Tips för Bästa kylning på kretskort ??
-
barbarossa
- EF Sponsor
Re: Tips för Bästa kylning på kretskort ??
Förresten, vad är det för 0805 komponenter du har parallellkopplat? det ser lite udda ut.
Det är en array med 1 ohm motstånd, behöver 150mohm och 1W, så det sitter 6st 1ohm 0805 200mW vilket ger 166mohm och 1.2W.
vet att de finns resistorer för detta men skillnad på priset för 12st vanliga mot 2 sådan resistor är stor, tror de var cirka 6:- för 1st 150mohm 1W
det sitter 2 arrays per kort.

edit***
Så nu ser det ut så här
0.3mm hål 0.7mm CC

barbarossa: Tackar för länken till pdfén, bra läsning
vet att de finns resistorer för detta men skillnad på priset för 12st vanliga mot 2 sådan resistor är stor, tror de var cirka 6:- för 1st 150mohm 1W
det sitter 2 arrays per kort.
edit***
Så nu ser det ut så här
0.3mm hål 0.7mm CC

barbarossa: Tackar för länken till pdfén, bra läsning
Nu gjorde jag så att jag ändra igen.
För att vara på säkra sidan så la jag in avgränsare i masken så de blir fyra mindre paddar ist,
nu är frågan är 0.2mm linjer för brett eller tillomed för smått ??
är det oki på det sättet jag har fyllt ut med viahål??

//Thanks once again
För att vara på säkra sidan så la jag in avgränsare i masken så de blir fyra mindre paddar ist,
nu är frågan är 0.2mm linjer för brett eller tillomed för smått ??
är det oki på det sättet jag har fyllt ut med viahål??

//Thanks once again
-
limpan4all
Men tänk på att de flesta legofirmorna debiterar mellan 0,25 och 1,00 kr per monterad komponent...
Så det du kanske spar in på komponentkostnaden förlorar du, och mer därtill på monteringen.
Min legotillverkare tar som exempel 0,70 kr per komponent vid serier <500 kort per produktionsbatch.
Så det du kanske spar in på komponentkostnaden förlorar du, och mer därtill på monteringen.
Min legotillverkare tar som exempel 0,70 kr per komponent vid serier <500 kort per produktionsbatch.
så pass högt, 0.70 per komponent, hmm
jag har ca 80 komponenter på ett kort
så montering ligger på ca 60:- för ett kort menar du ??
endast anslutningskontakterna 4st är hålmonterat,
resten är smd.
låter väldigt högt
jag har ca 80 komponenter på ett kort
så montering ligger på ca 60:- för ett kort menar du ??
endast anslutningskontakterna 4st är hålmonterat,
resten är smd.
låter väldigt högt
-
danielr112
Tänk så här: hur lång tid skulle arbetet tagit och vad är en skälig kostnad för den tiden. Dela det med antalet komponenter så lär du förmodligen hamna på ungefär samma.
60kr för att montera ett sådant kort låter inte helt tokigt enligt mig.
60kr för att montera ett sådant kort låter inte helt tokigt enligt mig.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det priset är helt normalt.
Samma region som firman jag anlitar tar.
Sen tillkommer även ställkostnader vid uppstart.
Så 0805 motstånd i sig är i princip gratis men kostar en slant att montera....
Swech
Samma region som firman jag anlitar tar.
Sen tillkommer även ställkostnader vid uppstart.
Så 0805 motstånd i sig är i princip gratis men kostar en slant att montera....
Swech
-
limpan4all
60:- i monteringskostnad för ett kort som har en komponentkostnad på 150:-, testning 25:- + plåt, låda, manual mm 150:- monteringskostnad på 30:- och ett försäljningspris på 1800:-.
Legofirman får 105:- för sitt arbete per produkt, vi får 1385:- utan något ytterligare jobb när det väl är konstruerat, testat, godkänt och klart för försäljning.
Vari ligger problemet?
FDI hålmonterade komponenter 2,50 i monteringskostnad, 3,50 vid "benanpassning" dvs bockning/klippning mm.
Legofirman får 105:- för sitt arbete per produkt, vi får 1385:- utan något ytterligare jobb när det väl är konstruerat, testat, godkänt och klart för försäljning.
Vari ligger problemet?
FDI hålmonterade komponenter 2,50 i monteringskostnad, 3,50 vid "benanpassning" dvs bockning/klippning mm.
Tjena har vart lite frånvarande.
Nej de e inget problem, hade bara inte förstått hur hög kostnad de var för montering,
fick mig en tankesställare, tänkte mer på kostnaden för komponenten ist för monteringen, vilken var den högsta kostnaden.
Dom företagen som ni har anlitat, har de var här i Sverige eller utomlands ??
tänkte att de kanske är lite billigare i kina tex.
Tack för alla svar, mycket nyttig info // Micke
Nej de e inget problem, hade bara inte förstått hur hög kostnad de var för montering,
fick mig en tankesställare, tänkte mer på kostnaden för komponenten ist för monteringen, vilken var den högsta kostnaden.
Dom företagen som ni har anlitat, har de var här i Sverige eller utomlands ??
tänkte att de kanske är lite billigare i kina tex.
Tack för alla svar, mycket nyttig info // Micke
-
limpan4all
I Sverige.
Skillnaden mot Kina är att i Kina så är det billigare med hålmonterat än med ytmonterat på enkla kort.
Och kostnaden för ytmonterat är ungefär en fjärdedel mot här.
MEN STÄLLKOSTNADEN är mycket högre runt två till tre tusen dollar.
Samt och detta är absolut värst, det kan ta så mycket som två manveckors arbete innan dom har förstått en det enklaste underlaget dvs stycklistor, monteringsanvisninger, kallibrering mm.
Detta på sådant som en svensk legotillverkare inte skulle ställa en endaste fråga på.
För att få till en riktigt lyckad Kina produktion, så räkna med att konstruera om med lokala komponenter och tillbringa en till två månader på plats innan produktionen flyter.
Jag anser att Kina produktion är helt enkelt olönsam om man inte gör >10000 per år av något.
Men om man ligger och taktar 1000++ per månad kontinuerligt mot en svensk legotillverkare så betalar man inte 70 öre per komponent heller snarare runt 25-50 öre efter förhandling.
Skillnaden mot Kina är att i Kina så är det billigare med hålmonterat än med ytmonterat på enkla kort.
Och kostnaden för ytmonterat är ungefär en fjärdedel mot här.
MEN STÄLLKOSTNADEN är mycket högre runt två till tre tusen dollar.
Samt och detta är absolut värst, det kan ta så mycket som två manveckors arbete innan dom har förstått en det enklaste underlaget dvs stycklistor, monteringsanvisninger, kallibrering mm.
Detta på sådant som en svensk legotillverkare inte skulle ställa en endaste fråga på.
För att få till en riktigt lyckad Kina produktion, så räkna med att konstruera om med lokala komponenter och tillbringa en till två månader på plats innan produktionen flyter.
Jag anser att Kina produktion är helt enkelt olönsam om man inte gör >10000 per år av något.
Men om man ligger och taktar 1000++ per månad kontinuerligt mot en svensk legotillverkare så betalar man inte 70 öre per komponent heller snarare runt 25-50 öre efter förhandling.
Vad ligger ställ kostnaden här i Sverige ??
ställkostnadem = för att starta upp produktionen/ inställningar / profiler /pasta plåtar /osv ??
om jag fattat de rätt
ställkostnadem = för att starta upp produktionen/ inställningar / profiler /pasta plåtar /osv ??
om jag fattat de rätt
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är naturligtvis avhängt på produkten...
Finns en massa faktorer som spelar in.
Oftast är det klokt att låta en tillverkare kika på kretskortsunderlaget
innan man kör igång. Det finns många tips och tricks som uderlättar.
T.ex. montering av komponenter på båda sidorna är ett elände....
Swech
Finns en massa faktorer som spelar in.
Oftast är det klokt att låta en tillverkare kika på kretskortsunderlaget
innan man kör igång. Det finns många tips och tricks som uderlättar.
T.ex. montering av komponenter på båda sidorna är ett elände....
Swech
kortet är 57x37mm och har ca 80 komponenter ,
4 av dessa är hålmonterade vilket är stiftlister/kontakter
vad jag tror ingen svårare montering , förutom drivkretsen som jag dikuterade innan med värme avledande pad på undersidan.
Endast komponenter på ena sidan.
får göra något underlag och skicka för att få en prisbild på hur de ser ut för just de här kortet.
4 av dessa är hålmonterade vilket är stiftlister/kontakter
vad jag tror ingen svårare montering , förutom drivkretsen som jag dikuterade innan med värme avledande pad på undersidan.
Endast komponenter på ena sidan.
får göra något underlag och skicka för att få en prisbild på hur de ser ut för just de här kortet.
Jag tänkte bidra med min kunskap om beställningar från Kina.
Vid 4 tillfällen har jag med framgång beställt monterade kort från http://www.myropcb.com/, kika på deras quotesystem på http://myro.ca/. Det ger ett väldigt exakt pris och jag tycker att det varit väldigt rimligt för de serier jag beställt på 50-150kort.
Se första bilden i mitt inlägg här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 20#p419420, sista bilden i mitt inlägg här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 89#p454089 samt andra bilden här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 46#p420846.
Det ska sägas att detta är ett hobbyprojekt som dock växer enormt, annars hade vi inte kunnat beställa de totalt 420 monterade korten.
Kan försöka ge ett prisexempel för Corecard:
Package 0.16$ per kort
Assembly 0.84$ per kort
Initial fee (för varje beställning av samma kort) 120$
Programming fee (engångskostnad per typ av kort) 160$
Stencil print (engångskostnad per typ av kort) 85$
Beställer jag 100st kort i en beställning blir det 4.65$ per kort första gången, andra gången jag beställer 100st kort av samma typ så blir det 2.2$ per kort.
Priserna för package och assembly blir givetvis annorlunda för andra kort med avseende på antalet komponenter, men startkostnaderna (initial+programming+stencil) ska vara samma tror jag.
Myro har även köpt in komponenterna åt mig, de tar 10% av BOM-priset för jobbet. De försöker ta komponenter om de har lokalt, men följer givetvis det jag skriver i BOM (t.ex. 10ohm/0.25W), sånt de inte har lokalt köper de in på t.ex. digikey, artikelnummer på digikey anger jag också i min BOM för att göra det enkelt för dem.
Sen tillverkar Myro givetvis PCBerna åt mig, billigt det också.
Jag har inte haft några problem med att de monterat fel konsekvent (i en serie), de har följt mina instruktioner i BOM och komponentplacering varje gång. Några kort har jag upptäckt fel på men har inte analyserat vad felorsaken varit än, men har inte leverantören någon testutrustning kan man givetvis inte tro att man får 100% felfria kort
Hur stor volym ska tillverkas?
/Anders
Vid 4 tillfällen har jag med framgång beställt monterade kort från http://www.myropcb.com/, kika på deras quotesystem på http://myro.ca/. Det ger ett väldigt exakt pris och jag tycker att det varit väldigt rimligt för de serier jag beställt på 50-150kort.
Se första bilden i mitt inlägg här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 20#p419420, sista bilden i mitt inlägg här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 89#p454089 samt andra bilden här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 46#p420846.
Det ska sägas att detta är ett hobbyprojekt som dock växer enormt, annars hade vi inte kunnat beställa de totalt 420 monterade korten.
Kan försöka ge ett prisexempel för Corecard:
Package 0.16$ per kort
Assembly 0.84$ per kort
Initial fee (för varje beställning av samma kort) 120$
Programming fee (engångskostnad per typ av kort) 160$
Stencil print (engångskostnad per typ av kort) 85$
Beställer jag 100st kort i en beställning blir det 4.65$ per kort första gången, andra gången jag beställer 100st kort av samma typ så blir det 2.2$ per kort.
Priserna för package och assembly blir givetvis annorlunda för andra kort med avseende på antalet komponenter, men startkostnaderna (initial+programming+stencil) ska vara samma tror jag.
Myro har även köpt in komponenterna åt mig, de tar 10% av BOM-priset för jobbet. De försöker ta komponenter om de har lokalt, men följer givetvis det jag skriver i BOM (t.ex. 10ohm/0.25W), sånt de inte har lokalt köper de in på t.ex. digikey, artikelnummer på digikey anger jag också i min BOM för att göra det enkelt för dem.
Sen tillverkar Myro givetvis PCBerna åt mig, billigt det också.
Jag har inte haft några problem med att de monterat fel konsekvent (i en serie), de har följt mina instruktioner i BOM och komponentplacering varje gång. Några kort har jag upptäckt fel på men har inte analyserat vad felorsaken varit än, men har inte leverantören någon testutrustning kan man givetvis inte tro att man får 100% felfria kort
Hur stor volym ska tillverkas?
/Anders
Tackar Anders
jätte bra info
om de går som hoppats så ca 200++ st första gången och sedan så blir de förhoppningsvis flera efterhand.
hur har kostnaden för framtagning av PCB korten vart och fraken fråm kina.
De glädjer mig att höra att de gått bra med kina leverantören, ska kolla på deras sida //Tackar
**Edit: udda sida http://myro.ca/, desvärre kan jag inte logga in, får inget aktiveringsmail
jätte bra info
om de går som hoppats så ca 200++ st första gången och sedan så blir de förhoppningsvis flera efterhand.
är detta med alla kostnader för enbart montering ??Beställer jag 100st kort i en beställning blir det 4.65$
hur har kostnaden för framtagning av PCB korten vart och fraken fråm kina.
De glädjer mig att höra att de gått bra med kina leverantören, ska kolla på deras sida //Tackar
**Edit: udda sida http://myro.ca/, desvärre kan jag inte logga in, får inget aktiveringsmail