analog utgång på pic'en
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: analog utgång på pic'en
Litet beroende på aplikationen kan du kanske använda PWM + lågpassfilter.
Notera också att ELFA har färdiga R2R nät i SIL kapsel, t.ex 60-370-14
Fördelen med R2R är att det är blixtsnabbt, d.v.s lika snabbt som
man kan skriva/uppdatera en 8-bitars port. Nackdelen är
naturligstvis att det tar många pinnar...
Fördelen med R2R är att det är blixtsnabbt, d.v.s lika snabbt som
man kan skriva/uppdatera en 8-bitars port. Nackdelen är
naturligstvis att det tar många pinnar...
-
ELFA har färdiga R2R nät i SIL kapsel, t.ex 60-370-14
Det verkar ju vara en kanongrej. Men som du säger så går det ju åt många ben. Men o andra sidan så är den ju snabb. Man får hela tiden jämföra för o nackdelar. Men det är ju i alla fall bra att veta att det finns. O priset är ju inte heller ngt o gnälla över.
Skall kika lite mer på PWM oxå. Det bör väl finnas en hel del o läsa om det här på forumet oxå så man behöver kanske inte leta så långt iväg ... tackar för hjälpen!
Det verkar ju vara en kanongrej. Men som du säger så går det ju åt många ben. Men o andra sidan så är den ju snabb. Man får hela tiden jämföra för o nackdelar. Men det är ju i alla fall bra att veta att det finns. O priset är ju inte heller ngt o gnälla över.
Skall kika lite mer på PWM oxå. Det bör väl finnas en hel del o läsa om det här på forumet oxå så man behöver kanske inte leta så långt iväg ... tackar för hjälpen!
-
Tack för tipset sodjan "Notera också att ELFA har färdiga R2R nät i SIL kapsel, t.ex 60-370-14"
Nu vill jag säga att skall man beställa sådana från elfa så är det i elfte timmen. De skall utgå ifrån sortimentet.
Varför vet jag inte. Kanske finns det bättre grejor, Kanske används de sällan. Men är det ngn som vill ha sådana så
kanske man skall beställa nu.
de tar en massa pinnar från pic'en men som Sodjan sa så är de blixtsnabba. Finns de några alternativ som har samma egenskaper?
Nu vill jag säga att skall man beställa sådana från elfa så är det i elfte timmen. De skall utgå ifrån sortimentet.
Varför vet jag inte. Kanske finns det bättre grejor, Kanske används de sällan. Men är det ngn som vill ha sådana så
kanske man skall beställa nu.
de tar en massa pinnar från pic'en men som Sodjan sa så är de blixtsnabba. Finns de några alternativ som har samma egenskaper?
Jag har för mig att det finns (fanns) snabba DAC's som i princip är uppbyggda
på samma sätt, fast integrerat på något sätt. Problemet är ju hur som helst att
om man inte vill använda specifika pinnar för alla bitar, så kvarstår problemet att
överföra bitarna till något externt register (via tex I2C, SPI eller vanligt shiftregister).
Så snabbast från en PIC blir nog att ta (t.ex) 8 pinnar för det.
på samma sätt, fast integrerat på något sätt. Problemet är ju hur som helst att
om man inte vill använda specifika pinnar för alla bitar, så kvarstår problemet att
överföra bitarna till något externt register (via tex I2C, SPI eller vanligt shiftregister).
Så snabbast från en PIC blir nog att ta (t.ex) 8 pinnar för det.
-
Lekte lite med R2R en från Elfa. Den är på 10-20Kohm. Så signalen blev väldigt låg efter R2R'en. Satte dit en transistor så nu ´är det i alla fall fart på utgången så jag kan ha en diod där. Tack för hjälpen från alla håll. Den kan ses på om någon vill se en diod lysa *L*
Det vanligaste är kanske att följa R2R nätet med t.ex en opamp som en spänningsföljare
(d.v.s kopplad med en förstärkning på 1x). Jag antar att man inte får belasta R2R nätet
speciellt mycket.
(d.v.s kopplad med en förstärkning på 1x). Jag antar att man inte får belasta R2R nätet
speciellt mycket.
-
plocka man ut signalen o stoppar in den på basen på en transistor så kan man väl plocka ut ganska mycket mer? Nu e jag nybörjare så jag är nyfiken på andra lösningar. Det om opamp är det ngt man kopplar in innan r2r'n?
Ett (enkelt) transistorsteg kan kanske vara svårt att få linjärt.
> Det om opamp är det ngt man kopplar in innan r2r'n?
Efter, för att buffra signalen.
> Det om opamp är det ngt man kopplar in innan r2r'n?
Efter, för att buffra signalen.
-
får söka på opamp o se vad jag hittar. är det ngn sorts operationsförstärkare?
opamp = operationsförstärkare (men lite mindre att skriva i inläggen...).
-
Jag har 8 utgångar från pic'en. till r2r'n. hur kan jag koppla in en opamp. Eller skulle jag ha 8 st ???? Inte lätt att vara nybörjare *L*
R2R till IN+. Kopplingen kallas spänningsföljare, det ordet går säkert att söka på för att läsa mer.

-
Jag läste om opamp här om dagen. där var det 5 fötter. matning + och - Sedan var det som på bilden in+ och in- och en utgång.
Bör det bli en mera linjär signal ut med op'n istället för med transistorn?
Jag har en spänningsregulator som jag får min ström ifrån. Där har jag Gnd och +5 volt. Hur får jag -5volt ifrån detta ? Jag har bara kommit till andra boken "Efa". Där ser jag ju med 4 batterier hur man tar ut minusstöm. Men ser inte det så klart här.
Bör det bli en mera linjär signal ut med op'n istället för med transistorn?
Jag har en spänningsregulator som jag får min ström ifrån. Där har jag Gnd och +5 volt. Hur får jag -5volt ifrån detta ? Jag har bara kommit till andra boken "Efa". Där ser jag ju med 4 batterier hur man tar ut minusstöm. Men ser inte det så klart här.
Du ska ha en rail-to-rail single supply opamp. Dvs den klarar hela spänningsområdet och klarar drivas utan minus-matning. Du kan inte få ut -5V i din koppling utan nån specialkrets som t.ex en inverterande charge pump (t.ex den här TC1121)
Senast redigerad av E85 5 augusti 2009, 18:22:07, redigerad totalt 1 gång.