmodligen för avancerat... Om du ska visa data snyggt på en LCD är nog det bästa att fixa en bil-dator med t.ex 7" skärm som du kopplar ihop med din mikrocontroller.
Om det är nåt liknande displayen på bilden får du nog stora problem med bara en vanlig mikrocontroller. Då blir det förmodligen för avancerat... Om du ska visa data snyggt på en LCD är nog det bästa att fixa en bil-dator med t.ex 7" skärm som du kopplar ihop med din mikrocontroller.
Nej det är inte den stora displayen utan den lilla som sitter vid mätarna och från e46:an, kollade och det verkar vara en ganska lätt dislplay då den inte är grafisk.E85 skrev:http://www.seriouswheels.com/pics-2009/ ... 0x1440.jpg

Eller om man kan hitta liknande som funkar, Men har varit ute och kollat lite mer specefikt vad jag skulle vilja ha för finesser i bilen och blev något åt det här hållet:
* 1 Servo som ska fälla ut själva Kontrollpanelen Ca 130 grader, ska startas med en trycknapp,
gärna tangentbordsmodell (behöver en låg modell=)
* 2 Paralella servon för att fälla ut 2 st Side Splitters, styra med brytare eller Trycknapp, vinklas 45 grader
* 1-2 Solenojder alt. servo (Vet inte hur jag ska göra med servona än men) för att hissa framskylten upp och ner helt
vertikalt ca 14-16. men vill gärna ha en MKT stabil lösning för kommer ju att köra med bilen och vill ju inte att den ska
börja fladdra när man åker runt. Gärna Flippbrytare till dem med men inte jätte noga samma gäller baksylten
* 1 Skruvdragarmotor el servo som ska flippa bakskylten 180 grader
* 1 Display som ska skriva ut en text så man vet när ifall ett servo är "igång", och gärna Varv och hastighet
* 1 Shiftlight (en 12v lampa som ska lysa)
Vet att detta är mkt men har kollat runt en del och det borde gå att lösa på 2 picar, en till alla servon och en till resten.
Eller är jag på tok för girig med funktioner?
/ T
Det svåra (förutom mekaniken) är displayen eftersom det är helt okänt hur den ska styras. Resten, förutsatt att du använder servon, är inga problem. Det finns starka servon men du bör ändå se till så att skyltväxlingarna inte behöver slåss mot fartvinden.
De flesta servon kan också enkelt modifieras så att de fungerar som en vanlig växlad motor och alltså kan köras fram/back, fortfarande med fördelen att de kan kopplas direkt till microprocessorn utan extra elektronik.
De flesta servon kan också enkelt modifieras så att de fungerar som en vanlig växlad motor och alltså kan köras fram/back, fortfarande med fördelen att de kan kopplas direkt till microprocessorn utan extra elektronik.
Jo, har funderat en del på det här med luftmotståndet, och har inte provmätt med den exakta fronten men testade på polarens evo och tejpade på den och satte den på typ samma ställe och det blev ett par kilo faktiskt (ca 4,5) men kommer nog bli lite mer i den fronten vi ska ha med supran men har börjat på en modell med 2 kraftiga skenor som det sitten en släde på som vi sedan sätter skylten på.
Men har funderat på om man kunde köra solenoiderna analogt, m.a.o. att jag kör dom separat med en brytare som ändrar polariteten och skaffar ändlägesbrytare att stoppa den. Lägger upp kopplingshema senare idag om jag listar ut hur det ska gå till.
Och har kollat efter utbytes display till instrumentpanelen, hittade denna på electrokit.se
Art Nr 41003462
Borde passa, har inte de exakta måtten på orginaldiplayen.
Men har funderat på om man kunde köra solenoiderna analogt, m.a.o. att jag kör dom separat med en brytare som ändrar polariteten och skaffar ändlägesbrytare att stoppa den. Lägger upp kopplingshema senare idag om jag listar ut hur det ska gå till.
Och har kollat efter utbytes display till instrumentpanelen, hittade denna på electrokit.se
Art Nr 41003462
Borde passa, har inte de exakta måtten på orginaldiplayen.
Den displayen (på electrokit) är *EXTREMT* enkel att styra från en pic däremot 
Kör man PBP så kan du putta ut text på en sådan på typ under 10 rader kod.
Finns med många olika storlekar också, jag har en liknande på mitt senaste projekt som jag har för mej är 2x25 tecken.

Kör man PBP så kan du putta ut text på en sådan på typ under 10 rader kod.
Finns med många olika storlekar också, jag har en liknande på mitt senaste projekt som jag har för mej är 2x25 tecken.
Stod att den var vanlig och ser ut att passa, men vart har du fått tag på din? För skulle vilja ha lite fler rader fast bredden ska vara runt 15-20 tecken.
Har fixat ett kopplingshema som borde fungera till solenoiderna [/url]http://www.ladda-upp.com/bilder-a/koppl ... ma-107.jpg[/url]
Den saken brevid är ungefär hur jag har tänkt att bygga solenoiden
Men skulle behöva lite förslag på delar nu när jag börjar veta vad det är vill göra.
Edit:
Tog bort en dubbel citerning. //lgrfbs
Har fixat ett kopplingshema som borde fungera till solenoiderna [/url]http://www.ladda-upp.com/bilder-a/koppl ... ma-107.jpg[/url]
Den saken brevid är ungefär hur jag har tänkt att bygga solenoiden
Men skulle behöva lite förslag på delar nu när jag börjar veta vad det är vill göra.
Edit:
Tog bort en dubbel citerning. //lgrfbs
Senast redigerad av HazzeMan 31 juli 2009, 11:27:50, redigerad totalt 3 gånger.
Jag köpte mina när vi hade ett gruppköp från Sure, fast det är inga problem att handla där själv heller, men gruppköpet var väl mer för att få ner frakten.
Priserna är ganska bra..
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=130
Mindes fel dock, 24x2 var det
Tycker dom är ruskigt snygga, speciellt om man justerar ner ljuset en aning.
Priserna är ganska bra..
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=130
Mindes fel dock, 24x2 var det

Tycker dom är ruskigt snygga, speciellt om man justerar ner ljuset en aning.
Bara en liten detalj jag fastnade på...
> Men ge lite förslag på vart man kan hitta grejjerna, (gärna Kjell då jag har en kompis där)...
Alltså, vem som helst kan *handla* hos Kjell&Co. Antingen över disk eller över nätet.
Det är lite oklart vilken fördel det ger att ha en "kompis" bakom disken, förrutom en då
som jag hoppas att du inte tänkte på...
> Men ge lite förslag på vart man kan hitta grejjerna, (gärna Kjell då jag har en kompis där)...
Alltså, vem som helst kan *handla* hos Kjell&Co. Antingen över disk eller över nätet.
Det är lite oklart vilken fördel det ger att ha en "kompis" bakom disken, förrutom en då
som jag hoppas att du inte tänkte på...