Elcykel 2kW ratbike
Re: Elcykel 2kW ratbike
2 kW på 24 V är väl ungefär 100A. Motorn klarar alltså kontinuerligt 100A och antagligen betydligt mer kortvarigt. Utan strömbegränsning kan strömmen bli väldigt hög. Dock är det ju bara i låg fart som dioden kommer leda ofta. Värsta scenariot för dioden är antagligen krypkörning upp för brant backe med tung utväxling.
Transistorern klarar bara 60A med 5V gatedrivning. Att driva direkt från ATmegan är inte så robust. Det finns risk att transienter orsakar latch up.
Transistorern klarar bara 60A med 5V gatedrivning. Att driva direkt från ATmegan är inte så robust. Det finns risk att transienter orsakar latch up.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Tack för tipset!bearing skrev: Transistorern klarar bara 60A med 5V gatedrivning. Att driva direkt från ATmegan är inte så robust. Det finns risk att transienter orsakar latch up.
Vad föreslår du för drivning till gaten? Någon optoförstärkare, eller finns det andra enklare lösningar?
Joo, det var vid lägre varvtal, och lite motstånd, som dioden brann. Lyckades inte få någon magisk vit rök från komponenten, dock bränd elektronikdoft i hela lägenheten.
Tur att frugan var ute på andra äventyr he he =)
Det enklaste är väl att använda en vanlig gatedriver med gatemotstånd.
Kollade runt lite och fastnade för de här FETarna, http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... P025N06-ND
0.002mOhm. Några såna parallellt så blir det väldigt svalt om det inte är nåt jag missat? Du kanske kan ta 12V till gatedrivaren direkt från ena batteriet.
0.002mOhm. Några såna parallellt så blir det väldigt svalt om det inte är nåt jag missat? Du kanske kan ta 12V till gatedrivaren direkt från ena batteriet.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Kraftigare diod, MBR40250 250V/40A
Om den räcker till har jag ingen aning om.. Kanske blir för varm ändå?
Om den räcker till har jag ingen aning om.. Kanske blir för varm ändå?
Jag tror det behövs flera dioder i parallell. Det har minst tre fördelar: högre strömtålighet, lägre framspänningsfall, mindre värme per diod. En nackdel är att strömmen kan fördela sig ojämnt.
Dioder med hög spänningstålighet har generellt högre framspänningsfall. Schottky med lägre spänningstålighet värms alltså mindre när den leder. Dock finns en gräns då lägre spänningstålighet gör att läckströmmen värmer så mycket att totala förlusterna ökar.
Kanske är det billigare med en halvbrygga med FETar istället för att använda många dioder. Tänk på att kraftiga FETar har stor gatecharge, så kraftiga gatedrivers behövs.
Dioder med hög spänningstålighet har generellt högre framspänningsfall. Schottky med lägre spänningstålighet värms alltså mindre när den leder. Dock finns en gräns då lägre spänningstålighet gör att läckströmmen värmer så mycket att totala förlusterna ökar.
Kanske är det billigare med en halvbrygga med FETar istället för att använda många dioder. Tänk på att kraftiga FETar har stor gatecharge, så kraftiga gatedrivers behövs.
Sänkt PWM-frekvens borde hjälpa också. Är inte 16kHz ganska högt för så kraftig motor? Jag gissar att 4kHz skulle passa bättre.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Jag har inte finjusterat, 16kHz var det första värdet jag fick när jag programmerat, det är ju snabbt justerat.E85 skrev:Är inte 16kHz ganska högt för så kraftig motor?
en lägre frekvens är nog att föredra.
Det som är viktigt är väl att motorn inte går ryckigt.
Enda nackdelen med en lägre frekvens är väll att den kan komma inom det hörbara området.
Personligen ser jag det bara som en fördel.
Om det viner och tjuter lite, så kanske folk flyttar på sig.
Man kanske skulle bygga en resonanslåda åt motorstyrningen oxå he he =)
- Motormannen
Schottkydioder har lågt framspänningsfall men de klarar ofta väldigt låg backspänning. Den viktigaste skillnaden är att du gått upp från 60V till 250V. Troligen gick den första sönder pga av transienter och inte av värme.
Du behöver absolut en gatedrivare, det blir helt värdelöst att driva direkt med processorn, du kommer att få långsamma omslag = förluster. Sök på MOSFET driver.
Generellt skulle jag aldrig bygga en elcykel på en tung ram utan bygga på en så lätt cykel som möjligt. 10 kg gör en förvånadsvärd stor skillnad i accelaration (Det gör ju ca 10-20% av totalvikten beroende på vad du väger) och dessutom är det ju bra om man orkar cykla hem om batteriet tar slut. 10-20% extra räckvidd blir det naturligtvis också på ett ungefär.
Min elcykel väger 21 kg vilket är ovanligt lätt.
Du behöver absolut en gatedrivare, det blir helt värdelöst att driva direkt med processorn, du kommer att få långsamma omslag = förluster. Sök på MOSFET driver.
Generellt skulle jag aldrig bygga en elcykel på en tung ram utan bygga på en så lätt cykel som möjligt. 10 kg gör en förvånadsvärd stor skillnad i accelaration (Det gör ju ca 10-20% av totalvikten beroende på vad du väger) och dessutom är det ju bra om man orkar cykla hem om batteriet tar slut. 10-20% extra räckvidd blir det naturligtvis också på ett ungefär.
Min elcykel väger 21 kg vilket är ovanligt lätt.
Om du vill ha en 250W-dekal i riktig vinyl så är det bara säga till så ska jag ordna en gratis 

Frekvensen är nog inte för hög, i professionella drivsystem för elfordon används runt 15 – 18 kHz för motorer upp till 18 – 20 kW.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Flyttat land och rike runt, tyvärr ligger mitt labb i kartonger, då jag nyflyttade till skåne.
En god sak är att en ny motor som även kan användas som generator införskaffats. Till skillnad från allströmsmotorn jag hade från början.
Tack för erbjudandet Meduza!!
En god sak är att en ny motor som även kan användas som generator införskaffats. Till skillnad från allströmsmotorn jag hade från början.
Tack för erbjudandet Meduza!!
Har du förslag på något transienskydd, eller skall komponenterna vara tåligare??Bengt skrev:Schottkydioder har lågt framspänningsfall men de klarar ofta väldigt låg backspänning. Den viktigaste skillnaden är att du gått upp från 60V till 250V. Troligen gick den första sönder pga av transienter och inte av värme.